Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Ville Kariola

Jokainen postaus suunnitellaan huolella etukäteen.

Suurtapahtuman some-keskiöstä löytyy varusmiestiimi

Niki Räsänen

Suuri osa Hamina Tattoo -sotilasmusiikkifestivaalin sosiaalisen median kanavista on kymmenhenkisen varusmiesryhmän vastuulla, vaikka tapahtuman järjestäjä ei puolustusvoimat olekaan.

Hamina Tattoo on suuren luokan kansainvälinen kesäfestivaali, jonka järjestävät huippuammattilaiset. Myös vapaaehtoisia Haminan kaupunki tarvitsee tapahtuman työvoimaksi yli kaksisataa, sillä varuskuntakaupunkiin odotetaan yli 100 000 tapahtumavierasta.

Yksi asia kuitenkin yllättää: tapahtuman suurin sosiaalisen median markkinointia tekevä ryhmä on varusmiestiimi, joka koostuu sotilassoittokuntien viestintävarusmiehistä. Tiimiä johtaa sotilasmusiikkialan intendentti Inka Puhakka, joka kehuu porukkaansa hyvin itseohjautuvaksi ja toimivaksi.

Kyseisten varusmiesten arki koostuu oman soittokuntansa näkyvyyden ylläpitämisestä.

– Markkinoin meidän soittokunnan konsertteja, teen lehtimainoksia ja käsiohjelmia sekä kuvaan keikkoja ja päivitän sosiaalista mediaa, Rakuunasoittokunnan viestintävarusmies, viestimies Sara Lehtonen listaa.

Osaaminen tehtäviin on saatu viikon mittaiselta viestintävarusmieskurssilta. Lisäksi kaikkien sotilassoittokuntien viestintävarusmiehille järjestettiin kaksipäiväinen yhteinen koulutus, joka painottui enemmän heidän yksityiskohtaisiin tehtäviinsä. Viestintävarusmiehet vakuuttavat myös, että omasta aktiivisesta sosiaalisen median käytöstä on tehtävissä hyötyä.

– Saadaan päivityksiin nuorta ilmettä, kun tekemässä on varusmiehiä, Lehtonen perustelee.

Koulutuksissa opittua sovellettiin yhdessä kesäkuun alun harjoituksessa Haminassa. Harjoituksessa sovittiin Hamina Tattoon työnjaosta ja kuvattavista konserteista.

Tapahtuman ajaksi soittokuntien viestintävarusmiehet on jaettu kahteen osastoon, joista toinen tuottaa videomateriaalia ja toinen kuvapostauksia. Lisäksi jokaisen soittokunnan viestintävarusmiesparilla on henkilökohtaisten vahvuuksien mukaan muovautunut työnjako.

– Mä oon just enemmän se kirjottajatyyppi meidän parista. Päivitän ja teen useat kirjotusjutut, Lehtonen kuvailee.

Varusmiestiimi tuottaa sosiaalista mediaa kellon ympäri: tänään maanantaina aamupalaveriin kokoonnuttiin aamukahdeksalta ja työtehtävät jatkuvat kello 23.10 alkavasta Iltasoitosta tehtäviin Instagram-postauksiin asti. Päivän mittaan varusmiehet kuvaavat, haastattelevat ja päivittävät. Tapahtuman ajan jokapäiväisten työtehtävien lisäksi heidän vastuullaan ovat Haminan kaupungin ja Hamina Tattoon sosiaalisen median kanavat aina, kun sotilassoittokunnat ovat esillä.

– Eilen olin valokuvaamassa Junior Tattoo -tapahtumaa ja tänään ollaan avajaiskonsertissa kameroiden kanssa, Kaartin soittokunnan viestintävarusmies, kaartinjääkäri Roni Oksanen kertoo.

Oksasen kuvat päätyivät tällä kertaa Kaartin soittokunnan Facebook-sivuille ja Instagramiin sekä Hamina Tattoo -tapahtuman Facebookiin.

Viestintävarusmiehet kuvaavat tiimiään osaavaksi ja hommansa hoitavaksi. Porukassa vallitsee hyvä yhteishenki. Varusmiehet suhtautuvat viikkoon innolla, vaikka siitä on luvassa työntäyteinen.

– Tää tavallaan taitaa olla meidän loppusota, vaikka se kuinka absurdilta kuulostaa, Oksanen tiivistää.