Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Onni Pörhölä

Kuvassa lentävät Vinka- ja Grob-koneet.

Vinkan jäähyväislennolla mukana myös koneen korvaaja Grob (vasemmalla).

Vinka-alkeiskoulukoneiden korvaaja nostaa koulutuksen uudelle tasolle

Julius Numminen

Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukoneet lensivät viimeisen lentonsa Tikkakosken tukikohdassa keskiviikkona 31. elokuuta. Vinka-koneet korvaa saksalaisvalmisteinen, Iso-Britanniasta käytettynä ostettu Grob G 115E -malli.

Puolustusvoimien uusi alkeiskoulukone Grob G 115E ei korvannut Valmet L-70 Vinka -mallia kylmiltään. Grob-koneet otettiin Puolustusvoimissa asteittain käyttöön rinnakkain Vinka-koneiden kanssa, kertoo viimeisen Vinka-jäähyväislentueen päällikkö, kapteeni Juho Sirola

Kuten Vinka-koneilla, myös Grobeilla lennetään varusmiespalveluksessa Ilmavoimien lentoreserviupseerikurssilla, sekä Maanpuolustuskorkeakoulun ohjaajaopintosuunnalla. Vastedes Grob-malli korvaa Vinkat Puolustusvoimien koulutuskäytössä täysin.

– Grobit ovat ohjelmaympäristönsä ansiosta opetuskäytössä merkittävästi Vinkoja kehittyneempiä, vertaa Ilmavoimien esikuntapäällikkö, prikaatikenraali Timo Herranen

– Grobeissa on isot näytöt, joihin saadaan taktista sisältöä sekä toisten koneiden paikkatietoja, Herranen jatkaa. 

– Mutta kyseessä on saman suorituskykyluokan laite ja lento-ominaisuuksiltaan koneet ovat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta vastaavia, Herranen toteaa.

Grob G 115E -alkeiskoulukone on edeltäjäänsä modernimpi. Kuva: Onni Pörhölä

 

Ilmavoimien suorituskyky paranee

– Juuri isojen näyttöjen sekä lasiohjaamon ansiosta Grob-koneet vastaavat nykypäivän koulutustarpeita, kertoo insinööriyliluutnantti Mikko Ihanainen.

– Vinkoissa oli vanhat analogimittarit eikä koneesta löytynyt, pieniä gps-näyttöjä lukuunottamatta, ollenkaan näyttöä, selittää Ihalainen. Onhan se ihan eri maailma verrattuna Grobien lasiohjaamoon, hän jatkaa.

Grobit valmistavat Vinkoja paremmin koulutettavat myös tulevaisuuden haasteisiin.

 – Lasiohjaamo on nykypäivän standardi, joka on käytössä myös muissa Puolustusvoimien koneissa, Ihanainen avaa.  

Lasiohjaamon lisäksi konemallien välillä on muitakin teknisiä eroavaisuuksia. Grobit ovat Vinkoja päälle sata kiloa kevyempiä sekä hieman nopeampia. Grobien lakikorkeus on myös merkittävästi Vinkoja suurempi. Sirolan mukaan erot näkyvät myös käytännössä. 

 – Grobien liikekyky on Vinkoja parempi, vaikka koneissa vähemmän tehoa onkin. Kone on hiilikuiturakenteensa vuoksi kevyempi ja liikekykyisempi, verrattuna kokometallirakenteiseen Vinkaan. Tämän huomaa taitolennossa, jossa Vinka menettää jatkuvasti korkeutta, mutta Grob pystyy aloittamaan taitolentoliikkeet aina samalta korkeudelta, Sirola avaa. 

Valmet L-70 Vinka -alkeiskoulukoneet poistuvat käytöstä. Kuva: Onni Pörhölä

Grobien on tarkoitus kestää käyttöä

Mittavan, päälle 40-vuotisen palveluksen Puolustusvoimille suorittaneen Vinka-koneen korvaajankaan ei ole tarkoitus jäädä lyhytikäiseksi, vaikka Grobit käytettyinä ostettiinkin. 

– Uuden koneen arvioitu käyttöikä tulee yltämään pitkälle seuraavaan vuosikymmeneen, kertoo Herranen. 

– Jonkin verran käyttöiässä on pelivaraa muun muassa F-35 -hankintojen mahdollisesti tuomien koulutusvaatimusten mukaan, koska Grob-koneet hankittiin kohtuuhinnalla, valoittaa Herranen.