Joukot liikkuvat yhä ketterämmin koekäytössä olevilla panssariajoneuvoilla
Maavoimat testaa tulevina kuukausina SISU GTP 4x4 -maastoajoneuvoja joukko-osastoissaan. Valmistajan mukaan ajoneuvoissa on ominaisuuksia, joista on Puolustusvoimille erityistä hyötyä operaatioissaan.
Puolustusvoimien logistiikkalaitos päätti kesäkuussa 2020 tilata SISU GTP 4x4 -panssariajoneuvojen testisarjan kehittääkseen sekä kriisinhallintajoukkojen että Maavoimien ja jalkaväen suorituskykyä kohti 2030-luvulla esiintyviä tarpeita. Oy Sisu Auto Ab on äskettäin toimittanut ensimmäiset kaksi sarjaan kuuluvaa ajoneuvoa Maavoimille.
Testikäyttöön saadaan tässä vaiheessa kaksi vahvasti panssaroitua ajoneuvokonfiguraatioita: viisipaikkainen partioajoneuvo ja kymmenpaikkainen miehistönkuljetusajoneuvo. Maavoimat pääsee ottamaan sarjan käyttöönsä useassa joukko-osastossa vaihtelevissa olosuhteissa ja maastoissa. Loput neljä koekäyttöön tarkoitettua ajoneuvoa toimitetaan loppuvuoden aikana.
Sisun sotilasajoneuvoliiketoiminnasta vastaava varatoimitusjohtaja Jyri Ahonen kertoo, että ajoneuvot ovat helposti sovellettavissa monenlaisiin operatiivisiin tarkoituksiin. Niiden siis tulisi sopia Puolustusvoimille erinomaisesti.
– GTP-ajoneuvot ovat oikeasti modulaarisia, ja niiden korirakenteet voidaan valmistaa ja varustella tehtäväkohtaisesti oikeastaan mihin tahansa operatiiviseen käyttöön. Lisäksi ajoneuvojen korirakenteet ovat keskenään vaihtokelpoisia. Variointia voidaan tehdä kaikissa vaiheissa valmistuksesta käyttöön ja käyttötehtäviä varten tehtävään varusteluun.
Komponenttisarjana ostettu kuorma-autoteknologia on toinen merkittävä ominaisuus, joka erottaa testattavat ajoneuvot useimmista muista saman suorituskyvyn tarjoavista laitteista. Tekniikka hankitaan saksalaiselta Daimlerilta, joka käyttää samoja ratkaisuja muissakin mallistoissaan.
– Daimlerin Unimog-malliston ajoneuvoja on armeijakäytössä jo yli 80 maassa. Tämän ansiosta ajoneuvoja on edullista huoltaa ja käyttää, sillä varaosia on saatavilla missä tahansa päin maailmaa. Elinkaaren aikaiset kustannukset ja käytössäoloaste pysyvät tällöin hyvin suotuisissa lukemissa, Ahonen alleviivaa.