Vanha kalusto päivittyy uudeksi kustannustehokkaasti
Jurmo-luokan joukkojenkuljetusveneitä on peruskorjausten jälkeen otettu käyttöön kuluvan vuoden aikana. Mittava projekti tuo 2000-luvun alussa valmistuneet veneet tälle vuosikymmenelle ja pitää ne ajanmukaisina 2030-luvulle asti.
Uudenmaan prikaatin sotasatamassa on tänä vuonna eletty jännittäviä aikoja. Uutuuttaan hehkuvat peruskorjatut Jurmo-luokan veneet ovat saapuneet satamaan varsinkin veneenkuljettajien iloksi. Nykyiset ja tulevat veneenkuljettajat koulutetaan ensisijaisesti näiden päivitettyjen sotaratsujen ohjureiksi.
Vaikka päältäpäin vanha ja uudistettu malli saattavatkin harjaantumattomaan silmään näyttää lähes identtisiltä, on uudistettu malli pitkälti eri laite. Uudenmaan prikaatin sotasataman vanhimpana konemestarina toimiva pursimies Tom Lastunen kertoo veneen ohjaamon olleen lähes täydellisen uudistuksen kohteena.
–Kaikki merenkulkulaitteet on uusittu ja ohjaamon ergonomia on saanut huomattavia parannuksia, Lastunen kertoo.
Ohjaamo on saanut täysin uuden ilmeen ja pursuilee uusinta merenkulkuteknologiaa. Laitteissa on paljon samaa Jehu-luokan veneiden kanssa, joka on helpottanut henkilökunnan koulutusta. Alemmassa kuvassa vanha ohjaamo.
Ohjaamossa operoi tavallisesti taisteluparina toimivat veneenkuljettajat, joista ensimmäinen navigoi ja toinen toimii ruorimiehenä. Ammattimaisemmin sanottuna ensimmäinen toimii aluksen päällikönä ja toinen konepäälikkönä.
Myös matkustamotila, jossa kuljetettavana olevat joukot eli pääasiassa Uudenmaan prikaatin rannikkojääkärit matkustavat, on saanut huomattavia parannuksia niin matkustajien mukavuuteen kuin käytännöllisyyteenkin liittyen.
– Matkustamossa on uudet paremmat penkit ja käytettävyyttä on paranneltu esimerkiksi siten, että keulaporttia ja ramppia pystytään ohjaamaan keulasta, matkustamon sisältä, Lastunen avaa.
Aiempaa väkevämpää vääntöä
Jurmot mylvivät nykyään entistäkin ärhäkkäämpää soidinlaulua, sillä laitteen koneistus on käynyt läpi mittavia uudistuksia. Veneisiin on asennettu täysin uudet pääkoneet ja vaihteet.
Alusten propulsio- eli vesijettijärjestelmä on jätetty entiselleen, eli jettitila on täysin vanhoja Jurmoja vastaava. Sama koskee myös alusten hydraulijärjestelmää.
–Muuten voidaan sanoa, että konetila on täysin uusittu. Rungollisesti veneet eivät ole saaneet kuin pientä kosmeettista ehostusta. Vanhaan kuoreen on siis rakennettu uutta laitteistoa, Lastunen täsmentää.
Tämänkaltaisia mittavia peruskorjauksia tehdään yleensä laitteiston saavuttaessa elinkaarensa puolivälin.
–Suorituskykyäkin on saatu parannettua, mutta se ei ole näiden peruskorjausten tarkoitus, vaan käyttöiän pidentäminen, Lastunen alleviivaa.
Vuosituhannen alussa käyttöön otetut ensimmäiset Jurmot ovat nyt olleet käytössä lähes 20 vuotta. Peruskorjaukset suoritetaan juuri näille katraan vanhimmille yksilöille. Toisena vaihtoehtona olisi ollut uusien veneiden rakentaminen, mutta peruskorjausten tekeminen oli kustannustehokkain vaihtoehto.
Mustat taitettavat penkit tuovat uuteen matkustamotilaan runsaasti lisätilaa. Alemmassa kuvassa vanha matkustamotila.
Ohjailtavuudeltaan verraton vene
Uutta ajotuntumaa Lastunen kehuu kokeneena merenkävijänä ja veneenkäsittelijänä vuolaasti.
– Ajotuntuma on huomattavasti parempi ja juuri myös se edellämainittu ergonomia. Ajotuntumaa ei oikestaan pysty edes vertaamaan edelliseen ja aluksen painopistekin on vanhaan verrattuna erilainen. Koko vene on myös ohjattavuudeltaan aivan eri luokkaa. Yksi huomattava lisäys uusiin veneisiin ovat trimmilevyt jotka myös parantavat ajotuntumaa. Trimmilevyillä saadaan aikaseksi se, että vene nousee plaaniin nopeammin kuin ilman niitä.
Plaanin nouseminen tarkoittaa maakravuille suomennettuna sitä, kun veneen runko nousee kovassa vauhdissa liukuen veden päälle. Tämä parantaa veneen kiihtyvyyttä ja nopeutta. Trimmilevyjen avulla plaaniin voidaan päästä Lastusen mukaan myös aiempaa alemmilla moottorin kierroslukemilla.
Uusien osien ja laitteiston myötä myös huollettavuutta ja huoltovälejä on saatu hieman paranneltua. Toimittaja pysyy osien suhteen samana, joten sen suhteen eivät päivitykset tuo muutoksia suuntaan tai toiseen. Päivitettyjen veneiden pitäisi nyt kestää käyttöä ainakin 10 vuotta, jopa enemmän.
– On otettava kuitenkin huomioon, että alumiinirunko on edelleen sama ja nekään eivät ole ikuisia. Merenkulkulaitteiston tekniikan pitäisi olla kuranttia vielä 10 vuoden ajan.
Lähiaikoina eivät muut kuin Uudenmaan prikaatin veneenkuljettajat pääse uusista pikakiitureista nauttimaan.
– Tällä hetkellä kaikki peruskorjatut Jurmot tulevat Uudenmaan prikaatin käyttöön ja vielä ei ole tiedossa, saavatko muut joukko-osastot käyttöönsä näitä peruskorjattuja Jurmoja, Lastunen sanoo.
Korjattuja Jurmoja tulee koko projektin valmistuessa olemaan viisitoista. Se on hieman alle puolet Merivoimien 38:sta Jurmo-luokan veneestä. Projektin toteuttajana on ollut suomalainen Millog Oy, joka on Puolustusvoimien strateginen kumppani. Korjaukset on tehnyt alkuperäinen valmistaja Marine Alutech.