Upseeriksi somen siivittämänä
Maanpuolustuskorkeakoulun opintomahdollisuuksista pyritään tuomaan tietoa esille entistä aktiivisemmin sosiaalisessa mediassa. Maaliskuun puolivälissä alkanutta korkeakouluhakua on huomioitu oppilaitoksessa mittavalla some-kampanjalla.
Upseeriksi 2016 -kampanjan tarkoituksena on lisätä tietoisuutta korkeakoulun toiminnasta, sillä esimerkiksi varusmiespalvelusta suorittavat eivät monesti tiedä siitä tarpeeksi. Kampanjan avulla mainostetaan sotatieteiden kandidaatin ja maisterin opintoja. Sen ylläpidosta vastaavat Maanpuolustuskorkeakoulussa sotatieteitä opiskelevat kadetit.
Sosiaalisessa mediassa kadetit pyrkivät muun muassa avaamaan ihmisille, mitä kadettina oleminen on. Heillä itsellään on opintoja takana puolitoista vuotta. Kadetti Konsta Harinen kertoo, että oppilaitoksesta valmistutaan upseerin ammattiin puolustusvoimiin tai rajavartiolaitokseen.
– Maanpuolustuskorkeakouluun hakeminen on mahdollista varusmiespalveluksen ja johtajakoulutuksen suorittamisen jälkeen. Esiintymällä sosiaalisessa mediassa omilla nimillämme ja mainostamalla ahkerasti tuomme esille, että tällainenkin vaihtoehto on olemassa, Harinen toteaa.
Kadetti Jenni Nummelan mielestä ennakointi on ensisijaisen tärkeää.
– Esimerkiksi puolen vuoden varusmiespalvelusta suorittava saattaa kuulla koulutuksesta vasta loppumetreillä. Olisi hyvä, että ihmiset tietäisivät Maanpuolustuskorkeakoulun opintomahdollisuuksista jo ennen varusmiespalveluksen alkua. Monesti ihmiset ovat innostuneet asiasta liian myöhään, Nummela pohtii.
Sotatieteiden opiskelijat viettävät ensin puolitoista vuotta Maanpuolustuskorkeakoululla ja sen jälkeen puoli vuotta maasotalinjalla. Kolmantena vuonna voi suorittaa opintoja vaikka logistiikan, johtamisjärjestelmän tai tykistökoulutuksen parissa. Kolmen vuoden opiskelun jälkeen alkaa työelämäjakso, jonka päätyttyä on mahdollista jatkaa maisterin opintoihin.
– Kaikesta mystiikasta ja puvuista huolimatta Maanpuolustuskorkeakoulu on yliopisto siinä missä muutkin. Meillä on välillä taisteluharjoituksia, mutta vastapainoksi taas välillä hyvinkin akateemisia kausia, Harinen huomauttaa.
Hakijamäärät kasvussa
Kapteeni Pertti Kemppainen Maanpuolustuskorkeakoulun hallinto- ja valintasektorilta on tyytyväinen some-kampanjan tuloksiin. Tykkäyksien ja seuraamisten määrät Facebookissa ja Instagramissa ovat lähes kaksinkertaistuneet viime syksystä.
– Mutu-tuntumalta voisi sanoa, että tietoisuus oppilaitoksemme toiminnasta ja tarjonnasta on lisääntynyt hurjaa vauhtia some-kampanjan myötä. Mielenkiinnolla jäämme seuraamaan, miten se vaikuttaa hakijamääriin, kapteeni Kemppainen toteaa.
Opiskelijoita valitaan vuosittain noin 160. Hakijoiden määrä on ollut viime vuosina selkeästi kasvussa.
– Keskiarvo on yleensä noin 600 hakijan paikkeilla, mutta parin viime vuoden kohdalla on havaittavissa selkeä pyrähdys. Hakijoita on parhaimmillaan ollut jopa 757, Kemppainen täsmentää.