Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Nuutti Liukko

Kuvassa on vihreä Rajavartiolaitoksen kone.

Dornier-koneilla on lennetty jo yli 25 vuoden ajan.

Rajavartiolaitos etsii korvaajia nykyisille koneilleen

Daniel Harakka

Rajavartiolaitoksen MVX-hankkeen tavoitteena on korvata nykyiset Dornier-koneet uusilla monitoimilentokoneilla vuoteen 2025 mennessä.

Rajavartiolaitosta vuodesta 1995 palvelleet kaksi Dornier 228 -lentokonetta ovat tulossa elinkaarensa päätepisteeseen ja niille etsitään korvaajia MVX-hankkeessa. Hankejohtaja, prikaatikenraali Jari Tolppanen kertoi Rajavartiolaitoksen aiemmin tänään järjestetämässä mediatilaisuudessa hankkeen taustoista.

– Dornierien luotettavuus on nyt jo heikentynyt teknisten vikojen vuoksi, ja useita lentosuorituksia peruuntuu vuosittain. Ei ole varmuutta, että koneet ovat käytössä, jos jotain vakavaa tapahtuu, Tolppanen taustoitti.

Aikataulussa pysyminen on tärkeää

Rajavartiolaitoksen päätehtävät ovat ylläpitää raja- ja meriturvallisuutta. Rajavartiolaitos osallistuu myös sotilaalliseen maanpuolustukseen. Lentokoneiden tärkeimmät tehtävät ovat taas esimerkiksi rajavalvonta merellä ja maalla sekä etsintä- ja pelastustoiminta.

Valvontalentokoneiden uusiminen on Sanna Marinin hallitusohjelman mukainen hanke. Hankkeen eteneminen ajallaan on kiinni muun muassa siitä, että hallituksen tilausvaltuutus saadaan toivotusti ensi kesänä. Tarvittava selvitys- ja valmistelutyö on jo tehty.

– Meillä on vahva luottamus siihen, että hallitus osoittaa hankkeelle rahoituksen. Jos rahoitusta ei saada tulevana kesänä, uusien koneiden käyttöönotto viivästyy, Tolppanen selvitti.

Toimivat ja luotettavat koneet ovat Rajavartiolaitokselle erittäin tärkeitä. Lentopäiviä on vuodessa 250, ja pelkästään viime vuonna lentokoneet suorittivat 87 hälytystehtävää. Kahdella nykyisellä Dornier-koneella on lennetty yhteensä yli 20 000 lentotuntia, ja ilman koneita Suomi ei kykene täyttämään velvoitteita, joihin se on kansainvälisissä sopimuksissa sitoutunut.

– Rajavartiolaitos on asettanut MVX-hankkeen minimitavoitteeksi, että hankkeessa korvataan Dornierin suorituskyvyt kokonaisuudessaan. Toimintamatkaa ja -aikaa halutaan kasvattaa nykyisestä, apulaishankepäällikkö ja Dornier-ohjaaja, majuri Kenneth Rosenqvist avasi hankkeen tavoitteita.

Vaihtoehdot vielä auki

Dornier-koneiden korvaajia ei ole vielä valittu. Esimerkiksi merialueen lentotoimilla luodaan tilannekuvaa monille toimijoille. Näiden sidosryhmien kanssa onkin tehty aktiivisesti yhteistyötä, ja heitä on kuultu uusien koneiden valintapäätöstä pohdittaessa. Rajavartiosto pyrkii jatkossakin tukemaan eri sidosryhmiä siihen soveltuvilla sensoreilla ja järjestelmillä.

– Vastauksissa on ehdotettu hyvin erityyppisiä ja -kokoisia ilma-aluksia. Keskeisten suorituskykyjen kehitys vaatii nopean ja paineistetun ilma-aluksen, jonka täytyy myös olla Dornier-koneita suurempi, Rosenqvist kuvaili.

– Mitään alustyyppiä ei ole suljettu pois. Elinkaarikustannusten ei kuitenkaan haluta kasvavan tulevaisuudessa paljon, Rosenqvist paljasti myös.

Rajavartiolaitoksen mediatilaisuudessa puhui myös vartiolentolaivueen komentaja, kommodori Matti Lallukka. Hän painotti, että monitoimilentokoneet on välttämätöntä korvata nyt, koska elinkaaren jatkaminen ei olisi järkevä ja kustannustehokas vaihtoehto.