Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Risto Hyvärinen

Hornet-hävittäjiä rivissä kentällä.

Harjoituksessa käytetään hävittäjien omasuojajärjestelmiin kuuluvia soihtuja ja silppuja. Silppuheitettä käytetään vastustajan tutkan hämäämiseen.

Tulipalloja taivaalla

Johannes Klinge

Karjalan lennoston Vilkku 21-harjoituksessa harjoitellaan ilmahyökkäyksen torjumista ja käytetään hävittäjien omasuojajärjestelmiin kuuluvia soihtu- ja silppuheitteitä.

Karjalan lennosto harjoittelee poikkeusolojen tehtäviä muun muassa Kuopio-Rovaniemi-välisillä harjoitusalueillaan. Vilkku 21 järjestetään 15.–18. marraskuuta ja harjoitus nivoutuu yhteen samaan aikaan järjestettävien ilmavoimien Otava 21 ja Touho 21 -harjoitusten kanssa.

Harjoitukseen osallistuu henkilökuntaa ja varusmiehiä Karjalan lennostosta. Lisäksi harjoituksessa on mukana henkilökuntaa Ilmasotakoulusta, Lapin lennostosta ja Satakunnan lennostosta. Harjoituksessa lennetään pääasiassa F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjillä, mutta harjoitukseen voi osallistua myös Hawk-harjoitussuihkukoneita ja ilmavoimien kuljetuskoneita kuten esimerkiksi CASA C-295M -kuljetuskone.

Karjalan lennoston esikuntapäällikkö, everstiluutnantti Tomi Böhm kertoo, että harjoituksessa käytetään hävittäjien omasuojajärjestelmiin kuuluvia soihtuja ja silppuja. Silppuheitettä käytetään vastustajan tutkan hämäämiseen. Silput saattavat näkyä kaikuina myös säähavaintotutkissa.

– Koneet pyrkivät silppuheitteellä irrottamaan vastustajan tutkalukituksen tai väistämään ilmassa olevan ohjuksen, Böhm tarkentaa.

Soihtuheitteet puolestaan ovat lämpösäteilysoihtuja, joilla pyritään harhauttamaan lämpöön hakeutuvia ohjuksia. Hävittäjien omasuojajärjestelmiin kuuluu myös esimerkiksi sähkömagneettista säteilyä lähettäviä laitteita.

Böhmin mukaan harjoituksen lennot suoritetaan lentokierroksittain, jotka kestävät kukin noin tunnista puoleentoista tuntiin. Lentoja suoritetaan aina kymmeneen asti illalla.

Nuoremmat, eli ne lentäjät, joilla on takanaan kahdesta neljään vuotta lentokokemusta harjoittelevat pienemmissä ryhmissä kuin vanhemmat lentäjät, joilla voi olla lentokokemusta neljästä vuodesta jopa kymmeneen vuoteen.

– Nuorempien osalta puhutaan yleensä maksimissaan "neljä vastaan neljä" -kokoisista tehtävistä, Böhm avaa.

Vanhemmat lentäjät lentävät suuremmissa, jopa kahdeksan koneen osastoissa. Böhm kertoo, että harjoituksessa harjoitellaan vastustajan hyökkäyksen torjumista.

– Simuloitua vastustajaa ja vastustaja-asejärjestelmää vastaan harjoitellaan toimimaan ja voittamaan taistelu ilmassa.

Tällaisia harjoituksia järjestetään Böhmin mukaan vuosittain.

­ – Kokeneita ohjaajia pitää harjoituttaa, jotta heillä säilyy hyvä tuntuma omaan tehtävään. Samalla nuoret harjaantuvat omissa tehtävissään.