Suomen ensimmäinen monitoimikorvetti odottaa vesillelaskua ja toisen köli laskettiin jo pukkien päälle
Pohjanmaa-luokan aluksilla on kovemmat vaatimukset kuin millään aikaisemmalla suomalaisella sotalaivalla.
Puolustusvoimien Logistiikkalaitoksen, Merivoimien ja RMC:n edustajat asettavat kolikoita pukkien päälle. Tyylikkäisiin palveluspukuihin sonnustautuneet sotilaat ottavat yhteiskuvan laivanrakentajien kanssa. Lopuksi tulevan korvetin köli lasketaan pukkien ja kolikoiden päälle.
Kymmenet sotilaat ja laivanrakentajat ovat seuraamassa perinteistä kölinlaskuseremoniaa. Kaikki taputtavat. Rauman telakalla on aistittavissa juhlahumua. Ihmiset iloitsevat Merivoimien uuden, luokkansa toisen monitoimikorvetin kokoonpanon alkamista.
Rauma Marine Constructions rakentaa Merivoimien käyttöön neljä uutta Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettia osana Laivue 2020 -hanketta. Ensimmäinen on jo tuotu ulos rakennushallista, telakoitu rakennusaltaaseen ja se odottaa jo lähipäivinä tapahtuvaa vesillelaskua. Nyt juhlan kohteena ollut alus on järjestyksessään toinen.
– Puolustusvoimilla on kaksi strategista hanketta, F-35 ja Laivue 2020, joten tämän painoarvo Puolustusvoimissa on merkittävä, insinöörikomentaja ja Laivue 2020 -projektin laivaprojektipäällikkö Björn Enroth kertoo.
Laivat luovutetaan Puolustusvoimille porrastetusti. Kaikkien neljän aluksen on tarkoitus olla luovutettuna telakalta neljän vuoden kuluttua.
– Vuonna 2029 saavutetaan “full operational capability” laivueena, joka silloin kattaa kaikki neljä laivaa valmiina operatiiviseen käyttöön, Enroth täsmentää.
Eversti Jari Virolainen Puolustusvoimien Logistiikkalaitokselta (vas.) nitoo kolikoita kölin alle. Vieressä luokituslaitos Lloyd's:in edustaja Lauri Tammero. Kuva: Eetu Kolehmainen
Ensimmäisen laivan rakennustyöt alkoivat syksyllä 2023. Sen vesillelasku tapahtuu lähipäivinä ja alus luovutetaan Puolustusvoimille ensi keväänä. Luovutuksen jälkeen Saab ryhtyy ottamaan käyttöön sen asejärjestelmiä, mihin kuluu kuitenkin vielä aikaa.
– Menee ensi kevääseen ennen kuin se on kokonaisuudessaan valmis, Rauma Marine Constructionsin projektijohtaja, Kommodori evp. Timo Ståhlhammar kertoo.
Puolustusvoimat ja Rauma Marine Constructions tekivät sopimuksen alusten suunnittelusta ja rakentamisesta vuonna 2019. Suunnittelun jälkeen yksittäisen aluksen rakentaminen on kuitenkin nopeampi prosessi.
– Kahden vuoden rupeama tuossa menee siitä, kun alkaa teräspoltto siihen, kun lippu vaihtuu, Ståhlhammar tiivistää.
Vaatimukset korkealla
Projektia toteutetaan kokonaisuudessaan tiiviissä yhteistyössä Puolustusvoimien kanssa. Enroth valvoo projektin etenemistä Puolustusvoimien näkökulmasta paikan päällä.
– Vaatimukset ovat kovemmat kuin millään suomalaisella sota-aluksella on koskaan ollut, Ståhlhammar huomauttaa.
Suomalaisen sota-aluksen tulee esimerkiksi pärjätä monenlaisissa sääolosuhteissa.
– Nämä alukset on suunniteltu toimimaan kaikissa Itämeren olosuhteissa vuoden ympäri. Ne tulevat olemaan jäissäkulkukykyisiä, Enroth kertoo.