Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Laura Linna

Kuvassa helikopterin miehistönjäsen katsoo helikopterin sivuovesta ulos.

Utin jääkärirykmentin NH90 helikopterin miehistö pääsi harjoittelemaan henkilöiden pelastamista haastavissa meriolosuhteissa, kun he hakivat kadetit harjoituksen lopuksi.

Tulevat lentäjät joutuivat kovaan testiin – vuorokausi luonnon armoilla pienellä luodolla

Oskar Äyräpää

Miten lentäjät selviytyivät vuorokauden karulla luodolla sen jälkeen, kun he olivat pelastautuneet putoavasta koneesta hyiseen mereen?

Ilmavoimien kadetit harjoittelivat selviytymistä lokakuun lopussa hyisessä Porkkalan saaristossa, jossa tuuli tuiversi pahimmillaan 14 metriä sekunnissa ja lämpötila laski öisin nollan tuntumaan.

Kadetit joutuivat kovaan testiin, sillä he joutuivat selviytymään vuorokauden pienillä ja karuilla saarilla eli luodoilla pelkästään lentovarusteilla ja lentäjän pelastautumispakkauksella.

Kadettien vuorokauden koitos alkoi aamulla 25. lokakuuta, kun heidät laskettiin veneistä kahden hengen ryhmissä pelastuslautoille Upinniemen lähivesillä. Kadetit joutuivat aluksi selviytymään heille määrätyille luodoille. Saarilla he saivat rakentaa itselleen suojan ja tehdä tulen. Nuotio ei saanut olla kovinkaan iso, jotta kadetteja ei voisi helposti havaita.

Majuri Lasse Konttisen mukaan pelastuslautat käytiin keräämässä pois, koska ne olisivat tarjonneet liian hyvän suojan tuulelta ja kosteudelta.

–  Se olisi ollut oppimisen kannalta liian helppo ratkaisu leiriytyä lauttaan. Halusimme, että kadetit oppivat harjoituksessa tekemään suojan ja tulen, Konttinen toteaa.

Kadettien nuotiot oli taitavasti piilotettu kivien ja kallioiden taakse. Parhaimmillaan ne olivat kadettien majojen sisällä. Kuva: Onni Isohella

Ludolla kadettien piti myös huolehtia ravinnon saannista. Lentäjän pelastautumispakkaukseen kuuluu muun muassa ruuanhankinta ja vedenpuhdistus välineet. Jos kadetit jäivät ilman saalista, he joutuivat tyytymään harjoitusta varten jaettuun pussiruokaan. 

Yö kului vuorossa nukkuen ja tulta elossa pitäen. Vähäisen ylimääräisen vapaa-ajan kadetit kuluttivat tuulelta suojassa rupatellen. Kovin hyvin kadetit eivät luodolla nukkuneet. 

Elossa pysymisen lisäksi kadettien piti löytää luodolta paras paikka helikopterilla pelastautumista varten. 

Noin vuorokauden palelemisen jälkeen kadetteja tuli etsimään Utin jääkärirykmentin NH90-helikopteri. Kadettien piti johdattaa helikopteri luokseen muun muassa kuusenoksista tehdyillä merkeillä, teltoista ja oksista tehdyillä lipuilla sekä radiopuhelimilla.

Joillekin luodoille helikopteri pääsi laskeutumaan, mutta osa kadeteista pelastautui  helikopteriin vinssillä.

Jotta harjoitus oli mahdollisimman turvallinen, kadeteille kerrattiin edeltävinä päivinä muun muassa selviytymistaitoja kylmissä olosuhteissa.

Kadeteilla oli lisäksi varalla hätävaratarvikkeita, joita ei ole lentäjän pelastautumispakkauksessa ja varoyhteys kouluttajiin. 

Ilmavoimien ja Merivoimien yhteistyö

Merivoimien Jurmo-luokan veneet mahdollistivat kouluttajien liikkua luodolta luodolle tuoden ohjeita ja, jos tarve, apua kadeteille. Kuva: Onni Isohella

Majuri Konttisen mukaan Ilmavoimien kyky harjoitella yhteistyössä Merivoimien kanssa on hieno asia. Upinniemessä ja Porkkalan saaristossa on erinomainen infrastruktuuri ja ympäristö meripelastautumisharjoitusta varten.

Harjoituksen aikana Merivoimat huolehti kaikista venekuljetuksista ja antoi harjoitukseen osallistuvien majoittua Mäkiluodon saarella.

Konttinen painottaa harjoituksen vastanneen todellista tilannetta. Olosuhteet olivat tällä kertaa erinomaiset.

– 14 metriä sekunnissa tuulta, se opettaa tekemään suojan kunnolla ja sen merkityksen, Konttinen avaa. 

Jos lentäjä joutuisi hyppäämään koneestaan meren yllä, hän todennäköisesti laskeutuisi tai ajelehtisi jollekin saarelle, joka olisi hyvin samanlainen luodoille, jossa kadetit viettivät vuorokauden, Konttinen sanoo.

–  Toivottavasti tuuli vie omalla rannalle eikä pois, Konttinen lisää.