Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Oscar Smith

Frontex mukana seminaarissa.

Operaatiossa on mukana Euroopan raja- ja merivartiosto FRONTEX.

Suomi turvaa Itämerta yhteisoperaatiossa

Arni Pursiainen

Euroopan meriturvallisuusviraston johtama merioperaatio aloitettiin Suomen, Latvian ja Viron rannikkovartiostojen kanssa. Monialaisen operaation tarkoituksena on suojata Itämeri usealta eri uhalta.

Itämeri kuuluu Euroopan Unionin tärkeimpiin merialueisiin. Matalaan mereen mahtuu valtavasti liikennettä matkustuslautoista valtaviin rahtilaivoihin, jotka voivat kantaa mukanaan esimerkiksi öljyä.

Käynnistetyllä operaatiolla on useita eri tavoitteita Itämeren monimuotoisen liikenteen vuoksi, esimerkiksi ympäristönsuojelu, meriturvallisuuden tukeminen ja kalastuksenvalvonta ovat kaikki operaation päämääriä.

Ympäristönsuojelussa varaudutaan öljy- ja kemikaalivuotoihin. Erityisesti öljyvuodot ovat maailmalla vakavia ja turhan yleisiä ympäristön tuhoajia. Öljyvuotoihin vastataan esimerkiksi öljyntorjunta-aluksilla. Itämeri oli menneinä vuosina todella huonossa kunnossa, mutta tilannetta on parannettu ympäristönsuojelutyöllä. Operaation on tarkoitus parantaa meren elinvoimaisuutta entisestään.

Operaatiossa käytetään niin sanotusti neljän eri tason kalustoa. Osallistuvat jäsenvaltiot voivat pyytää satelliittikuvia Euroopan meriturvallisuusviraston (EMSA) palveluista. EMSA tarjoaa osallistujien käyttöön myös kauko-ohjattavien ilma-alusten palvelun (RPAS), palvelu tarjoaa ilmasta käsin lisävalmiuksia osallistujille.

Meren alla operaatiossa on käytössä kauko-ohjattavat ROV-laitteet, joilla pystytään tarkkailla haaksirikkoutuneita aluksia ja tukea sukeltajia heidän tehtävissään. ROV-laitteita ohjataan veden päällä kulkevista aluksista, joista hyvä esimerkki on Suomen rajavartiolaitoksen Turva-laiva.

Kuva: Oscar Smith

Itämeri ilman öljyä

Suomen rajavartiolaitoksen Turva-alus on hyvä esimerkki operaatiossa käytettävistä aluksista. Melkein sata metriä pitkä laiva on erikoistunut tavanomaisen rajavalvonnan lisäksi öljy- ja kemikaalitorjuntaan.

Laivalla on noin 1000 kuutiometrin tankki öljylle ja noin 200 kuutiometrin säiliö kemikaaleille. Öljyn kerääminen tapahtuu fyysisesti erikoisen harjamenetelmän avulla. Menetelmässä laivan sivuille leviää siipien kaltaiset vallit, jotka keräävät veden päällä lilluvan öljyn aluksen sisälle. Laivan sisällä mekaaniset harjat erottavat öljyn vedestä. Samalla kun laiva kerää öljyä, alue rajataan rannikolle sijoitetuilla eristystavaroilla.

Turva-laivalla on oma ohjaamo ROV-laitteille, sekä mahdollisuudet seurata satelliittien lähettämää dataa. Aluksen kyydissä on aina vähintään kaksi sukeltajaa, ja se on valmistautunut hyvin moninaisille operaatioille.