Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Ruotuväki

Lehden kansien kuvia

Ruotuväki uudistui vuonna 2020.

Ruotuväki tavoittaa vuodessa 192 000 lukijaa

Olli Kemppainen

Puolustusvoimien uutislehti, tänä vuonna 60 vuotta täyttävä Ruotuväki tavoittaa vuodessa 192 000 lukijaa. Tämä käy ilmi 23. syyskuuta julkaistuista Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) tuoreista luvuista.

Ruotuväki oli nyt ensimmäistä kertaa mukana KMT-tutkimuksessa, joka toteutettiin vuoden 2021 jälkipuoliskolla ja tämän vuoden alkupuoliskolla. Ruotuväki uudistui kesällä 2020 kerran kuussa ilmestyväksi 48-sivuiseksi aikakauslehdeksi.

Ruotuväen painetun lehden keskimääräisellä numerolla on 94 000 lukijaa. Heistä 80 prosenttia on miehiä. Vuositasolla Ruotuväen 12 numeron yhteenlasketuksi lukijamääräksi KMT-tutkimus kertoo 192 000.

- Naisten määrä varusmiespalveluksessa ja sen myötä reservissä kasvaa koko ajan. Vuodesta 2024 alkaviksi suunnitelluilla naisten kutsunnoilla pyritään tasaamaan sukupuolijakaumaa aseellisessa maanpuolustuksessa. Myös Ruotuväen sisältöjä kehitetään enemmän naisia kiinnostaviin sisältöihin, päätoimittaja Mikko Ilkko linjaa.

Ruotuväen kokonaistavoittavuus eli lehden keskimääräisen painetun numeron lukijamäärä lisättynä keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukeneiden nettomäärällä on 124 000.

Vain painetun Ruotuväen lukijoita on 85 000 ja vain verkkolehden lukijoita 29 000. Molempien lukijoita on yhdeksän tuhatta, joten Ruotuväen nettisivujen käyttäjiä on keskimääräisenä viikkona liki 40 000.

- Meille on tarjolla paljon tilastotietoa ja analytiikkaa verkosta mutta painetun median kannalta tämä tutkimus on tärkeä. Tulokset osoittavat, että Ruotuväen printtiä edelleen luetaan ja sillä tavoitetaan jopa yllättävän tasaisesti eri ikäryhmiä, Ilkko toteaa.

Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on printtimedia-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.

Kuva vaihdettu 23.9. klo 10.45.