Rähinällä räpäten
Suomenkielinen rap-musiikki on tällä hetkellä vahvassa nousussa. Alalla menestyneet artistit Brädi ja Uniikki uskovat, että suosion avaintekijöitä ovat kiinnostavat kappaleet ja ennen kaikkea laadukkaat tekstit.
Suomalaisten suosiossa olevat rap-artistit Brädi ja Uniikki ovat alallaan pitkän linjan tekijöitä. Rähinä Records -levy-yhtiölle kiinnitetty kaksikko on todistanut vuosituhannen alusta alkaneen suomirapin nousun, joka on saanut viime aikoina yhä enemmän tuulta alleen. Molemmat artistit ovat omilla hittikappaleillaan edistäneet suosion kasvua.
Kummankin muusikon lähtökohdat alalle ponnahtamiseen olivat varsin samankaltaiset. Uniikin kiinnostus rap-musiikkiin syttyi breakdancen ja hip hop -tanssin kautta.
– Varhaisteininä aloitetun tanssin myötä hip hop rupesi kiinnostamaan kokonaisuutena. Silloin aloin kuunnella jenkkirappia, koska suomeksi sitä ei vielä ollut olemassakaan. 13-vuotiaana tein ensimmäisen oman biisini, johon hakkasin ämpärillä biittiä ja räppäsin jollain ihmeellisellä englannilla, Uniikki naurahtaa.
Pari vuotta myöhemmin hän alkoi riimitellä suomeksi lapsuudenystävänsä, Elastisena tunnetun Kimmo Laihon kanssa. Myöhemmin riimit päätyivät Elastisen ja Iso-H:n Fintelligens-yhtyeen ensimmäiselle levytykselle. Uniikki oli mukana perustamassa Rähinää Elastisen kanssa vuonna 1998, ja hänen Kapasiteettiyksikkö-yhtyeensä sai levytyssopimuksen kaksi vuotta myöhemmin.
Brädi kertoo innostuneensa hip hopista osittain kummitätinsä ansiosta. Hänen nuoruudessaan levylautasella pyörivät usein esimerkiksi soul, reggae ja konemusiikki. Näissä musiikkityyleissä esiintyneet rap-tyyliset osuudet tekivät nuoreen Brädiin vaikutuksen.
– Kummitäti toi 80-luvulla kasetillisen rap-henkistä musiikkia, ja siitä alkoi räppijätkän tie. Koripalloharrastuksen kautta innostus vahvistui, kun turnausbussista tuttu samanikäinen jannu kuunteli rappia ja teki biittejä. Itsekin tein jo silloin riimejä englanniksi, ja hänen isänsä tarjosi meille päivän studioaikaa. Teimme kotikutoisen albumin, jota kuunneltiin esimerkiksi intissä, Brädi kuvailee.
Lopulta hän päätyi räppäämään lahtelaisessa 5th Element -yhtyeessä. Tästä alkoi verkostoituminen musiikkipiireissä. Lopulta Brädin kavereista Cheekinä tunnettu Jare Tiihonen sai ison levytyssopimuksen. Brädi alkoi räpätä Cheekin ja TS:n kanssa suomeksi Herrasmiesliiga-kokoonpanossa. Vuonna 2009 hän rupesi viimein panostamaan soolouransa starttiin tekemällä tuottaja MGI:n kanssa Rähinä Recordsille demon, joka johti levytyssopimukseen ja ensimmäiseen soolojulkaisuun seuraavana vuonna.
Suomirapilla hyvä suunta
Molemmat artistit ovat ehdottoman yksimielisiä siitä, että kotimainen rap on menossa jatkuvasti lupaavampaan suuntaan. Uniikin mukaan tämä on osa kehityskulkua, joka on ollut käynnissä jo muutaman vuoden.
– Silloin kun itse aloitin tällä alalla, tekijöitä oli vain muutama. Nykyäänhän niitä mahtuu kolmetoista tusinaan. Rapista on tullut genrenä entistä monimuotoisempaa, ja eri tyylejä on enemmän. Mielestäni stadionluokan konsertit kertovat myös jotain suomirapin suuruudesta, hän pohtii.
Uniikki kertoo iloitsevansa myös siitä, että suomirapin kuulijakunta on laajentunut viime aikoina yhä enemmän. Hänen mukaansa rap on nykyään myös hieman vanhemman väen mieleen.
Brädi uskoo, että suosion syy piilee suurilta osin kappaleiden teksteissä.
– Suomi on selvästi tekstien maa. Biisi puree, jos jengi tajuaa tekstin viestin ja sanoman. Suomesta löytyy myös hyviä englanninkielisen rapin tekijöitä, mutta sillä on tällä hetkellä vähän vaikeampaa päästä eteenpäin, hän sanoo.
Sekä Uniikki että Brädi korostavat, että hyvän rap-kappaleen tekemiseen ei ole olemassa selkeää kaavaa.
– Pitää löytää hyvä riimin ja biitin symbioosi. Sitä haetaan esimerkiksi studiossa ihan fiilispohjalta, Brädi lisää.
Julkaisumalli murrosvaiheessa
Ihmisten musiikinkuuntelutottumusten muuttuminen on herättänyt viime aikoina paljon keskustelua. Esimerkiksi mahdollisuutta perinteisen albumiformaatin katoamisesta on väläytelty. Brädi ja Uniikki eivät kuitenkaan kanna tästä huolta.
– Itse aion julkaista musiikkia nyt sillä kaavalla, että lähitulevaisuudessa keskityn singleihin, ja levy tulee kun on tullakseen. En kuitenkaan aio toistaiseksi luopua fyysisestä cd:stä, koska se on monille ihmisille se juttu, Uniikki luonnehtii.
Brädi kertoo fanittavansa sekä fyysistä levyä että Spotifyn mahdollistamaa singlejulkaisumallia.
– On siistiä, että sinkkuja voi nykyään julkaista tasaiseen tahtiin. Haluan silti pitää kiinni siitä ajatuksesta, että janan päässä lopputuotteena on jonkinlainen kokonaisuus, hän pohtii.