Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Puolustusvoimat

Viikolla yhdeksän 26.2 – 2.3 järjestettäviin lentokierroksiin osallistuu 2–4 F-16 -hävittäjää Ohion kansalliskaartin 180. lennoston 112. hävittäjälentolaivueesta. Suomen ilmavoimista lentokierroksiin osallistuu 2– 4 Hornet-monitoimihävittäjää sekä mahdollisesti 2–4 Hawk-suihkuharjoituskonetta.

Suomen Hornetit harjoittelevat yhdessä Ohion kansalliskaartin kanssa

Joonas Niemi

Ilmavoimat lentää helmi–maaliskuun vaihteessa ilmataisteluharjoitteluun keskittyviä yhteistoimintalentokierroksia Yhdysvaltain kansalliskaartin F-16 -monitoimihävittäjien kanssa. Kierrokset lennetään Suomen ilmatilassa pääosin Etelä-Suomen harjoitusalueilla.

Viikolla yhdeksän 26.2 – 2.3 järjestettäviin lentokierroksiin osallistuu 2–4 F-16 -hävittäjää Ohion kansalliskaartin 180. lennoston 112. hävittäjälentolaivueesta. Laivueen lentokalustoa on parhaillaan sijoitettuna Ämarin lentotukikohtaan Virossa. Yhdysvaltalaisten monitoimihävittäjien tukena voi toimia KC-135 -ilmatankkauskone. Suomen ilmavoimista lentokierroksiin osallistuu 2– 4 Hornet-monitoimihävittäjää sekä mahdollisesti 2–4 Hawk-suihkuharjoituskonetta. Suomalaiset toimivat Kuopion ja Tikkakosken tukikohdista. F-16 -koneet käyttävät harjoittelun aikana tukikohtanaan puolestaan Ämaria.

– Molemmat koneet ovat monitoimihävittäjiä ja pystyvät toteuttamaan ilmasta ilmaan ja ilmasta maahan -tehtäviä. Hornet on kooltaan isompi ja kykenee kantamaan jonkin verran enemmän asekuormaa. Molemmat ovat suorituskykyisiä, luotettavia ja operaatioissa testattuja koneita, kuvailee Karjalan lennoston Hävittäjälentolaivue 31:n komentaja, everstiluutnantti Tomi Böhm.

Laivueen tavoitteena on kouluttaa ohjaajia erilaisiin ilmataistelutilanteisiin. Tarkoituksena on harjoitella toimintaa näköetäisyyden sisäpuolella tapahtuvassa ilmataistelussa. Ohjaajien opettaminen toimimaan kansainvälisen yhteistoiminnan toimintaympäristössä kuuluu myös harjoituksen keskeisiin tavoitteisiin.

– Yhteistoimintaharjoituksessa saamme mahdollisuuden harjoitella ilmataisteluliikehdintää ja asejärjestelmän käyttöä erilaista lentokalustoa vastaan. Pidemmän aikavälin tavoitteena meillä on kehittää yhteistoimintaedellytyksiämme jatkossa tapahtuvaan yhteistyöhön Itämeren alueen harjoituslentotoimintaan liittyen, Böhm kertoo.

Yhteistoimintalentokierrokset ovat tyypillisesti yksittäisistä lentokierroksista koostuvia viikon tai useamman viikon mittaisia kokonaisuuksia. Kierroksia lennetään molemmille osapuolille sopivina aikoina ja sovitetaan kansalliseen lentotoimintaan. Kierrosten aikana toteutettavat harjoitteet sovitaan yhdessä osallistujamaiden esittämien tarpeiden ja tavoitteiden pohjalta.

Ilmavoimat on lentänyt yhteistoimintalentokierroksia Baltiasta toimivien lento-osastojen kanssa vuodesta 2015 alkaen. Yhdysvaltain asevoimien lisäksi kierroksiin on osallistunut Ison-Britannian, Ranskan ja Saksan ilmavoimien lentokalustoa sekä kotimaansa tukikohdista toimivia Ruotsin ilmavoimien osastoja. Kansainvälinen yhteistoiminta kehittää Suomen ilmapuolustuksen suorituskykyä ja on osa ilmavoimien päivittäistä toimintaa. Yhteinen harjoittelu Yhdysvaltain kansalliskaartin kanssa on kustannustehokas tapa kartuttaa kokemusta ja kehittää yhteensopivia toimintatapoja.

– Yhdysvallat on meille luonteva yhteistyökumppani samanlaisten toimintamenetelmien takia. He tarjoavat meille myös haastavan harjoitusvastustajan, jota vastaan taisteltaessa ohjaajien taidot joutuvat aidosti haastetuiksi, Böhm toteaa.

Viikon 9 lentotoiminta on jatkoa tammi–helmikuun vaihteeseen suunnitelluille ilmavoimien ja Ohion kansalliskaartin yhteistoimintakierroksille. Tuolloin ilmataisteluharjoittelua ei voitu toteuttaa vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi.