Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Onnettomuustutkintakeskus

Kuvassa kuorma-auto osiin hajonneena ojassa.

Kiskobussiin törmäys aiheutti kolmen varusmiehen menehtymisen ja viiden loukkaantumisen.

Syyttömäksi todettu varusmieskuljettaja vapautui piinasta – KKO ei antanut syyttäjälle valituslupaa

Alexander Roininen

Korkein oikeus hylkäsi valituslupahakemuksen Raaseporin tasoristeysonnettomuuden varusmieskuljettajan syyllisyydestä. Näin ollen hovioikeuden tuomio syytteiden hylkäämisestä pysyy voimassa.

Korkein oikeus on hylännyt apulaisvaltakunnansyyttäjä Jukka Rappen valituslupahakemuksen Raaseporin Skogbyssa tapahtunutta tasoristeysturmaa koskevassa asiassa.

Tapaus juontaa juurensa vuoden 2017 lokakuuhun, jolloin kolme varusmiestä kuoli ja viisi loukkaantui Puolustusvoimien maastokuorma-auton törmätessä kiskobussin kanssa. Kiskobussi törmäsi autoon 106 kilometrin tuntinopeudella lennättäen kuorma-auton useassa osassa kymmenien metrien päähän törmäyspaikalta. 

Helsingin hovioikeus päätti viime vuoden joulukuussa, että kuorma-auton kuljettajana toiminutta varusmiestä vastaan nostetut syytteet hylätään. Varusmiestä syytettiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kolmesta kuolemantuottamuksesta ja palvelusrikoksesta. 

Hovioikeus perusteli syytteiden hylkäystä sillä, että kuljettaja ei olisi päätään kurkottamallakaan pystynyt näkemään kiskobussin tuloa risteyksessä. Kyseinen tasoristeys on nyt suljettu vaarallisuutensa vuoksi.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä teki kuitenkin valituspyynnön hovioikeuden päätöksestä korkeimpaan oikeuteen. Hakemus tutkittiin ja korkein oikeus tiedotti torstaina, että valituslupaa ei myönnetä. Tapauksen puintia ei enää jatketa oikeudessa. 

Raaseporin tasoristeysonnettomuus nosti laajaa keskustelua liikenneturvallisuudesta. Onnettomuustutkintakeskus antoi tutkintaselostuksessaan Liikennevirastolle ja Liikenteen turvallisuusvirastolle tehtäväksi varmistaa, että resursseja kohdistetaan vaarallisimpien tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen ja poistamiseen. 

Myös Puolustusvoimat sai selostuksessa palautetta tehostaa turvavöiden käytön valvontaa. Raaseporin onnettomuudessa kukaan varusmiehistä ei ollut käyttänyt niitä.