Silta joen yli viidessä minuutissa
Puolustusvoimat hankkii neljä uutta Leopard 2L -siltapanssarivaunua Leguan-silloilla vuosina 2019–2021. Uusien vaunujen myötä puolustusvoimilla tulee olemaan 10 kappaletta Leopard 2L -siltapanssarivaunua. Mutta mitä siltapanssarivaunut oikein ovat ja mitä niillä tehdään?
Leopard 2L on panssaroitu tela-ajoneuvo, joka perustuu Leopard 2A4 -taistelupanssarivaunun alustaan. Se koostuu vaunusta ja sillasta. Silta rakentuu kahdesta symmetrisestä osasta, joita käsitellään vaunun sillankäsittelylaitteistolla. Vaunun miehistöön kuuluu vaunun ajaja sekä johtaja.
Kapteeni Jenni Saalimo Parolannummen Panssariprikaatista kertoo siltapanssarivaunujen olevan tärkeä työkalu mekanisoitujen joukkojen liikkeen edistämisessä. Hän vastaa panssaripioneerikomppaniassa varusmiesten kouluttamisesta silta- ja raivauspanssarivaunujen ajaja- ja johtajatehtäviin.
– Tällä kalustolla varusmiesten koulutus on aloitettu vuonna 2008. Viimeisin kurssi on järjestetty viime syksynä, joten siltapanssarivaunumiehistömme on tällä hetkellä joukkotuotantoharjoittelussa. Seuraava miehistö koulutetaan taas ensi syksynä, Saalimo taustoittaa.
Siltapanssarivaunussa ei ole omaa aseistusta. Vaunusta löytyy 8 suojasavuheitintä, minkä lisäksi miehistöllä on pistoolit sekä vaunurynnäkkökivääri.
– Aseistuksen puute vaunuissa tarkoittaa sitä, että vaunun käyttö vaatii aina joukon suojaamaan toimintaa. Liikumme aina joukkona, joten muu joukko hoitaa vaunun suojaamisen. Yksinään vaunua ei ole tarkoitus käyttää, Saalimo kertoo.
– Oman joukon lisäksi sillan laskemisen suojauksena voidaan käyttää eri aselajeja, esimerkiksi epäsuora tuli suojaa toimintaa hyvin, Saalimo jatkaa.
Sillan kanssa Leopard 2L on hieman korkeampi ja leveämpi kuin taistelupanssarivaunut, joten maastossa liikkuminen on joskus haasteellista. Muun muassa esteennousukyky rajoittuu viiteenkymmeneen senttimetriin edessä olevan maatuen takia.
– Kun ymmärtää vaunun suuren koon, vaunua voi kuitenkin käyttää tehokkaasti.
Kun siltapanssarivaunun miehistö saa käskyn sillan laskemisesta, vaunu ajaa sillan laskupaikalle. Sillan voi laskea joko manuaalisesti, puoliautomaattisesti tai täysin automaattisesti.
– Vaunun johtaja operoi sillankäsittelylaitteita vaunun sisällä omalta käyttölaitteeltaan, ja hän tekee valinnan laskemistavasta. Manuaalisesti laskeminen tarkoittaa sitä, että johtaja operoi vaiheittain jokaista sillankäsittelylaitteen sylinteriä. Puoliautomaattisella laskemistavalla johtaja käynnistää yhden vaiheen kerrallaan, mutta laskeminen on myös mahdollista tehdä automaattisesti, melkein yhtä nappia painamalla, Saalimo selittää.
Tämän jälkeen vaunu peruuttaa pois sillan laskemispaikalta, ja silta on valmis ylitettäväksi. Miehistö pystyy laskemaan sillan jopa viidessä minuutissa
Nostettuna sillan osat ovat vaunun yläpuolella päällekkäin.
Laskemistilanteessa sillankäsittelylaitteisto avaa sillan vetämällä ylempää puoliskoa taaksepäin ja alempaa puoliskoa eteenpäin. Seuraavaksi silta kootaan vaunun yläpuolella, jonka jälkeen se työnnetään eteenpäin.
Sillan nostaminen tapahtuu käytännössä käänteisessä järjestyksessä kummalta tahansa puolelta, ja se vie noin 7 minuuttia.
– Sillan avulla voidaan ylittää 25 metriä leveä maastoeste, esimerkiksi joki tai kaivanto, Saalimo kertoo.
Silta on tarkoitettu ensisijaisesti mekanisoitujen joukkojen liikkeen edistämiseen, eli käytännössä panssarivaunujen esteen ylittämistä varten. Myös esimerkiksi mönkijät ja pyöräajoneuvot voivat ylittää sillan vaivattomasti.
– Sillan kantavuus on noin 70 tonnia, ja vaunu itse painaa sillan kanssa 63,5 tonnia. Vielä ei ole tullut vastaan ajoneuvoa, joka ei pääsisi sillasta yli, Saalimo naurahtaa.