Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Kuvassa SISU GTP maastossa.

Sisu GTP on Puolustusvoimien uusi tulokas

Panssaroitu ja ketterä monikäyttöajoneuvo tulee Puolustusvoimille tarpeeseen. GTP on tehty vaihteleviin olosuhteisiin tielle ja maastoon.

Ruotuväki tutustui ja koeajoi Puolustusvoimien uuden panssariajoneuvon Sisu GTP:n. Koeajo suoritettiin Sisun omalla prototyypillä. Jalkaväen tarkastaja, eversti Juhana Skyttä kertoo, että Puolustusvoimien tilaamien Sisujen toimitus alkaa syksyllä. Koko 25 ajoneuvon sarja pitäisi olla toimitettuna vuoden loppuun mennessä.

Sisu GTP:n korirakenne on modulaarinen, minkä ansiosta se on helposti muunneltava. Pohjarakenne on taas jokaisessa ajoneuvossa samanlainen, joten korirakenteita voidaan siirtää helposti toiseen, kertoo Sisu Auton avainasiakkuusjohtaja Akseli Mylläri

Runkorakenteen päälle voidaan käytännössä valita kolme erilaista ohjaamokonfiguraatiota kahden tai kolmen hengen lyhyen ohjaamon ja yhteensä kymmenen henkilöä kuljettavan pitkän ohjaamon väliltä. Lisäksi on saatavilla myös vielä erityispidennetty Medevac-korirakenne, jossa taakse mahtuu esimerkiksi neljät paarit, kertoo Mylläri

– Ajoneuvon ohjaamon irrottaminen ottaa noin 15 minuuttia ja kaikki on pikaliitoksilla kiinni, joten se voidaan vaihtaa tosi helposti eri käyttötarkoitusten välillä, toteaa Mylläri.

Puolustusvoimille toimitettavat ajoneuvot on varustettu pidemmällä 2+8 paikkaisella ohjaamokorilla, kertoo Skyttä. Hänen mukaansa kyseisellä korityypillä varustetut ajoneuvot sopivat monenlaiseen käyttöön. 

Sisu GTP etenee varmoin ottein maastossa ja tiellä. Kuva: Olli Nurminen

Panssariajoneuvossa suojaus on tärkeää

Sisu GTP:n tärkeitä valttikortteja ovat miinasuojaus miehistölle ja ballistinen suojaus koko ajoneuvolle. Mylläri nostaa esille erityisesti ajoneuvon moottoritilan ballistisen suojauksen. Myös ajoneuvon havaittavuus on pyritty minimoimaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvon lämpöjälki ja tutkapinta-ala on minimoitu.

– Käytännössä se tarkoittaa sitä, että pyritään tasamaan lämpötilaerot, ettei esimerkiksi ajoneuvon pintaan tule kuumia pisteitä ja pakoputki on peitetty, täsmentää Mylläri lämpöjäljen minimointia.

Sisu Auton varatoimitusjohtaja Jyri Ahonen lisää, että ajoneuvon suojaus on suunniteltu ja testattu yhdessä Puolustusvoimien kanssa. Esisarjan tuontantovaiheessa tehtiin testejä Puolustusvoimien kanssa niin havaittavuuteen liittyvissä asioissa kuin myös ballistisesta suojauksesta.

– Panssaroinnin verifiointitesteissä ammuttiin oikeilla aseilla ja miinaräjähteillä, kertoo Ahonen.

GTP sopii maastoon ja tielle

Maastokäyttöön suunniteluissa sotilasajoneuvoissa eriarvoisen tärkeää on hyvä etenemiskyky maastossa. GTP:n ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi jatkuva neliveto, tasauspyörästön lukot molemmilla akseleilla ja jakovaihteistossa. Molemmat akselit ovat myös erillisjousitetut, jotta kyyti on tasaisempaa.

