Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Kuvassa helikopteri USS Kearsargen

USS Kearsarge -maihinnousualus mahdollistaa rannikkojoukkojen nopean toiminnan

Yhdysvaltain merijalkaväen valmiusryhmän tukialus USS Kearsarge on kelluva tukikohta sillä operoiville ilma- ja rannikkojoukoille. Aluksen kannelle mahtuu niin kevyitä taisteluhelikoptereita kuin myös raskaita Harrier-taisteluhävittäjiä.

Yhdysvaltain maihinnousualus USS Kearsarge toteutti historiallisen vierailun Suomeen osallistuessaan Merivoimien rannikkosodankäynnin harjoitukseen. 

Vastaavan kokoluokan alusta ei ennen vierailua ole Suomessa nähty. Ihmisiä saapui paikalle ihastelemaan ja ihmettelemään yhdysvaltalaisten teknistä taidonnäytettä. 

Kyseessä on yhdysvaltalaisyritys Ingalls Shipbuildingin Wasp-luokan alus, joita Yhdysvaltain laivastolla on tällä hetkellä toimintavalmiudessa seitsemän kappaletta. Alus muodostaa yhdessä USS Gunston Hallin ja USS Arlingtonin kanssa merijalkaväen Kearsarge Amphibious Valmiusryhmän. 

Alusluokan tehtävänä on toteuttaa nopealla aikataululla taistelutehtäviä lähellä rannikkoa. Tämän lisäksi se vastaa nopealla aikataululla tulleisiin kutsuihin, jotka voivat liittyä esimerkiksi humanitaarisen avun perille toimittamiseen.  

USS Kearsargen kotisatama sijaitsee Norfolkissa, Yhdysvalloissa. Kuva: Tomi Edwards

Nopean valmiuden vuoksi aluksen on välttämätöntä kyetä toimimaan ympäri maailmaa, riippumatta sääoloista. Sen runko on suunniteltu siten, että se pysyy vakaana kovastakin aallokosta huolimatta.

– Alus on suunniteltu vakaaksi, joten se toimii lähes kaikissa sääoloissa. Vain todella korkeat aallot estävät tehtävämme suorittamisen, aluksen pursimies Jacob Richardson kertoo. 

Richardsonin mukaan Kearsargen kuljetuskapasiteetti on valtava. Se kuljettaa paitsi kymmeniä ilma-aluksia ja merijalkaväen maakalustoa, myös tuhansia merijalkaväen sotilaita.

– Aluksen päätoimena onkin toimia tehtävää suorittavan iskujoukon tukikohtana sekä kuljettajana, Richardson valaisee. 

Viper-helikopterin miehistö koostuu kahdesta henkilöstä, lentäjästä ja asemiehestä. Kuva: Tomi Edwards

Merijalkaväen tukipilareina toimivat lukuisat taisteluhelikopterit

Aluksen vakiokalustoon kuuluu kymmeniä erilaisia helikoptereja aina kuljetuskoptereista taisteluilma-aluksiin. Yksi aluksen kannelta operoiva helikopteri on vuonna 2008 käyttöön otettu UH-1Y Venom -kuljetus- ja taisteluhelikopteri. 

Venom on monelle Vietnamin sotaa tunteville tuttu helikopteri, sillä se on tästä uudistettu versio. Helikopteripilotti, kapteeni Alexander Sweetin mukaan kopterilla on laajat toimintamahdollisuudet.

– Se voi toimia pelastustehtävissä, kuljettaa avustustarvikkeita sekä toimia vihollista vastaan riippuen siitä millainen tehtävänkuva on. 

– Tyypillinen tehtävä on toimia ilmatukena taistelun aikana ja olla valmiina toimittamaan muuta apua kentälle, Sweet valaisee. 

Venom-helikopterin tukena tehtävillä toimii kaksimoottorinen AH-1Z Viper -taisteluhelikopteri, joka kapteeni Brennanin mukaan toteuttaa ainoastaan hyökkäystehtäviä. 

– Keskitymme ilmatukeen ja muuhun hyökkäystoimintaan. Emme esimerkiksi voi kuljettaa joukkoja tai kauheasti mitään muutakaan materiaalia, Brennan tarkentaa. 

USS Kearsargen maaliskuussa alkaneen komennustehtävän aikana Viper-helikopterien pilotit ovat harjoitelleet aluksen kannelle laskeutumista erilaisissa sääoloissa, mikä on ollut välillä hyvinkin haastavaa. 

– Olemme matkan aikana toteuttaneet paljon laskeutumisharjoituksia aluksen kannelle. Tämä on hieman uutta meille, sillä emme tyypillisesti toimi meren keskellä, vaan maatukikohdasta käsin. 

– Olosuhteet ovat hyvin erilaisia, esimerkiksi laskeutuminen aluksen kannelle on vaativaa ja se vaatii harjoittelua. Maan yläpuolella tietää aina minne voi laskeutua, kun taas meren yllä on vain kaksi vaihtoehtoa: joko laskeutua mereen tai palata alukselle. Turvasatamaa ei ympärillä ole, Brennan toteaa. 

Viper-helikopterin ahtaista sisätiloista johtuen pitkien ihmisten pääsyä kopterityypin lentäjäkoulutukseen on rajoitettu. Kuva: Tomi Edwards

Aluksen ilmapuolustus lepää Harrier-hävittäjien harteilla

Suurimpana ilmataisteluvoimana aluksella toimii vielä toistaiseksi AV-8B Harrier -hävittäjä. Harrierit otettiin Yhdysvaltain merijalkaväessä käyttöön vuonna 1984. Erityisen laajasti niitä käytettiin Persianlahden sodan aikoihin, jossa niillä oli keskeinen rooli ilmatuen antamisessa. 

Harrier-lentäjä, kapteeni Lucas Leonhardtin mukaan ilma-aluksen keskeisenä tehtävänä on puolustaa maihinnousualuksia mahdollisilta hyökkäyksiltä.

– Harrier-hävittäjä sai hetki sitten käyttöönsä AIM-120B AMRAAM -ohjuspuolustusjärjestelmän, mikä tekee siitä entistä tehokkaamman, Leonhardt kertoo. 

Wasp-luokan maihinnousualuksissa hävittäjät eivät lähde liikkeelle tyypillisen tapaan katapultilla, vaan ne nousevat pystysuoraan ylöspäin suoraan aluksen kannelta. 

– Erityisesti yöaikaan laskeutuminen aluksen kannelle voi olla haastavaa, Leonhardtin naurahtaa.  

Harrier-laivueet on pikkuhiljaa korvattu huippumoderneilla F-35-hävittäjillä. Myös Kearsargen kyydissä olevaa miehistöä odottaa kotiin päästyä koulutus uuden aluksen puikkoihin.  

– Vaihdamme F-35-hävittäjiin heti kun tehtävämme täällä loppuu ja palaamme kotiin. Harrierien käyttö jatkuu vielä muutaman vuoden joillakin aluksilla, mutta USS Kearsarge siirtyy F-35-hävittäjiin hyvin pian, Leonhardt paljastaa.