Kuljettajan palvelustehtävät eivät kiinnosta maailmanluokan rallilupausta – "Siinä käy vielä niin että joutuu ajamaan rekkaa työksi"
Alokas Leevi Lassila vaihtoi intin vihreät ajohaalariin ja ajoi viimeiset testit ennen torstaina alkavaa Jyväskylän MM-rallia.
Leevi Lassila pukee keskittyneesti ajohaalaria ja kypärää ylleen. Suljetun soratien varteen Kuhmoiseen Keski-Suomeen on perustettu rallivarikko omakotitalon takapihalle.
Meneillään ovat 20-vuotiaan rallilupauksen viimeiset testit ennen hänen ensimmäistä Jyväskylän MM-ralliaan tämän viikon loppupuolella 1.– 4. elokuuta.
Kun mekaanikot ovat laittaneet tuoreet Pirellit Fordin alle, Lassilan on aika lähteä päivän viimeisille kierroksille. Hän istahtaa määrätietoisesti kartturinsa Antti Linnakedon viereen. Moottori starttaa räjähtäen ja jatkaa käymistä tasaisella murinalla.
Paikalla on seuraamassa reilu kymmenhenkinen taustatiimi, muutamia kylän rallimiehiä ja seuraavana omat rengastestinsä aloittava rallilegenda ja nykyinen Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala.
Turvamieheltä tulee lupa lähteä, jolloin Lassila suuntaa keulan kohti lähtöviivaa. Hän painaa tallan pohjaan ja ajaa sivuluisussa ensimmäiseen mutkaan. Sekunnin murto-osissa hänestä ei ole jäljellä kuin valtava pölypilvi.
Lassila osallistuu MM-ralliin nelivetoisella Ford Fiesta Rally3 -autolla. Kuva: Patrik Vuori
Alokkaana intissä ja MM-kisoissa
Varusmiespalveluksen Tikkakosken Ilmasotakoulussa kolme viikkoa sitten aloittaneelle alokas Lassilalle tähänastisen uran isoin kilpailu osuu keskelle kiireistä alokasjaksoa.
– Intin alku ja ensimmäinen Jyväskylän MM-ralli osuivat sattumalta päällekkäin. Ajankohtaa on tottakai mietitty ralliuran kannalta, että milloin on se oikea aika olla ekan kerran viivalla ja nyt oli sen puolesta oikea aika, Lassila sanoo.
Vaikka hän ei suorita varusmiespalvelustaan Puolustusvoimien Urheilukoulussa, on kisoihin valmistautumiseen löytynyt varuskunnan puolelta joustoa.
– Hakeuduin Tikkakoskelle, koska siellä on Jyväskylän Urheiluakatemian kanssa yhteistyötä tekevä urheilujoukkue. Siellä huomioidaan urheilijoiden tarpeita ja pääsee vähän vapaammin pois varuskunnasta.
– Itseasiassa Tikkakoski on sijainnilta huomattavasti rallin kannalta parempi paikka palvella kuin Santahaminan Urheilukoulu. Asun itse Jyväskylässä ja se on periaatteessa rallin pääkaupunki Suomessa niin kaikki tapahtuu siinä ympärillä, Lassila valottaa.
Hän kertoo olevansa tähän mennessä tyytyväinen ja päässeensä hyvin komennuksille ennen tärkeää kilpailua. Vaikka valmistautumien on sujunut poikkeuksellisesti, näkee hän asiassa myös positiivisia puolia.
– Siinä mielessä jopa hyvä että olen ollut intissä, koska siellä on niin paljon sitä muuta ajateltavaa, niin ei ole kauheasti ollut ajatukset rallissa. Ei ole ainakaan sen takia ottanut mitään turhia paineita eikä stressiä. Sanoisin, että jopa ihan hyvä juttu, Lassila pohtii.
Hän kertoo, että palveluksen alku on sujunut hyvin, eikä vastaan ole ainakaan vielä tullut mitään yllättävää.
– Aikalailla kaikkea on osannut odottaa. Olen ihan viihtynyt. Siellähän on helppoa, kun tekee vaan mitä muut sanoo, hän lohkaisee.
Vaikka ratti pysyy rallilupauksella kädessä, eivät kuljettajan tehtävät intissä kiinnosta.
– Joo, ei kiinnosta. Siinä käy vielä niin, että kun ajaa ajokortin siellä, niin joutuu ajamaan rekkaa sitten työksi, niin ei pidä mennä ajamaan sitä korttia siellä, hän naurahtaa.
Parasta intissä on Lassilan mielestä tähän mennessä ollut partiohaaste, jossa pääsi tekemisen meininkiin. Kuva: Patrik Vuori
Haave pikkupojasta lähtien
Moottoriurheilun parissa kasvanut Lassila kertoo, että MM-ralliin osallistuminen on ollut hänelle haave jo pikkupojasta lähtien.
– Tottakai tosi odottavaiset fiilikset. Kyllä se on varmaan jokaisen Suomessa rallia ajavan jonkinlainen haave ajaa Jyväskylän MM-rallissa ja niin se on ollut aina munkin, Lassila iloitsee.
Innostus ralliharrastusta kohtaan syntyi jo pienenä hänen seuratessaan isän kilpailuja varikolta. Lassila aloitti kilpaharrastuksen Crosskartista ja siirtyi ralliin vuonna 2019.
Paikka Suomen MM-ralliin aukesi kesäkuussa SM-sarjaan liittyvän Flying Finn Future Star -kilpailun voitosta. Kisan tavoitteena on vauhdittaa nuorten rallilupausten uraa kohti kansainvälistä huippua.
Lassila johtaa Suomen mestaruussarjassa omaa SM3-luokkaansa ennen kahta viimeistä osakilpailua ja osallistuu tulevaan MM-ralliin WRC-3-luokassa ensimmäistä kertaa nelivetoautolla.
– Nyt ollaan testailtu auton säätöjä ja haettu fiilistä niiden kanssa kohdilleen. Muutaman testipäivän jälkeen tuntuu kyllä, että auto sopii hyvin käteen, Lassila sanoo.
Hänen mukaansa on vaikeaa asettaa selkeää tavoitetta Jyväskylään kokematta vielä MM-kisojen tasoa.
– Pyrin mahdollisimman korkeaan tulokseen ja ennen kaikkea tasaiseen kisaan. Omalla parhaalla vauhdilla pitäisi olla jo aika korkealla ja saada hyvä tulos, hän pohtii.
Tulevaa MM-kilpailu ei ole jäämässä viimeiseksi, sillä uran tavoitteet ovat selkeät.
– Kyllä se maailmanmanmestaruus on ultimaattinen tavoite. Matka on vielä pitkä, mutta siihen tähdätään, Lassila toteaa.
Tunnelma varikon puolella oli katossa, kun rallilupaus ja konkari Jari-Matti Latvala valmistautuivat omiin testiajoihinsa. Kuva: Patrik Vuori