Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Patrik Vuori

Lapsi rekassa

Kuorma-auton rattiin kipuaminen toi pikkuväelle hymyn huulille Jyväskylän MM-rallin messualueella.

Ilmavoimien vetonaulat keräsivät suurta suosiota Jyväskylän MM-rallialueella – "Todella hyvältä tuntui päästä rattiin"

Rafael Vanhamäki

Edustusta löytyi myös lähtöviivalta, varusmies Leevi Lassilan avattua kisat MM-rallin ensimmäisellä erikoiskokeella.

Ilmavoimien messupisteellä riitti päivän aikana vierailijoita jonoksi asti, kun Jyväskylän MM-ralli starttasi eilen Harjun-erikoiskokeella. Esillä ei ollut monien muiden pisteiden tapaan ralliautoa, vaan osalle sitäkin kovempia vetonauloja.

Kuopiosta paikalle saapuneen 8-vuotiaan Roni Koistisen mieleen oli erityisesti paikalle tuotu kuorma-auto.

– Todella hyvältä tuntui päästä rattiin. Kyllä se oli parasta tähän mennessä, hän sanoi.

Koistinen kertoi päivän jatkuvan rallin ensimmäisen erikoiskokeen seuraamisella. Parhaasta kuljettajasta ei ollut epäilystäkään.

– Kalle Rovanperä!

Kuorma-auton sekä muun raskaan kaluston lisäksi yleisö lapsesta vaariin pääsi myös Hornetin-ohjaksiin kadettien ohjaamassa lentosimulaattorissa.

Nuoren Lenni Järvenpään paikalle houkuttelivat simulaattori ja messulahjat.

– Aika hyviä ilmaistuotteita ja hyvä peli. 

Järvenpäälle lentäminen oli mäkihyppyharrastuksen kautta tuttua, joka näkyi varmoina otteina myös ohjaksissa. Myös hänen matka jatkui kohti Harjua, eikä lempikuljettajaa tarvinnut pohtia.

– Rovanperä tietysti!

Pitkä perinne Ilmavoimille

Messupistettä vetämässä olleen lentoteknisellä puolella opiskelevan toisen vuoden kadetin Jussi Jarvan mukaan Jyväskylän MM-rallissa edustaminen on Ilmavoimille jo pitkä perinne. 

– Tykkään kyllä olla näissä tapahtumissa mukana. Pääsee tutustumaan uusiin ihmisiin ja samalla esittelemään omaa arkea muille, Jarva sanoo.

Jarva kertoo perheen pienimpiä kiinnostaneen etenkin lentosimulaattori, ja erityisesti hävittäjän penkki.

– Varmasti on ollut monelle hieno kokemus ja varsinkin tuo, että on saanut lippistä tai merkkiä sen jälkeen on ollut kova juttu, Jarva naurahtaa.

Hän kertoo tavanneensa pisteellä jo paljon ihmisiä ja uskoo Ukrainan sodan lisänneen ihmisten kiinnostusta, mutta myös arvostusta Ilmavoimia kohtaan.

– Ihmiset ovat kyllä kysyneet todella kiinnostuneesti ja rohkeasti eri asioita, joka on ollut mukava huomata, Jarva toteaa.

Hävittäjälentäjä ja rallikuski toimivat molemmat tarkan ohjeistuksen perusteella. Lentäjä on jatkuvasti yhteydessä taistelunjohtajaan ja rallikuskilla on vieressä kartturi, kadetti Jarva (kesk.) pohtii. Kuva: Patrik Vuori

Ilmasotakoulun varusmies lähtöviivalla

Tänä vuonna Ilmavoimien edustusta löytyy myös lähtöviivalta. Kolme viikkoa sitten palveluksen aloittanut Ilmasotakoulun alokas Leevi Lassila avasi koko rallin eilen ajettuaan ensimmäisenä Harjun-erikoiskokeen.

– Omalla tavallaan tosi jännittävää, kun kaikki katsoo ja morjenstaa, mutta myös tosi siistiä, Lassila sanoi hetkeä ennen omaa lähtöään.

Nuori rallilupaus kertoo hakevansa kilpailusta tasaista suoritusta omalla tasollaan. 

– Koitetaan myös nauttia ja ottaa kaikki irti tästä yleisestä fiiliksestä.

20-vuotias MM-rallidebytantti Leevi Lassila jakeli nimmareita muiden rallitähtien kanssa huoltoalueella. Kuva: Petro Piilo

Lue Ruotuväestä lisää Lassilan ralliurasta ja sen yhteensovittamisesta varusmiespalveluksen kanssa.

Ilmavoimien pisteen viereen tuotu sotilaskotiauto ja possumunkki tulivat Ari Kuokalle tutuiksi omana palvelusaikana 1970-luvulla. Kuva: Patrik Vuori