Kuva: Simo Nuuttila

Rajavartiolaitoksen uudet H215 (AS332L1e) Super Puma -meripelastushelikopterit otetaan kesäkuussa operatiiviseen käyttöön. Kuvassa helikopterin pintapelastaja demonstroi vinssin käyttöä meripelastustehtävässä Porkkalan lähettyvillä.

Super Puma tehostaa viranomaisten suorituskykyä

Simo Nuuttila

Rajavartiolaitoksen uuden H215 (AS332L1e) Super Puma -meripelastushelikopterin operatiivinen käyttö alkaa kesäkuun alussa. Tiistaina 24. toukokuuta Helsinki-Malmin lentoasemalla järjestettiin medialle uuden helikopterin meripelastuskykyjen käytännön esittely vartiolaiva Turvan kanssa.

Helsinkiin sijoitettavat kaksi helikopteria on hankittu tänä keväänä. Noin 60 miljoonan euron hankinnan rahoituksesta osa on toteutettu Euroopan unionin ulkorajarahoituksen kautta. Uudet helikopterit korvaavat nykyiset käytössä olevat AB412 -helikopterit.

Vartiolentolaivueen komentaja, eversti Antti Pesari kuvailee uutta meripelastushelikopteria selkeästi entistä paremmaksi. Kehitystä entiseen malliin tuovat muun muassa huippuluokan lämpökamera sekä leijunta-automatiikka ja autopilottijärjestelmä. Jäänpoistojärjestelmän avulla helikopteri pystyy toimimaan olosuhteissa, joissa ei aiemmin ole voitu operoida.

– Lento-olosuhteiden suhteen meillä ei ole minkäännäköisiä rajoituksia. Kaikkien viranomaisten työ, kuten rajaturvallisuus-, meripelastus- ja poliisitehtävät, tehostuu, Pesari kuvailee.

Super Puman pelastuskapasiteetti on aiempaa mallia parempi. Miehistön lisäksi helikopteriin mahtuu 10–15 pelastettavaa henkilöä aiempaan viiteen verrattuna.

Saumatonta yhteistyötä Turvan kanssa

Malmilta liikkeelle lähtenyt helikopteri lentää reilussa varttitunnissa Porkkalan edustalla sijaitsevalle vartiolaiva Turvalle. Super Puma laskeutuu aluksen etukannen helikopterikentälle. Pesarin mukaan yhteistoiminta aluksen kanssa on meripelastustoiminnan kannalta valtava etu.

– Kun käy Malmilla tankkaamassa, se on aina puolen tunnin käynti. Tässä on kylmä vesi ja ihmiset kuolevat siihen puolessa tunnissa. Aikaa säästetään älyttömästi, jos päästään pudottamaan pelastetut ihmiset suoraan kannelle ja voidaan ottaa lisäpolttoaine aluksesta.

Super Puman tankkaaminen onnistuu painetankkauksen ansiosta entistä nopeammin. Se voidaan toteuttaa myös helikopterin leijuessa, kun polttoaineen jakopiste vinssataan ylös.

Pintapelastaja näyttää aluksen yllä leijuvasta helikopterista, kuinka vinssi toimii ja meripelastus suoritetaan. Vinssin avulla hän laskeutuu alas suorittaakseen meripelastustehtävää. Pelastettava nostetaan takaisin helikopteriin, jossa on kattava ensihoitovarustus.

Saman tyypin Super Puma -helikoptereita on käytössä myös Turun tukikohdassa, mutta niiden laitteisto ei ole yhtä kehittynyttä. Turun helikopterien modifiointi AS332L1e:n tasolle on parhaillaan käynnissä ja saadaan loppuun vuonna 2019.