Suomen suurimman sotalaivan rakennustyöt alkoivat Raumalla
Merivoimat saa vuoteen 2029 mennessä neljä ainutlaatuista monitoimikorvettia, jotka on suunniteltu pohjoisille vesille.
Merivoimien suurhanke saavutti uuden virstanpylvään, kun ensimmäisen uuden Pohjanmaa-luokan aluksen rakentaminen käynnistyi Raumalla.
Merivoimat on tilannut neljä alusta, jotka maksavat yhteensä 1,45 miljardia euroa. Laivojen pitäisi olla käyttökunnossa vuoteen 2029 mennessä.
Uusien monitoimikorvettien avulla varmistetaan Suomen aluevesien koskemattomuus. Alukset kykenevät merimiinoittamiseen, ilmatorjuntaan ja vihollisen pinta-alusten sekä sukellusveneiden torjumiseen.
– Laivue 2020 -hanke kohentaa suorituskykyjä, joita tulevaisuudessa tarvitsemme, Merivoimien komentaja, kontra-amiraali Jori Harju toteaa.
Alus soveltuu kriisinhallintatehtäviin ja osaksi Naton laivasto-osastoja.
Pohjanmaa-luokan alusten suunnittelussa on otettu huomioon Suomen erityispiirteet. Monitoimikorveteilla on kyky operoida Itämeren vaihtuvissa sääolosuhteissa ja merenkulku onnistuu myös jäisissä olosuhteissa. Uudet alukset ovat ainutlaatuisia maailmassa.
– Alus on toteutettu kotimaan tarpeiden perusteella, Harju toteaa.
117 metriä pitkä monitoimikorvetti
Aluksella on pituutta 117 metriä, leveyttä 16 metriä ja sen syväys on viisi metriä. Alus saavuttaa 26 solmun huippunopeuden.
Laivue 2020-hankkeen suora työllistämisvaikutus Suomessa on noin 3 600 henkilötyövuotta. Rauman telakalle kyseessä on suurtilaus, joka työllistää henkilöstöä vuosiksi eteenpäin.
– Monitoimikorvetti on maailman suurin suomalainen sotilasalus, Rauma Marine Constructionsin projektijohtaja, kommodori evp. Timo Ståhlhammar ylpeänä huomioi.
Ståhlhammar sanoo, että työvoiman löytäminen hankkeeseen oli tietyiltä osin haastavaa. Sotalaivojen suunnittelussa tarvitaan hyvin laaja-alaista osaamista, mutta lopulta kaikkien asiantuntijoiden rekrytoinneissa onnistuttiin.
– Kilpailu asiantuntijoista on maailmanlaajuista, Ståhlhammar huomioi.