Koeajolla lyhyellä maastoradalla huomaa GTP:n etenemiskyvyn. Tasauspyörästön lukkoja apuna käyttämällä jyrkemmätkään notkot eivät tuota ongelmia, vaan GTP jaksaa kivuta ylös asti. Ajoneuvo liikkuu yllättävän pehmeästi ottaen huomioon, että omamassa testiversiossa on yli 11 000 kiloa.

– Se on erittäin hiljainen tuo ohjaamo, eli siellä ei tarvitse olla luureja päässä kuulon suojaamisen eikä kommunikoinnin takia, vaan siellä pystyy juttelemaan samalla äänenvoimakkuudella kuin henkilöautoissa, lisää Ahonen.

Koeajolla hiljaisuuden todellakin huomaa, esimerkiksi tällä hetkellä Puolustusvoimilla käytössä oleviin Paseihin verrattuna. Kommunikointi ja keskustelu ohjaamossa onnistuu aina maantienopeuksiin asti normaalilla puheäänellä.

Positiivisen yllätyksen luo myös ajoneuvon kiihtyvyys ja ohjattavuus. Maantieosuudella ajoneuvo kiihtyy helposti 100 kilometrin tuntivauhtiin ja tarvittaessa siitä ylikin. Äänimaailma eikä kierrosluku juurikaan nouse nopeuden kasvaessa. Nopeuden tuntee parhaiten ohjauksessa, joka on sovitettu tavallisemmin maastokuorma-autoilla käytettäville nopeuksille.

Ohjaamon rakenne on mahdollista valita kolmesta eri vaihtoehdosta. Kuva: Olli Nurminen

Yksinkertainen tekniikka varmistaa huollon

Sotilasajoneuvoissa tärkeää osaa näyttelee myös riittävän yleinen ja yksinkertainen tekniikka. Mylläri kertoo, että GTP:n ajoneuvotekniikka perustuu yksinkertaisiin ja helposti saatavilla oleviin komponentteihin. Moottorina on Daimlerin 7,2 litrainen Euro 3 -normin täyttävä dieselmoottori. Vaihteiston virkaa autossa toimittaan Allisonin kuusivaihteinen automaattivaihteisto.

– Jos päästöluokka olisi korkeampi, ei se sallisi Naton Stanag-luokitellun polttoaineen käyttöä. Eli operaatioissa on samaa polttoainetta, jota käytetään panssarivaunuissa, lentokoneissa ja pyöräajoneuvoissa, täsmentää Ahonen. 

Ajoneuvoon on haluttu valita yleisiä komponentteja, joita valmistetaan suuria määriä. Esimerkkinä Ahonen mainitsee GTP:hen valitun vaihteistosta erillisen jakolaatikon, jonka saatavuus ja vaihtokelpoisuus on parempi, kuin vaihteistoon suoraan integroidussa jakovaihteistossa.

GTP:n akusto on raskaalle kalustolle tyypillinen 24 voltin sähköjärjestelmä, joka on kahdennettu. Mylläri kertoo, että käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvon lisälaitteille on erillinen akusto käynnistysakun lisäksi. Tarvittaessa virtaa voidaan liikutella molemmilta akuilta toisilleen.

– Samalla tavalla myös polttoainejärjestelmä on kahdennettu. Polttoaine on kahdessa eri tankissa, joiden välillä polttoainetta voidaan vaihtaa tankista toiseen tai ajaa vain toisella tankilla. Samaan liittyy sähköjärjestelmänkin kahdennus eli se varmistaa käytettävyyden myös poikkeustilanteissa, tarkentaa Ahonen ajoneuvon suojaominaisuuksia.
 

Sisu GTP

Omamassa: 12000-14500 kg korimallista riippuen
Pituus: 6-6,5 m varustelusta riippuen
Leveys: 2,5 m
Korkeus: 2,55 m
Miehistökapasiteetti: 3-10 henkilöä
Valmistaja: Oy Sisu Auto Ab, Raasepori
Moottori: Daimler OM 926 LA, 7200cm3
Vaihteisto: automaatti Allison 3500 SP
Tehoa: 240kW / 1300 Nm