Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Konsta Törne

Kuvassa uusi maastokuorma-auto.

Vain 700 kilometriä ajettu Zetros Rovaniemen lentoasemalla toukokuussa.

Tuliterät maastokuorma-autot kuljettavat räjähteitä mutta myös ihmisiä

Daniel Harakka

Puolustusvoimien uudet Mercedes-Benz Zetros -maastokuorma-autot tuovat lisää suorituskykyä, ja niiden sodan ajan ominaisuudet ovat edeltäjiään paremmat. Zetroksia esiteltiin Rovaniemellä toukokuussa Taitaja2021-tapahtuman finaalissa.

Rovaniemellä kilpailtiin toukokuussa ammattitaidon Suomen mestaruuksista kuljetuslogistiikan lajissa. Puolustusvoimat oli finaalitapahtumassa mukana järjestämässä yhtä kilpailutehtävistä, jossa kilpailija suoritti ensin työhaastattelun Puolustusvoimiin, ja sen jälkeen arvioi kuorman sidonnan kestävyyttä ja laatua.

Puolustusvoimien osallistumisella tapahtumaan oli tarkoituksena myös esitellä kuljettajakoulutusta ja päivitettyä kalustoa: Puolustusvoimien pisteellä varsinaisen kilpailutehtävän vieressä seisoi suuri, uutuuttaan kiiltävä maastokuorma-auto.

Mercedes Benz Zetros -maastokuorma-autojen hankinnan taustalla oli halu nykyaikaistaa kalustoa, kertoo toisena tuomarina Puolustusvoimien kilpailutehtävässä toiminut Jääkäriprikaatin osastoinsinööri Janne Härkönen.

– Hankinnoilla on haettu monipuolisuutta. Verrattuna valtaosaan Puolustusvoimien kalustosta Zetrokset ovat tätä päivää, Härkönen taustoittaa.

Monipuolisuutta Zetroksista tosiaan löytyy. Autot täyttävät vaarallisten aineiden kuljetusvaatimukset, joten niillä voidaan kuljettaa räjähteitä ja polttoainetta. Toisaalta tuliterien maastokuorma-autojen lavoille on mahdollista nostaa kolme istuinmoduulia. Lavalle mahtuu istumaan maksimissaan kaksitoista henkeä ja tilaville etupenkeille kolme. Eräs tärkeä seikka tulee kuitenkin ottaa huomioon.

– Vaarallisten aineiden ja ihmisten kuljettaminen ovat tietysti toisensa poissulkevia. Yhtä aikaa niitä ei voi tehdä, Härkönen muistuttaa.

Mukana kulkee myös vararengas ja ketjut.
Kuva: Konsta Törne

Tehoja ja taloudellisuutta

Zetrokset on hankittu Puolustusvoimiin tämän ja viime vuoden aikana. Tällä hetkellä niitä on Puolustusvoimilla käytössä yli 60, ja niitä löytyy Jääkäriprikaatin lisäksi muun muassa Kainuun prikaatista.

Insinöörikapteeni Anttijussi Mäkelä Puolustusvoimien Järjestelmäkeskuksesta taustoittaa Zetrosten hankintoja.

– Puolustushaarojen esittämien vaatimusten pohjalta hankinta kilpailutettiin käyttäen Hansel-yhteishankintayksikön puitesopimusjärjestelyä. Hankintojen kokonaisarvo on noin kymmenen miljoonaa euroa, Mäkelä avaa.

– Pieniltä osin niillä korvataan vanhentunutta Sisu maastokuorma-autokalustoa, hän lisää.

Hankinnat on tehty tulevaisuutta ajatellen, ja Zetroksista tuleekin olemaan hyötyä vielä pitkään; toukokuun puolessa välissä Rovaniemen Taitaja-tapahtumassa esitellyllä yksilöllä oli tuolloin ajettu vain noin 700 kilometriä. 

Zetrosten ominaisuudet ovat huippuluokkaa. Niiden iskutilavuus on vajaat 13 litraa, tehoja löytyy noin 355 hevosvoimaa ja vääntömomentti on 1300 newtonia. Zetrosten kantavuus on 6 440 kiloa, joten painavienkin kuormien kuljettaminen on mahdollista.

Voimaa autoissa on siis paljon, ja sitä tarvitaan, koska Zetroksia käytetään henkilöstön ja materiaalin kuljettamisen lisäksi erilaisissa vetotehtävissä. Hyvät ominaisuudet eivät kuitenkaan ole lainkaan taloudellisuudesta pois.

– Zetrokset ovat aiempia maastokuorma-autoja taloudellisempia. Polttoaineenkulutus on pienentynyt nykyaikaisen moottoritekniikan ansiosta, Mäkelä vakuuttaa.

Voimansiirto on vankkaa tekoa.
Kuva: Konsta Törne

Soveltuu sotaan

Taitaja-tapahtumassa huomio kiinnittyi heti ensimmäisenä Zetrosten suureen kokoon ja ennen kaikkea niiden korkeuteen. Maastokuorma-autojen maastokykyyn on luonnollisesti panostettu, siitä kertoo esimerkiksi se, että niiden kaikki pyörät vetävät.

– Zetrosten maastokyky aikaisemmin hankittuihin kuorma-autoihin verrattuna on erittäin hyvä muun muassa suuren akselikiertymän sekä korkeiden lähestymis-, ylitys- ja jättökulmien vuoksi, järjestelmäinsinööri Mäkelä listaa.

Sodan ajan ominaisuudet Puolustusvoimien Zetroksissa ovat erinomaiset, onhan Mercedes-Benz alun perinkin suunnitellut ne sotilaskäyttöön. Myös siviiliversio autoista on tosin olemassa.

– Huollettavuus on hyvällä tasolla, samoin varaosien saatavuus. Euro III -moottorin ansiosta Zetroksissa on myös normaalia suurempi huonolaatuisen polttoainelaadun toleranssi, Mäkelä valottaa.

Zetrosten näyttävyyden ja vaikuttavien ominaisuuksien takia ei ole ihme, että Taitaja-tapahtumassa moni kuljetuslogistiikan finalisti jäi Puolustusvoimien kilpailutehtävän jälkeen tutkimaan ja kyselemään autosta. Kyllä kuljettaja kelpo pelin tunnistaa.