"Vastaavaa ei löydy Pohjois-Euroopasta" – SecD-Day tuo yli 200 puolustusalan yritystä Messukeskukseen
Messutapahtumassa on mukana niin pienempiä toimijoita kuin puolustusalan jättejä.
Helsingissä järjestetään tammikuussa poikkeuksellisen suuri puolustusalan konferenssi- ja messutapahtuma. SecD-Day kokoaa Helsingin Messukeskukseen yli 200 näytteilleasettajaa kaikkialta maailmasta.
Messut järjestävän puolustus-, ilmailu-, avaruus- ja turvallisuusteollisuuden etujärjestö PIA:n pääsihteeri Tuija Karangon mukaan kyseessä on ennennäkemätön tapahtuma.
– Vastaavaa ei löydy Pohjois-Euroopasta. Tämä on ainoa laatuaan, hän kiteyttää.
Messujen yli kahdestasadasta näytteilleasettajasta noin neljäsosa on ulkomaisia toimijoita.
Näytteilleasettajia löytyy lähes kaikilta turvallisuuden osa-alueilta eli kyberturvallisuudesta avaruusteknologiaan ja aseiden valmistajista ohjelmistokehittäjiin. Yritykset saapuvat ympäri maailmaa esimerkiksi Alankomaista, Saksasta, Tanskasta, Israelista, Ruotsista ja Yhdysvalloista
Suomalaisista mukana ovat muun muassa Patria, Millog, Nammo, Insta, ja Nokia. Kansainvälisiä jättejä tapahtumassa edustavat muun muassa Lockheed Martin, Saab ja Airbus.
Enemmistö tapahtumassa mukana olevista suomalaisyrityksistä on kuitenkin suurelle yleisölle tuntemattomia, pienempiä toimijoita. SecD-Day tarjoaa näille yrityksille mahdollisuuden esitellä tuotteitaan ja palveluitaan alan toimijoille. Karanko kertoo tämän olevan yksi tapahtuman suurimmista anneista.
– Tiedän, että jotkut suomalaisyritykset ovat nyt ensimmäistä kertaa tuomassa laitteitaan esiin suurelle yleisölle.
– Meille tulee hyvä showroom. Uskon, että kävijät tulevat yllättymään, hän jatkaa.
Puolustusteollisuudessa kova buumi
Nykyinen buumi puolustusteollisuudessa näkyy SecD-Daytä kohtaan osoitetun mielenkiinnon lisääntymisenä. Näyttelypaikat tämän vuoden messuille myytiin nopeasti loppuun.
SecD-Day päätyi kaksinkertaistamaan varaamansa tilat Messukeskuksesta, mutta paikat myytiin uudelleen loppuun. Halukkaita riittää edelleen ja näyttelypaikkoja kysellään päivittäin, joten halukkaille on järjestetty oma jonotuslista.
– Totta kai halusimme, että kaikki pääsisivät mukaan, mutta nyt Messukeskuksen seinät tulivat vastaan. Ei pystytty kasvattamaan tapahtumaa enää, Karanko harmittelee.
Karanko kertoo, että tällä hetkellä tapahtuma on puitteiltaan kuusi kertaa vuoden 2023 messuja suurempi. Näyttelytilaa on varattu yli 6 000 neliötä. Myös yleisön kiinnostus on hänen mukaansa kasvussa.
– Kävijöitä on jo nyt rekisteröitynyt enemmän kuin viimeksi, Karanko toteaa ykskantaan.
Kävijöitä messuille vetävät niiden tarjoamat ainutlaatuiset tilaisuudet. Karanko kertoo, että Suomessa on huippuluokan osaamista ja teknologiaa puolustussaralla, mutta liian vähän vuoropuhelua teknologiatoimittajien ja loppukäyttäjien välillä. Tähän ongelmaan SecD-Day tarjoaa ratkaisun.
Tapahtuma tarjoaa paikan toimijoiden väliselle vuoropuhelulle. Viranomaisille luvassa on tietoa alan ajankohtaisista kysymyksistä, markkinoilla toimivista yrityksistä, sekä niiden suorituskyvyistä, tarjoamista tuotteista ja palveluista. Yrityksille tapahtuma puolestaan tarjoaa mahdollisuuden verkostoitua ja hieroa keskinäistä kauppaa.
– Kyseessä on yhtälailla verkostoitumistilaisuus yrityksille kuin esittelytilaisuus viranomaisille, Karanko vahvistaa.
Karanko kertoo kävijämäärän ja kiinnostuksen olevan selvässä kasvussa. Kuva: Elmeri Lehti
Logistiikkalaitokselle tärkeä tilaisuus
SecD-Day-tapahtumassa läsnä on yritysten lisäksi myös Puolustusvoimat. Paikalle saapuvat Puolustusvoimien Logistiikkalaitos- ja johtamisjärjestelmäkeskus, sekä Maanpuolustuskorkeakoulu. Logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja, insinööriprikaatikenraali Juha-Matti Ylitalo pitää tapahtumaa ainutlaatuisena tilaisuutena Puolustusvoimille.
– SecD-Day on meille mahdollisuus nähdä, missä puolustusmateriaalimarkkina ja sen tuotekehitys menee, hän selittää.
– Odotukset ovat korkealla siitä, että pääsemme verkoistoitumaan uusiin, meille tuntemattomiin yrityksiin ja toimijoihin, Ylitalo jatkaa.
Kontaktien luominen ja vuoropuhelu tapahtumaan osallistuvien yritysten kanssa on Ylitalon mukaan kriittistä, vaikkei varsinaisia hankintoja heti tehtäisikään. Puolustusvoimien hankinnat tehdään pitkällä tähtäimellä, mutta niistä tiedottaminen auttaa yrityksiä mukauttamaan tuotteitaan tarkoitukseen sopivaksi.
– Tarjoamme yrityksille tietoa siitä, miten he voivat tarjota tuotteitaan tai palveluitaan Puolustusvoimille, Ylitalo selittää.
Puolustusvoimat etsii tapahtumasta uusia innovaatioita. Niitä pidetään silmällä tulevaisuuden mahdollisia hankintoja varten. Ideana on Ylitalon mukaan myös jakaa tietoa siitä, miten Puolustusvoimat voi tarjota tukea tuotteiden ja teknologian kehitykseen.
Logistiikkalaitos on osallistunut messuille aikaisemmin lähinnä vierailijana. Tällä kertaa tapahtuma on suurempi ja kansainvälisempi. Mukana olevien yritysten määrä selittyy Ylitalon mukaan sillä, että alalle on perustettu uusia yrityksiä ja vanhat yritykset ovat siirtyneet uudelle toimialalle.
– Puolustusmateriaalit ja puolustusteknologia ovat esillä keskustelussa, julkisuudessa ja mediassa, Ylitalo valottaa.
– Kyllä sitä kiinnostusta herää niillekin, jotka eivät alalla ole aikaisemmin toimineet, hän jatkaa.
Suurien messujen mukanaan tuoma kansainvälisyys on Ylitalon mukaan hieno asia. On tärkeää, että suomalainen puolustusteollisuus pääsee esittelemään osaamistaan ulkomaisille markkinoille.
– On hyvä, että muut maat saavat näkökulmaa siitä, mitä Suomi pystyy tarjoamaan tässä markkinatilanteessa, hän latoo.
– Tämä on suomalaisen puolustusteollisuuden näytönpaikka, hän kiteyttää tapahtuman.