Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Veikka Tammisuo

Kuvassa sotilaspoliisikuljettaja, korpraali Santeri Latikka

Korpraali Santeri Latikka on sotilaspoliisikuljettaja-tehtävän myötä päässyt moniin mielenkiintoisiin paikkoihin.

Sotilaspoliisikuljettaja kyyditsee kenraalejakin – "Palveluksen aikana itsevarmuus on jatkuvasti kasvanut"

Matias Jämsén

Sotilaspoliisikuljettaja, korpraali Santeri Latikka tietää jo etukäteen, mikä radiokanava kannattaa matkan ajaksi valita.

Kaartin jääkärirykmentin sotilaspoliisikuljettaja, korpraali Santeri Latikka on ollut monessa reissussa mukana palveluksensa aikana.

– Yksi mielenkiintoisimmista ajotehtävistä oli, kun pääsin samalla vierailemaan asetehtaalla, Latikka muistelee. 

Myös valtiolliset tilaisuudet ja Puolustusvoimien perinnetilaisuudet ovat jääneet mieleen ajohtehtävien joukosta. 

– Siitä tulee hyvä fiilis, kun ajaa osana pitkää autoletkaa yhdessä palvelustovereiden kanssa, Latikka sanoo.

Kuljettajan palvelustehtävä ei ole pelkkää mekaanista suorittamista ajosta toiseen. Vaikka matkustajan turvallinen perille pääsy on tärkein prioriteetti, niin ajaminen vaikuttaa myös sosiaalisten taitojen kehittymiseen.

– Ensimmäiset kenraalien kyyditsemiset jännittivät, mutta palveluksen aikana itsevarmuus on jatkuvasti kasvanut, Latikka pohtii.

Osa asiakkaista on tullut jo tutuiksi lähes yhdeksän kuukautta kestäneen palveluksen aikana. 

– Välillä sitä tietää jo etukäteen, mikä radiokanava on syytä asettaa matkan ajaksi, Latikka naurahtaa.

Toisinaan ajon päätteeksi saa myös palautetta.

– Tuntuu mukavalta, jos saan kehuja ajotehtävän suorittamisesta, Latikka toteaa.

Sotilaspoliisikuljettajan arki on erilaista

Isoimmat erot tavanomaisempaan kuljettajan tehtävään Puolustusvoimissa koskevat ajokorttia ja kalustoa. 

– Sotilaspoliisikuljettaja ei tarvitse muuta kuin B-ajokortin siviilistä ja Puolustusvoimien ajoluvan, Latikka kertoo.

Kaartin jääkärirykmentin Kuljetuskomppaniassa suurin osa varusmiehistä suorittaa palveluksen aikana uuden ajokorttiluokan, minkä myötä palvelus kestää vuoden.

Sotilaspoliisikuljettajan varusmiespalveluksen kesto on yhdeksän kuukautta, kuten tavanomaisilla sotilaspoliiseilla.

Myös erilaisia kuljettajia yhdistäviä tekijöitä löytyy.

– Aina ennen ajoa tarkastetaan auto, jotta se on valmis ajoa varten, Latikka sanoo.

Rutiinitoimet eivät rajoitu pelkästään toimenpiteisiin ennen liikkeelle lähtöä. Ajon päätteeksi auto aina pestään ja siivotaan seuraavaa ajoa varten.

Kuljettajan palvelus on itsenäistä

Kuljettajille annetaan vapauksia, mutta se edellyttää myös vastuun kantamista. Kukaan ei istu apukuskin paikalle neuvomaan, miten tulisi toimia.

– Alokaskaudella olin tottunut siihen, että päivän lähes jokainen minuutti oli aikataulutettu, Latikka muistelee.

Kuljetuskeskuksen kantahenkilökunta ja palvelustoverit ovat sotilaspoliisikuljettajan tukena. Latikka toteaa, että kuljettajat jakavat keskenään tietoa esimerkiksi liikenneruuhkista tai muista yllättävistä tilanteista.

– Kuljettajana pitää itse suunnitella, kuinka paljon siirtymisiin varataan aikaa ja missä välissä sitä ehtii käydä esimerkiksi syömässä, Latikka sanoo.

Sotilaspoliisikuljettajan tavanomaiseen päivään kuuluu useampi ajotehtävä. Ajotehtävän päätyttyä ajetaan takaisin kuljetuskeskukseen vaihtamaan uusi menopeli alle seuraavaa tehtävää varten. Santahaminan portit tulevat tutuksi ajopäivien aikana.

– Ajotehtävät ovat meille jokapäiväistä koulutusta ja niiden myötä oppii ajamaan yhä paremmin liikenteessä, Latikka arvioi.

Latikka sanoo, että itsevarmuus on kasvanut tehtävien parissa. Kuva: Veikka Tammisuo

Panosta perehdytysjaksoon

Latikka vinkkaa, että uusien kuljettajien kannattaa ottaa kaikki irti siitä ajanjaksosta, kun kuljettajia perehdytetään palvelustehtävään.

Perehdytysjakson jälkeen esimerkiksi vuokra-ajoneuvojen osalta on järjestetty koulutuksia, mutta muuten palvelustehtävien suorittaminen on melko itsenäistä. Suosikkiauto on löytynyt kuljetuskeskuksen laajasta kalustosta. Tyylikäs sedan on oiva valinta edustustehtäviin.

– Suuri Volvo S90 on sotilaspoliisikuljettajan ykköstyökalu, Latikka sanoo.

Kyseisistä tehtävistä ei parane olla myöhässä. Tilaisuudet on tarkasti suunniteltu ja kuljettajan tulee pitää protokolla mielessä.

– En ole vielä kertaakaan myöhästynyt asiakkaan hausta, Latikka toteaa.

Varusmiehen alla oleva ajopeli vaihtelee ajotehtävän tarpeen mukaan. Jos kuljettajan kyytiä on vailla useampi matkustaja, niin kuljetuskeskukselta löytyy esimerkiksi henkilöpakettiautoja.

Myös varusmies saattaa päästä sotilaspoliisikuljettajan kyytiin.

– Ajamme varusmiesten veksikyytejä esimerkiksi sairaaloihin, Latikka sanoo.

Kuljettajien tehtäviin kuuluu myös esimerkiksi postin ja muonan kuljettaminen varuskunnan ulkopuolelle. 

Palveluksen päättyminen häämöttää

Haastatteluhetkellä Latikalla on varusmiespalvelusta jäljellä enää reilut kaksi viikkoa. Reservin aurinko siintää jo horisontissa. Palvelustehtävä hoidetaan tästä huolimatta kunnialla loppuun asti. 

Kuljettajana pitää tottua siihen, että viikonloppuvapaista ei ole varmuutta. Pisimpänä ajanjaksona Latikka oli palveluksessa yhtäjaksoisesti 26 päivän ajan. 

– Saatan olla vielä kiinni seuraavan viikonlopun, Latikka sanoo.

Seuraavan viikonlopun jälkeen ajotehtäviä ei enää ole. Uudet sotilaspoliisikuljettajat lähtevät ajoon ensimmäistä kertaa perehdytyksen päätyttyä, eikä ajoneuvoja riitä kaikille.

Volvon avaimet jäävät kuljetuskeskuksen kirjurin hoteisiin. Palveluksen viimeinen ajotehtävä ulos Santahaminan porteista saattaa alkaa.