Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Konsta Törne

Kaksi varusmiestä kuorman sidontaa testaamassa.

Puolustusvoimien kilpailutehtävässä oli apuna kaksi Jääkäriprikaatin varusmieskuljettajaa.

Rovaniemellä nähtiin tasokas Taitaja-finaali

Daniel Harakka

Taitaja2021 -tapahtuma järjestettiin tänä vuonna virtuaalisesti, ja kilpailulajit hajautettiin kaikkiaan 13 eri paikkakunnalle. Puolustusvoimat oli mukana Rovaniemellä järjestämässä yhtä kuljetuslogistiikka-lajin finaalin kilpailutehtävää.

Taitaja2021-tapahtumassa kilpailtiin tällä viikolla nuorten ammattitaidon Suomen mestaruuksista eri puolilla Pohjois-Suomea. Parhaimmillaan kymmeniä tuhansia katsojia vetänyt tapahtuma järjestettiin tänä vuonna virtuaalisesti, ja yleisöä ei kilpailualueille päästetty.

Kuljetuslogistiikka-lajissa oli alun perin tarkoituksena kilpailla Oulussa, mutta muuttuneen koronatilanteen takia se siirrettiin Rovaniemelle Lapin koulutuskeskus Redun järjestettäväksi. Finaaliin oli selvinnyt semifinaalien 62 kilpailijasta kahdeksan parasta. Kuljetuslogistiikan lajivastaava Jouni Mulari painottaa, että pelkkä finaaliin pääsy vaati huippuosaamista.

– Laji vaatii kilpailijoilta paljon. Omaa halua ja paloa on oltava. Pitää olla hirveän utelias, pitää ottaa asioista selvää ja kokeilla. Taso on todella kova, Mulari sanoo.

Kuljetuslogistiikan finaalissa kilpailutehtäviä oli kaikkiaan kahdeksan, ja niissä vaadittiin hyvin laajaa osaamista. Tehtävien tuomarit olivat saapuneet Rovaniemelle joka puolelta Suomea, ja heitä tuli niin oppilaitoksista kuin työelämästä. 

Ennen varsinaisen kilpailun alkua kaikki finalistit saivat muutaman tunnin aikaa tutustua ja kokeilla eri laitteita. Tutustumisvaiheessa tuomarit neuvoivat, mutta itse kilpailussa oli pärjättävä omin avuin.

Kaikki kuljetuslogistiikan finalistit opiskelevat logistiikka-alalla toista tai kolmatta vuotta. Lopulta pronssia kolmipäiväisessä kilpailussa saavuttaneella Joensuun Riveriassa opiskelevalla Jani Maarasella oli ennestään työkokemusta pyöräkoneen ja rekan ajamisesta, mutta yksi tehtävä häntä etukäteen mietitytti.

– Tehtävät on suunniteltu hyvin, ja ne ovat olleet monipuolisia. Työhaastattelua ei ole vielä ollut, saa nähdä miten se menee, Maaranen pohti ennen Puolustusvoimien kilpailutehtävää.

Kuljetuslogistiikka-lajin voitto meni Joonas Kokkiselle Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradiasta, ja toinen sija Reko Huttuselle Ylä-Savon ammattiopistosta. 

Puolustusvoimien oli tarkoituksena osallistua Taitaja-tapahtumaan ensimmäistä kertaa viime vuonna Jyväskylässä, mutta tapahtuma jouduttiin koronan takia perumaan. Kuva: Konsta Törne.

Puolustusvoimat menossa mukana

Puolustusvoimat osallistui tapahtumaan tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Puolustusvoimien virtuaalisella messuosastolla esiteltiin varusmiespalveluksen mahdollisuuksia ja Instagramin puolella muun muassa kuljettajakoulutusta sekä lääkintävarusmiehen tehtäviä. Puolustusvoimat järjesti myös Rovaniemellä yhden kuljetuslogistiikka-lajin kilpailutehtävistä.

– Puolustusvoimien järjestämä tehtävä oli kaksiosainen. Ensin kilpailija suoritti lyhyellä valmistautumisajalla työhaastattelun, ja sen jälkeen arvioi ulkona kuorman sidonnan laatua, Jääkäriprikaatin osastoinsinööri Janne Härkönen purkaa.

Yhtenä kilpailun tuomareista toimineen Härkösen mukaan kahdeksan finalistia suoriutuivat tehtävästä vaihtelevasti.

– Oli hyviä suorituksia, ja oli vähän heikompia. Osa hallitsi työhaastattelun paremmin, ja osa taas sidonnan varmistuksen. Tämä saattoi olla monille nuorille ensimmäinen kerta työhaastattelussa, Härkönen muistuttaa.

Paikan päällä Rovaniemellä oli esiteltävänä myös Puolustusvoimien uusi Mercedes-Benz Zetros -maastokuorma-auto. Zetros täyttää vaarallisten aineiden kuljetusvaatimukset, mutta sillä voidaan kuljettaa myös ihmisiä. Tämän vuoden maaliskuussa hankituilla kuorma-autoilla on haettu monipuolisuutta, ja niillä halutaan myös nykyaikaistaa Puolustusvoimien kalustoa.