Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Kuva: Niko Häggman

Protolab PMPV 6x6 eli Misu-ajoneuvon kyljessä olevat piikit tekee mahdolliseksi lisäsuojalevyjen kiinnitykset.

Modernia tekniikkaa miinasuojauksella höystettynä – tällainen on uusi panssaroitu Misu-miehistönkuljetusajoneuvo

Olli Vainio

Kotimainen suunnittelutoimisto Protolab Oy on kehittänyt uuden Pasi-sarjan miehistönkuljetusajoneuvon. Yritys keskittyy raskaisiin suojattuihin erikoisajoneuvoihin sekä niiden osakokonaisuuksiin ja komponentteihin.

Miinojen ja pommien lisäksi Misun panssarointi suojaa sirpaleilta ja luodeilta. Ajoneuvon kehitystyössä on käytetty hyväksi eri alojen asiantuntijoita. Myös muotoilijoita on ollut mukana.

Misun syntyhistoria alkoi, kunsuunnittelutoimisto Protolab osallistui puolustusvoimien Pasi-ajoneuvojen päivityskilpailutukseen. Kilpailutuksessa pyydettiin näkemystä täysin uudesta ajoneuvosta. Ideana oli tarjota muutaman vaunun modernisoinnin hinnalla kokonaan uusi alusta.

Protolabin ensiehdotuksen jatkokehityksen pohjalta syntyi vuonna 2015 kehitetty PMPV, koko nimeltään Protected Multipurpose Vehicle. Miinasuojattu ajoneuvo on saanut nimen Misu. Nimi on lyhenne sanoista miinasuojattu maastokuorma-auto.

Puolustusvoimat on päättänyt ostaa koe-erän panssaroituja Misu-ajoneuvoja. Testisarjaan kuuluu neljä ajoneuvoa. Puolustusministeriön mukaan hankinnan arvo on neljä miljoonaa euroa ja se työllistää noin 40 henkilötyövuotta. Neljää hankittavaa ajoneuvoa testataan kenttäolosuhteissa vuosina 2018–2020.

– Puolustusvoimille tänä vuonna menevät ajoneuvot ovat testiajoneuvoja, jotka lähtevät konkreettisesti kenttätesteihin ja katsottavaksi, miten ne palvelevat käyttötarkoitustaan. Siinä vaiheessa otamme vastaan muutosehdotuksia. Esisarjan perusteella päätetään, tuleeko jatkotilauksia ja mihin se puolustusvoimien tarpeen mukaan parhaiten soveltuu, kertoo Protolab Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jukka Kemppainen.

Puolustusvoimien hankinnasta huolimatta Misu-ajoneuvon päämarkkinat ovat ulkomailla. Kemppainen kertoo Protolabin esitelleen ajoneuvoa muun muassa Yhdysvalloissa, missä siitä ollaan oltu erittäin kiinnostuneita.

Miinat ja tienvarsipommit ovat nykyisin merkittävä uhka sotilasajoneuvoille. Suomalaisia rauhanturvaajia Afganistanissa komentanut eversti Ahti Kurvinen kertoi miinojen ja tienvarsipommien uhkista Helsingin Sanomien uutisessa jo vuonna 2010. Hänen mukaansa uhkat Afganistanissa ovat päivittäistä.

– Suomalaisten toimialueelta löytyy useita tienvarsipommeja viikossa, ja niitä räjähtää aika ajoin, Kurvinen toteaa uutisessa.

Modernissa ajoneuvossa on pyritty käyttämään mahdollisimman paljon valmiita kuorma-autokomponentteja. Ajoneuvo on muodostunut lähestulkoon pelkästään kotimaisista osista – ainoastaan vaihdelaatikko ja moottori ovat ulkomailta. Vaikka kyseessä on miehistönkuljetusajoneuvo, Misun katolle voidaan asentaa erilaisia asejärjestelmiä niille mitoitettuun tilaan.

Misussa kuljettajaa tukee seitsemän ulkopuolista kameraa. Kaksi kameroista korvaa perinteiset peruutuspeilit. Niiden näytöt ovat ohjauspyörän kummallakin puolella.

Neljä kameraa kuvaa alaspäin vaunun ympäristöä edessä, takana ja sivuilla. Kuvista muodostetaan lintuperspektiivinäkymä ohjaajan oikealla puolella olevalle kolmannelle näytölle. Myös miehistönkuljetustilassa on näyttö, josta pystyy seuraamaan ajoneuvon etenemistä.

Kemppainen toteaa Misun olevan mittojensa ja varusteidensa puolesta erittäin monikäyttöinen ajoneuvo. Ajoneuvon pystyy rekisteröimään siviiliin, jolloin se on yhteensopiva esimerkiksi poliisille, erilaisille avustusjärjestöille ja rauhanturvaajille.

Misu-ajoneuvossa on keskitytty miehistön turvallisuuteen. Kuljetustilan sisustuksessa on pyritty räjähdevaikutusten minimoimiseen.

Ohjaamon ja miehistötilan istuimet on varustettu viisipistevöillä. Ajoneuvon liikkeissä matkustajien jalat eivät koske vaunun lattiaan, vaan ne ovat iskulta turvassa jousitettujen istuinten tukien avulla. Protolabin itse tuottamat irti rungosta olevat jousitetut istuimet ovat itse suunniteltujen iskunvaimentimien varassa.

– Iskunvaimentimet on kehitetty nopeiksi niin, että ne reagoivat ensimmäiseen miinaiskun tärähdykseen. Kun miinaiskussa räjähdyksen kiihtyvyys on pitkälti 100 g:n voimaa, se tippuu alle kymmeneen penkin pinnassa. Eläminen Misussa on täysin erilaista kuin vanhoissa XA-sarjan Paseissa ajoneuvossa käytössä olevan kaluston myötä.