Raaseporin onnettomuusajoneuvoksi tarkentui Sisu A2045
Puolustusvoimien ja poliisin aiemmista tiedoista poiketen Raaseporissa onnettomuuteen joutunut maastokuorma-auto oli Sisu A2045, joita puolustusvoimille on hankittu vuodesta 2010 alkaen.
Raaseporin onnettomuusajoneuvoksi on varmistunut maastokuorma-auto Sisu A2045. Malli esiteltiin vuonna 2008, ja niitä hankittiin puolustusvoimille vuonna 2010.
A2045-mallia edeltäneet maastokuorma-autot olivat malliltaan niin sanottuja Maseja, eli SA-sarjaan kuuluvia maastokuorma-autoja. Niitä toimitettiin puolustusvoimille 1980-luvulta alkaen. Puolustusvoimat ilmoitti aiemmin tänään virheellisesti, että onnettomuusajoneuvo olisi ollut Masi. Poliisi ilmoitti tätä ennen, että kyseessä olisi ollut Pasi-miehistönkuljetusajoneuvo.
– Masin ja A2045-kuorma-auton pääasiallisena erona on se, että A2045 on hieman pienempi ja paljon uudempi. Verrataan 1900-luvun kahden viimeisen vuosikymmenen tekniikkaa 2010-luvun tekniikkaan, kuvailee insinöörikapteeni, kuljetusmateriaalien järjestelmäpäällikkö Juha Humalajoki Puolustusvoimien logistiikkalaitokselta.
Ajo-ominaisuuksiltaan Masi ja A2045 eivät eroa huomattavasti. Humaljoen mukaan ne ovat uudemmassa mallissa jonkin verran paremmat, riippuen siitä, mihin ominaisuuteen kiinnitetään huomiota.
Yleiskuva kuormatilaistuinmoduulista, joita puolustusvoimat käyttää henkilökuljetuksissa tieliikennelainsäädännön edellyttämällä tavalla. Istuimet on testattu käytännössä puolustusvoimien materiaalin käyttöönhyväksyntäprosessin mukaisesti.
A2045-kuorma-autojen hankinnassa noudatettiin normaalia hankintamenettelyä.
– A2045-kuorma-autojen hankinta tehtiin normaalin lainsäädännön mukaan. Hankinnan yhteydessä luonnollisesti katsotaan, että asetetut vaatimukset täyttyvät. Ajoneuvojen kunnosta huolehditaan, ne siis luonnollisesti esimerkiksi katsastetaan vuosittain, Humalajoki kertoo.
Vuonna 2011 puolustusvoimat kritisoi ajoneuvot valmistanutta Oy Sisu Auto Ab:ta uusien ajoneuvojen laatuongelmista koskien esimerkiksi ajoneuvon käynnistymistä, akun kestoa sekä ohjaamon näkyvyyttä, kertoi Yle Uutiset vuoden 2011 toukokuussa. A2045-kuorma-autojen hankinta oli osa kyseistä hankintakokonaisuutta.
– Nämä olivat hankintaprosessin aikaisia asioita, ja ne saatiin silloin sovittua ulkopuolisen selvitysmiehen kanssa, Humalajoki kertoo.