Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Oskari Aumo

Kuvassa Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja everstiluutnantti Jukka Lukkari

Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja everstiluutnantti Jukka Lukkari esitteli raja-aitaa medialle.

Raja-aidan pilottiosuus valmistuu reipasta vauhtia Imatralle

Juho Käki

Rajavartiolaitos esitteli ja oikoi harhaluuloja raja-aidasta Imatralla. Neljä metriä korkea aita ehkäisee laitonta maahantuloa ja helpottaa rajavartijoiden työtä.

Imatralle Pelkolan rajavartioaseman läheisyyteen valmistuvan pilottiaidan rakentumista esiteltiin tiistaina 30. toukokuuta medialle. Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja everstiluutnantti Jukka Lukkari kertoo aidan rakentuvan noin kuukauden aikataulusta jäljessä. 

Lukkari painottaa, että aita on tarkoitettu estämään laajaa laitonta maahantuloa poikkeustilanteissa. Normaalitilanteessa aidassa on esimerkiksi avoimia portteja, joiden avulla eläimet ja rajavartijat voivat liikkua aidan läpi.

 – Tämä aita ei ole tarkoitettu normaalitilanteissa estämään turvapaikan hakemista vaan tukemaan rajavalvontaa. Raja-aitaa ei ole rakennettu sotilaallista maanpuolustusta varten, Lukkari lisää.

Aitahanke kattaa maastossa kolme metriä korkean metallisen aidan, jonka päällä on noin metrin korkuinen kaksiosainen piikkilanka. Varsinaisen aidan lisäksi rajavalvonnassa olennaisesti auttavat tekniset tunnistimet ja kameravalvonta, Lukkari kertoo. Lisäksi aidan viereen rakennetaan tie, joka helpottaa liikkuvuutta ja partiointia autolla.

Aitarakenteen päälle asennetaan noin metrin korkuinen piikkilankaeste vaikeuttamaan aidan ylittämistä. Kuva: Oskari Aumo

Pilottiaita valmistuu kesän aikana

Varsinainen rakennustyö rajalla on sujunut aikataulun mukaisesti. Kuukauden viivästyminen hankkeen kanssa johtuu Lukkarin mukaan materiaalitoimitusten viivästymisestä. Aitaa päästään hänen mukaansa käyttämään rajavartioimisessa viimeistään elokuussa.

 – Aikataulu oli alkuun vähän kunnianhimoinen. Heinäkuun loppuun mennessä näyttäisi pilottiaidan kokonaisuus olevan valmis, Lukkari tarkentaa.

Pilottiaidan urakoitsijana toimivan GRK Suomen työnjohtajan Elmeri Ollikaisen mukaan työt rajavyöhykkeellä ovat sujuneet ilman ongelmia. Hän painottaa työskentelyn rajavyöhykkeellä vaativan huolellisuutta, ettei rajaloukkauksia pääse syntymään.

 – Täällä ei ole ulkopuolisia liikkujia, joten tunnelma on yleensä varsin seesteinen, kertoo Ollikainen työympäristöstä.

GRK:lla on aiempaa kokemusta raja-aidan rakentamisesta Virosta, jossa GRK rakentaa reilu 100 kilometriä pitkää raja-aitaa. Lukkarin mukaan Baltian maihin nousevat raja-aidat vastaavat ominaisuuksilta pitkälti myös Suomen aitaa. Ollikainen kertookin, että etenkin projektin alkuvaiheessa Virosta saatiin hyviä neuvoja esimerkiksi rakennustöiden suunnitteluun.

Aitaa rakennetaan seuraavaksi Lappiin

Pilottivaiheen valmistumisen jälkeen aitahankkeen seuraava vaihe alkaa elokuussa Lapissa Sallan rajanylityspaikan lähialueilla, kertoo hankepäällikkö Ismo Kurki. Hankkeen kilpailutus on tällä hetkellä käynnissä ja aidan pitäisi valmistua vuoden loppuun mennessä.

Aidan rakennusmaasto eroaa Sallassa huomattavasti nyt rakennetusta maastosta. Sallassa aidan on tarkoitus ylittää suoalueita ja toteutustapana kokeillaan betoniponttooniratkaisua, Kurki kertoo.

Varsinaisen aidan ensimmäisen vaiheen on tarkoitus käynnistyä ensi vuoden alussa. Ensimmäisenä aidan rakentaminen alkaa prioriteetti 1 -luokan osuuksilla. Tällä hetkellä kilpailutetaan aidan projektijohdon ja rakennesuunnittelun tuottajaa. Seuraavaksi rakentuva osuus aidasta on kokonaisuudessaan noin 70 kilometriä pitkä.

Loppu hankkeen rahoitus odottaa vielä eduskunnan hyväksyntää, Kurki täsmentää. Lopullinen aikataulu koko hankkeen valmistumisesta riippuu loppu rahoituksen saamisesta ja hallituksen tahtotilasta, lisää Kurki.