Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Amos Kautto

Teräslevyä leikataan Rauman telakalla

Steel cut -seremoniassa kutsuvierasyleisö pääsi hämmästelemään pohjalevyn leikkaamista.

Toisen Pohjanmaa-aluksen valmistus aloitettiin Raumalla – "Uusista korveteista tulee meripuolustuksen laivastollisen osan selkäranka"

Johannes Ylimäki

Kaikki neljä korvettia ovat Merivoimien käytössä vuoden 2029 aikana.

Laivue 2020-hankkeen toisen aluksen valmistaminen alkoi keskiviikkona perinteisellä steel cut -seremonialla Rauman telakalla. 

Projekti etenee kokonaisuudessaan aikataulussaan, toteaa Merivoimien puolesta Laivue 2020 -hankepäällikkö, komentaja Markus Sjöström.

– Juhlimme täällä telakalla tapahtuvaa rakentamisen askelta. Hanke itsessään päättyy silloin, kun kaikki korvetit on Merivoimilla käyttöönotettu. Se on pidempi prosessi verrattuna siihen, mitä telakalla tapahtuu, Sjöström kertoo.

Rauma Marine Constructionin puolesta kerrotaan, että toisen aluksen valmistaminen päästiin aloittamaan aikataulusta joitakin viikkoja etuajassa. Koko laivueen, eli neljän korvetin, käyttöönoton on tarkoitus tapahtua vuonna 2029.

Toisen Pohjanmaa-korvetin rakentaminen aloitettiin Rauman telakalla juhlavasti. Kutsuvierasyleisö pääsi todistamaan historiallista hetkeä, kun laivan ensimmäinen teräslevy leikattiin. 

Steel cut -seremoniassa on kyse perinteisestä juhlasta, jota vietetään uusien laivojen rakentamisen yhteydessä, kun työ laivanrakennuksen osalta on käynnistynyt.

– Oli hienoa nähdä, että kaikki hankkeen osapuolet olivat edustettuna ja pääsimme juhlistamaan yhdessä hankkeen edistymistä, Sjöström iloitsee.

Uudet alukset poistuvien tilalle

Laivue 2020 -hankkeen on tarkoitus korvata Merivoimien seitsemän poistuvaa alusta, joiden tilalle hankitaan neljä modernia Pohjanmaa-luokan alusta. Uusilla laivoilla korvataan ne suorituskyvyt, jotka vanhojen laivojen poistumisen myötä menetetään. Toisaalta suorituskykyä päivitetään nykypäivän standardien mukaiseksi.

– Uusista korveteista tulee meripuolustuksen laivastollisen osan selkäranka. Ne ovat Merivoimille erittäin tärkeitä, Sjöström mainitsee.

Sjöström toteaa, että poistuviin laivoihin verrattuna uusiin laivoihin tulee vastaavia suorituskykyjä kuin aikaisemmissa laivoissa, mutta tehokkaampana. Uusilla laivoilla voidaan toimia yhä haastavammissa olosuhteissa.

– Merkittävin ero on se, että laivoihin saadaan aito, ympärivuotinen avomerikyky. Uuden laivaston kanssa pystymme toimimaan kauempana rannikkosta kuin aikaisemmin. 


Ensimmäinen monitoimikorvetti alkaa muistuttamaan muodoiltaan laivaa. Kuva: Puolustusvoimien logistiikkalaitos

Laivojen suuremman koon vuoksi niillä päästään toimimaan haastavammissa aallokoissa.

Uudet korvetit ovat noin 117 metriä pitkiä, 16 metriä leveitä ja niiden syväys on 5 metriä. Alukseen mahtuu noin 70 henkilön suuruinen miehistö ja sillä voidaan saavuttaa yli 26 solmun nopeus.

Tärkeä strateginen hanke

Uudet laivat eivät ole ainoastaan merivoimille tärkeitä, vaan koko puolustukselle olennainen osa. 

– 90 prosenttia tuonnista tulee Suomeen meriteiste, joten meriyhteydet ovat meille erittäin tärkeitä. Puolustuksen lisäämisellä varmistamme ennen kaikkea Suomen huoltovarmuuden ja meriliikenteen sujuvuuden, Sjöström havainnollistaa.

Ensimmäisen laivan rakentaminen alkoi 30. lokakuuta 2023. Ruotsalainen Saab toimittaa taistelujärjestelmän laivoihin.