Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Tulli

Rajan läpi kulkevat junat tarkastetaan suurilla läpivalaisuyksiköillä.

Uusinta läpivalaisutekniikkaa itärajalle

Jiri Avila

Pääosin EU:n ulkorajayhteistyöohjelmasta rahoitettavat läpivalaisulaitteet tulevat käyttöön Vainikkalassa, Vaalimaalla ja Imatralla vuoden 2021 lopulla. Laitteet tuovat merkittäviä parannuksia Tullin suorituskykyyn varsinkin tarkastusten sujuvuuden osalta.

Uusien läpivalaisulaitteiden kokonaiskustannus tulee olemaan noin 5,8 miljoonaa euroa, josta Suomen omavastuu on noin 1,7 miljoonaa euroa. EU:n antama tuki hankinnalle tulee ENI-SEFR-CBC rahoitusohjelman kautta. 

Tullin valvontajohtaja Mikko Grönberg kertoo hankintojen suurimpien hyötyjen tulevan rahdin tarkastuksen nopeutumisen muodossa.

–Suuryksiköiden läpivalaisulaitteiden suurimmat hyödyt tulevat siitä, että niiden avulla kaikennäköinen rahdin tarkastaminen on huomattavasti nopeampaa kuin se ilman kyseisiä laitteita olisi.

Tullin tehtäviin kuuluu valvontatehtävien lisäksi myös ulkomaankaupan edistämiseen liittyvät tehtävät. Grönberg kertoo jouhevuuden olevan juurikin jälkimmäisen tehtävän kannalta tärkeää.

–Keskeistä on se, että kaikki laillinen ulkomaankauppa sekä tuonnin, että viennin osalta sujuu mahdollisimman jouhevasti ja kaikki matkustaja- ja rahtiliikenne pääsee liikkumaan mahdollisimman sujuvasti ja nopeasti.

Grönberg kertoo ulkomaankaupan logististen ketjujen nopeudella ja moitteettomuudella olevan koko Suomen kansantalouden kannalta suuri merkitys. Prosessin nopeuttamisen lisäksi on hankinnoilla myös toinen etu.

– Manuaalisesti tarkastusten tekeminen näin suuriin lastiyksiköihin veisi todella paljon aikaa. On myös paljon tavarankuljetuseriä, joita on äärettömän vaikea tarkastaa turvallisesti jos ne jouduttaisiin tekemään manuaalisesti, kuten kemialliset kuljetukset. 

Kemiallisia kuljetuksia tulee läpi varsinkin Vainikkalassa. Kuljetusten manuaalinen tarkistus olisi hankalaa, eikä edes välttämättä mahdollista rajanylitystilanteessa. Joissain tilanteissa fyysisiä tarkastuksia myös edelleen vaaditaan, kuten silloin kun tarvitaan läpikotaisempia tarkastuksia, kertoo Grönberg.

Tilatut laitteet eivät ole identtisiä vaan suunniteltuja joko raide- tai tieliikennettä varten. 

– Vaalimaalle tulee sellainen laite joka soveltuu kumipyöräliikenteen läpivalaisuun. Vainikkalan ja Imatran laitteet tulevat raideliikenne puolelle ja ovat hiukan erilaisia, myös proseduuri tarkastuksissa on kokonaisuudessaan hieman erilainen, Grönberg kertoo.

Laitteiden valmistaja Nuctech Warsaw Company Limited Sp Z.O.O ei ole Suomelle yrityksenä uusi, saati vieras, paljastaa Grönberg

– Olemme aiemminkin käyttäneet heidän laitteitaan ja heidän kanssaan toimimisesta on Tullilla yli 10 vuoden kokemus. 

Samaisen yrityksen laitteita löytyy myös muilta EU:n jäsenvaltioilta ja muualta maailmasta. Kilpailutus toteutettiin kiinteän hinnan kilpailun periaatteella, eli hinta oli kiinteä ja yritykset kilpailivat vain laadullisten tekijöiden avulla. Prosessin edetessä oli Nuctech Warsaw lopulta kuitenkin ainoa joka jätti lopullisen tarjouksen. Tullilla ei siis lopulta ollut laitevalmistajan osalta myöskään valinnavaraa. Tästä huolimatta Grönberg on tyytyväinen kilpailutuksen tulokseen.

– Heidän tarjouksensa oli varsin hyvä ja täytti kaikki ne keskeiset edellytykset mitä laitteille oli asetettu. Tämänkaltaisessa hankintaprosessissa johon sisältyy neuvottelumenettely potentiaalisten tarjouksen tekijöiden kanssa on mahdollista, että osa tarjoajista vetäytyy kustannussyistä jos uskovat, etteivät kykene menestymään tarjouskilvassa.

EU-lähtöisten rahoitusohjelmien hakuprosessit ja koko kyseisen mekanismin käsittely kestävät käytännössä useita vuosia. Hankintoja on siis valmisteltu jo pitkään, toteaa Grönberg.

– Kun nämä meidän hankkeet on siellä hyväksytty osana isompaa hankekokonaisuutta luo se aikataulukehyksen ja siinä vaiheessa kun hakuprosessit on käynnistetty on siellä sitouduttu näihin aikatauluihin, eli koko hanke on lyöty lukkoon jo vuosia sitten.