Karoliina Huopalainen

Laivaston henkilökunta katsoo Helsinkiä laivan kannelta.

Ulkomailla vieraileminen on hyvää vastavapainoa merenkäynnille ja kohottaa miehistön moraalia.

"Valitsin tämän sataman, koska vaimoni on kotoisin Helsingistä" – saksalainen huoltoalus FGS Main vierailee Helsingissä

Reima Miettinen

Saksalaisia merimiehiä kiinnostavat niin Tuska-festivaali kuin pääkaupungin yöelämä.

– Kuulin, että täällä Helsingissä järjestetään tänä viikonloppuna elektronisen musiikin tapahtuma ja rock-festivaali. Miehistö on järjestellyt itselleen niihin lippuja, kertoo Helsinkiin rantautuneen FGS Main -aluksen komentaja, komentajakapteeni Stefan Tief-Colliander.

Saksan laivaston Elbe-luokan huoltoalus FGS Main on rantautunut huoltopysähdykselle Helsingin Hernesaaren satamaan. Maanantaina alus jatkaa Turkuun.

– Valitsin tämän sataman, koska vaimoni on kotoisin Helsingistä. Haluan tavata myös suomalaisia ystäviäni, Tief-Colliander kertoo.


Komentajakapteeni Stefan Tief-Colliander kertoo käyneensä Suomessa useamman kerran. Kuva: Karoliina Huopalainen

Tief-Colliander korostaa, että ulkomaanvierailut ovat miehistölle tärkeitä. Merenkäynnin vastapainoksi tarvitaan myös vapaa-aikaa. Vierailujen myötä miehistö pysyy intohimoisena työtään kohtaan, hän korostaa.

Tief-Colliander kertoo olevansa kiinnostunut Helsingissä esimerkiksi saunalauttaristeilystä sekä Löylystä, sillä siellä on mahdollisuus uida Itämeressä.

– Minusta on niin kiva olla täällä, hän hehkuttaa.

"Haave lapsuudesta saakka"

Pursimies Imko Goudschaal työskentelee laivassa kolmantena sähkömiehenä. Hänen tehtänsä on korjata laivalla rikkoutuvia sähkölaitteita, kuten tutkia.

Sukellusveneiden huoltamisen parissa työskentelevä Goudschaal on laivalla ensimmäistä kertaa. Hän kertoo ensimmäisen ulkomaille suuntautuneen laivamatkan olleen jännittävä.

– Tämä on ensimmäinen satamavierailuni ja ensimmäinen kertani täällä, joten tämä on minulle todella merkityksellinen päivä, hän sanoo.


Pursimies Imko Goudschaal kertoo, että Helsingin vierailun aikana suunnitelmissa ovat saunominen ja juhliminen. Kuva: Karoliina Huopalainen

Goudschaal kertoo menevänsä palvelustovereidensa kanssa Tuska-festivaaleille. Häntä kiinnostaa tämän lisäksi Helsingin nähtävyydet ja olevansa kiinnostunut kaupungin yöelämästä.

– Onko sinulla suositella meille yökerhoja? hän kysyy varusmiestoimittajalta.

Goudshaal on onnekas, sillä hänellä on Helsingissä useampi vapaapäivä. Valtaosa miehistöstä joutuu tekemään laivalla myös vartiointi ja huoltotöitä.

Laivasto on ollut Goudchaalille haave lapsuudesta saakka. Alun perin hän halusi olla sukeltaja. Haaveet kaatuivat terveyssyiden vuoksi.

– Tulen muistamaan tämän kokemuksen ikuisesti, hän sanoo.

Itämerellä kohdataan GPS-häirintää

Vuonna 1993 valmistuneen aluksen historia on monivaiheinen. Alus on toiminut tukialuksena 

– Tällaisia laivoja käytetään myös kaupallisessa merenkäynnissä, kyseessä on klassinen pieni konttialus.

Tief-Colliander kertoo, että alus on käynyt tänä vuonna Norjassa, Irlannissa ja Ruotsissa. Viime vuonna miehistö seilasi merellä 180 päivää ja pääosa ajasta vietettiin Norjan vesillä, sillä edellytykset työskennellä sukellusveneiden parissa ovat siellä hyvät.

– Työskentelemme sukellusveneiden kanssa, joten tarvitsemme syviä vesiä. Esimerkiksi Tanskan aluevedet ovat liian matalia.

Aluksen matkat ovat yleensä viikon mittaisia ja ulkomailla alus vierailee joka toinen kuukausi. Sata metriä pitkä ja viisiitoista metriä leveä alus kätkee sisälleen keittiön, olohuoneen ja kuntosalin. Laivalla työskentelee noin 60 henkilöä.

Alus miehistöineen on harjoitellut ruotsalaisten ja norjalaisten lisäksi muun muassa puolalaisten, turkkilaisten ja ranskalaisten kanssa.

– Valitettavasti emme ole harjoitelleet suomalaisten kanssa, mutta odotan innolla sellaista mahdollisuutta.


FGS Main jatkaa matkaansa maanantaina Turkuun. Kuva: Karoliina Huopalainen

Tief-Colliander kertoo Itämeren uhkakuvien tulevan idästä. Hänen mukaansa Itämerellä sabotoidaan vedenalaista infrastruktuuria, mutta korostaa erityisesti GPS-häirinnän roolia.

– Aluksemme kärsi GPS-häirinnästä tässä viime päivien aikana. Emme voi vaikuttaa siihen muulla tavalla kuin valittamalla, mutta se ei ratkaise ongelmaa. Merenkäynnissä täytyy olla valmis navigoimaan myös perinteisillä menetelmillä, ilman sähköisiä laitteita.

FGS Mainin ensimmäinen vierailu toteutetaan Helsingissä 27.–30.6.2025 ja toinen Turussa 4.–7.7.2025. Vierailut ovat rutiinivierailuja ja alukselle ei järjestetä yleisöesittelyjä, mutta Hernesaaren satamasta käsin pääsee katsomaan FGS Mainin lisäksi myös korvetti FGS Braunschweigia.