Rajan uusi vartiolaiva sai nimensä – satametrinen jätti käy biokaasulla
Aluksen kummi Suzanne Innes-Stubb suoritti kasteen juhlallisessa tilaisuudessa Uudessakaupungissa.
Rajavartiolaitoksen (RVL) uusi Turva-luokan vartiolaiva sai kasteensa Uudessakaupungissa. Laivan nimeksi tulee Karhu.
– Kaksi laivaa kattava projektimme on saavuttanut merkittävän etapin, kun ensimmäinen aluksista on nyt saanut kasteensa. Karhu on konkreettinen todiste Meyer Turun kyvystä johtaa laivanrakennusprojekteja alusta loppuun asti kumppanitelakoidemme tiloissa, yhä omat korkeat laatuvaatimuksemme saavuttaen, Meyer Turun toimitusjohtaja Casimir Lindholm sanoo tiedotteessa.
Meyer Turun valmistama alus on osa Rajavartiolaitoksen Vartiolaiva 2025 -hanketta. Uudet alukset korvaavat vanhat Tursas-luokan alukset ja vartiolaiva Merikarhun. Ne valmistuvat 2026 aikana ja pysyvät käytössä 2050-luvulle.
Uudet vartiolaivat ovat järeitä. 98 metriä pitkät ja 17,6 metriä leveät alukset tuovat RVL:n mukaan sille kolminkertaisen hätähinauskyvyn tankkereita ja risteilyaluksia koskevissa operaatioissa.
Suzanne Innes-Stubb on uuden vartiolaivan kummi. Kuva: Rajavartiolaitos
Rajavartiolaitos painottaa uuden aluksen nopeutta ja tehokkuutta. Se lupaa, että uusilla aluksilla on kyky vastata haasteisiin vuoden jokaisena päivänä.
Valvontakyky ja kyky reagoida nopeasti tapahtumiin kehittyvät RVL:n esitteen mukaan merkittävästi. Laivan yli 18 solmun nopeus takaa kyvyn siirtyä kohteelle nopeasti.
Rajan vartiolaivan tehtäviin kuuluu monipuolinen kokonaisuus rajojen valvonnasta ja meripelastustehtävistä vesiliikenteen valvontaan ja sotilaalliseen maanpuolustukseen.
Alus on kuitenkin suunniteltu vastaamaan kaikkiin sen kohtaamiin haasteisiin. Sillä on laaja öljynkeruukapasiteetti ja kemikaalintorjuntakykyä. Myös laivapaloihin sekä saariston maasto- ja mökkipaloihin kyetään reagoimaan ja massaevakuoinnit ovat mahdollisia.
– Monipuoliset valvontasensorit tehostavat ilma- ja pintavalvontakykyä sekä vedenalaista valvontaa, esitteessä kerrotaan.
Moderni alus on suunniteltu toimimaan eri polttoaineilla. Se voi käydä nesteytetyllä maakaasulla, biokaasulla tai dieselillä. Tulevaisuuden tavoitteena on hyödyntää nestemäistä biokaasua.
– Uudet monitoimiset ulkovartiolaivat tulevat tarpeeseen perusteellisesti muuttuneessa Suomen turvallisuusympäristössä. Ne parantavat merkittävällä tavalla Suomen merellistä turvallisuutta, Rajavartiolaitoksen päällikkö, vara-amiraali Markku Hassinen toteaa tiedotteessa.
Aluksen valmistaja, Meyer Turku, kertoo kotisivuillaan olevansa yksi maailman suurimmista telakoista. Yrityksen osuus maailman risteilyrakentamisesta on noin 15 prosenttia.