Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Jesse Liitola

Kuvassa F-35-hävittäjä

Tukikohtien valmistelu F-35-koneiden tarpeisiin on päässyt käyntiin koneiden ensimmäisessä sijoituspaikassa Rovaniemellä Davis, kertoo

Pori Airshow tarjosi tilannekatsauksen F-35-hankkeeseen

Karl Koli

Viikonloppuna järjestetyssä Pori Airshow -tapahtumassa yleisöllä oli mahdollisuus tutustua Hornetien seuraajiksi valittuihin F-35-hävittäjiin lähietäisyydeltä. Yhdysvaltalaisyritykset Lockheed Martin ja Pratt & Whitney esittelivät osastollaan hankkeen toteutusta ja koneen tekniikkaa.

Lockheed Martin järjesti Pori Airshow -tapahtuman yhteydessä katsauksen F-35-hankkeeseen. Yrityksen Suomen-johtaja Scott Davis avasi tapahtumassa hankkeen seuraavia askelia Suomessa. 

– Hankkeen käytännön työt alkavat tänä vuonna. Suomi maksoi maineensa mukaan ensimmäiset maksut ajallaan, joten ensimmäiset koneiden osat on saatu tilattua Texasin tehtaaseen ja kokoaminen voidaan pian aloittaa, Davis iloitsee. 

Ensimmäisten koneiden on tarkoitus olla käyttövalmiita vuonna 2025, mutta ne viettävät ensimmäisen vuotensa Yhdysvalloissa, jossa suomalaiset pilotit suorittavat koulutuksensa koneen lentämistä varten. Koneiden lopullinen luovutus Suomeen tapahtuu vuoden 2026 aikana, tosin koneiden symbolinen luovutus tapahtui jo sunnuntaina, kun Davis ojensi tapahtuman lopuksi Ilmavoimien komentajalle, kenraalimajuri Juha-Pekka Keräselle koneen pienoismallin.  

Katsauksen päätteeksi Davisilla on koneiden hankkeesta ja koneiden hankinnasta suomalaisille erittäin myönteinen viesti. 

– Hankinta takaa Suomen ilmaturvallisuuden tuleviksi vuosikymmeniksi. Näissä maailmanolosuhteissa F-35-hävittäjä on ylivoimaisesti paras hävittäjä Suomeen, Davis päättää katsauksensa. 

Olin todella vaikuttunut siitä mitä pystyin tekemään F-16-koneella ja sitten kun aloin lentää F-35-koneella tajuntani räjähti kaikista uusista mahdollisuuksista, McLaren muistelee. Kuva:Jesse Liitola

F-35-hävittäjät tuovat uuden sukupolven teknologiaa Ilmavoimiin

Koneen suorituskyvystä ja ominaisuuksista oli paikalla kertomassa konetta vuodesta 2011 lentänyt yhdysvaltalais pilotti Scott "Shark" McLaren, joka vakuuttaa koneen olevan ensiluokkaista laatua. 

– Kone todella on maailman paras. Kun pilotti lähtee suorittamaan tehtävää, hän tietää tietyn verran siitä alueesta jonne tehtävä sijoittuu, muttei kaikkea. Ongelmana on että neljännen sukupolven koneessa eli F-16- ja F-18-koneissa alueen havainnollistaminen on rajoitettua.

– F-35-koneessa tarina on täysin toisenlainen. Minulla on tietokone joka kerää tietoa paitsi minun koneestani, mutta myös muista F-35-koneista ja jakaa kaiken oleellisen ja minua hyödyttävän tiedon. Pystyn koneen teknologian ansiosta tiedostamaan mitä ympärilläni tapahtuu, joten tehtävä on helpompi suorittaa, kun voi keskittyä pelkästään siihen, McLaren avaa kokemuksiaan. 

Suomen Ilmavoimien käytössä olevaa Hornetia ja F-35-hävittäjää McLaren kuvaa hyvin samanlaisiksi teknisiltä kyvyiltään.  

– Koneet ovat lähes samanlaista, asiat koneen sisällä ovat eri paikoissa, joten pitää tarkasti ajatella mitä on milloinkin tekemässä, McLaren kertoo. 

Suomen Ilmavoimien koulutustaktiikka on McLarenin mukaan erinomainen F-35-koneeseen siirtymisen kannalta. Hän kehuu taktiikkaa siitä, että ensin laitetaan perusasiat todella hyvin kuntoon, jonka päälle voidaan rakentaa uutta. 

– Teillä on jo nyt todella hyvä tapa harjoitella. Te opettelette ensin perustaidot ja sitten tuotte lisää haasteita koulutukseen. F-35-koneen koulutusta tulee ajatella niin, että kone on suunnilleen sama kuin Hornet, mutta taidot lisääntyvät ja kasvavat uuden koneen myötä. Kun perusteet ovat kunnossa, F-35-ohjaimiin on helppo siirtyä, McLaren toteaa.