HX Challenge lähenee loppuaan
Viimeinen viidestä kandidaatista, Boeing F/A-18 Super Hornet, sai vuoronsa HX Challenge testaus- ja todennustapahtumassa.
Valmistaja toi Tampere-Pirkkalan lentoasemalle kolme hävittäjää: kaksi F/A-18 Super Hornetia ja yhden elektroniseen sodankäyntiin varustetun E/A-18G Growlerin. Boeing on viimeisenä vuorossa 26.2. loppuvassa tapahtumassa.
– HX Challenge on mennyt hyvin. Olemme sopineet kaikkien kanssa mitä teemme ja käytännössä kaikki testaukset ovat onnistuneet. Mitään isoja yllätyksiä ei ole ilmaantunut, toteaa ilmavoimien HX-hankejohtaja, eversti Juha-Pekka Keränen.
Ilmavoimien HX-hankejohtaja Juha-Pekka Keränen on erittäin tyytyväinen testaus- ja todennustapahtuman kulkuun.
– Olemme saaneet ja oppineet tästä paljon puolustusvalmiuttamme. Jos ajatellaan vaikka yhteistyötä viranomaiskumppaneidemme ja muun yhteiskunnan kanssa, niin poliisin, tullin, Traficomin, Finavian ja monen muun kanssa olemme saaneet hyvää kokemusta. Yksi alue mikä tässä on kehittynyt on se, miten normaaliolojen toimivaltuuksilla pystytään tehostamaan meidän suojaamista. Tätäkin tukikohtaa suojaamme nyt tehokkaammin maa-, ilma- sekä myös kyberuhkia vastaan, avaa HX Challengen komentajana toimiva Satakunnan lennoston komentaja Aki Heikkinen.
Satakunnan lennoston komentaja Aki Heikkinen toimii myös HX Challengen komentajana.
Eversti Keränen kertoo hankkeen jatkuvan vielä yhdellä testiviikolla, jonka pohjalta hankkeessa aletaan luomaan ja arvioimaan kokonaisuuksia. Silloin etualalle astuvat koneiden kyky selviytyä, taistella ja tuottaa tappioita viholliselle.
– Seuraavan testiviikon tietoja käytämme lopullisessa parin viikon mittaisessa sotapelissä, jossa katsomme kuinka hyvin kokonaispaketti pystyy vastaamaan tarpeisiimme. Siitä saatavilla arvioilla teemme lopullisen evaluaation. Käytännössä syksyn aikana valmistaudumme tarjousten saapumiseen ja niiden evaluointiin sekä tuotamme lopullisen sotapelin ja siitä mittavan raportin, avaa Keränen
Satakunnan lennostoon kuuluva ilmataistelukeskus jatkaa tulosten analysointia ja seuraavassa vaiheessa arvioidaan järjestelmä kerrallaan mitä tulokset tarkoittavat.
– Me Satakunnan lennostossa huolehdimme jatkuvasti siitä, ettei HX Challenge ja HX-hanke ole sprintti vaan työ jatkuu pitkälle siihen asti, kun oikeasti otamme sen seuraavan sukupolven kaluston käyttöömme, kommentoi Heikkinen.
Hanke jatkuu uudella neuvottelukierroksella kesän aikana ja joulukuussa valmistajilta pyydettävillä tarjouksilla, joita seuraa ostopäätös valtioneuvostolta vuoden 2021 alussa.
– Työ jatkuu tästä viimeisellä neuvottelukierroksella, josta pyrimme saamaan parhaat mahdolliset lopulliset tarjoukset valmistajilta. Hyödynnämme siinä täältä keräämäämme dataa ja tietoa, jonka avulla rakennamme kunkin valmistajan kanssa kokonaispaketin Suomen tarpeisiin, kommentoi Keränen.
HX-hanke tulee ratkaisemaan ilmavoimien suorituskyvyn 2060-luvulle asti. Valitut hävittäjät on määrä astua ilmavoimien käyttöön vuosien 2025 ja 2030 välillä ja vuonna 2030 hävittäjälennostolla tulisi olla täysi toimintavalmius. Hankintaan sisältyy itse hävittäjien lisäksi myös osaaminen, maaorganisaatio ja koulutus.