Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Oskar von Essen

Kuvassa Patrian hankejohtaja Petri Hepola.

Hankejohtaja Petri Hepolan mukaan F-35-hankkeen rakennustyöt Jämsän Hallissa ovat edenneet vauhdikkaasti.

Patrialle merkittävä asema F-35-hävittäjien tuotannossa – eturunkojen valmistus aloitetaan Jämsän Hallissa

Felix Rahiala

Tuotannon aloittaminen Suomessa ei ollut mikään itsestäänselvyys, sillä hävittäjävalmistaja Lockheed Martin on hyvin tarkka alihankkijoistaan.

Puolustusteollisuuden saralla tunnettu yhdysvaltalainen Lockheed Martin on hyvin tarkka siitä, mitä yhtiöitä se hyväksyy alihankkijoikseen. Pian suomalainen puolustusteollisuusyhtiö ja Puolustusvoimien strateginen kumppani Patria saa kunnian rakentaa hävittäjälentokoneiden eturunkoja Jämsän Hallissa Keski-Suomessa.

Valtioneuvosto valtuutti vuoden 2021 joulukuussa Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen hankkimaan 64 yhdysvaltalaista F-35A Lightning II -monitoimihävittäjää. Kyseinen hävittäjä korvaa vähitellen vuosikymmenen loppuun mennessä nykyisen F/A-18 Hornet -kaluston.

Hävittäjähankinnan arvo on yhdeksän miljardia euroa. Hankkeen tarjouskilpailuvaiheessa teollisen yhteistyön arvon vaatimukseksi asetettiin 30 prosentin osuus hankinnan kokonaisarvosta, eli noin 2,7 miljardia euroa.

Suomi on luonnollinen paikka osien kokoamiselle hävittäjähankinnan myötä. Juuri eturunkoja ei kuitenkaan ole koottu tähän asti muualla kuin Yhdysvalloissa, vaikka F-35-hävittäjä on käytössä lukuisissa maissa.

Sopimus osoitus luottamuksesta

Patrian F-35-hankejohtaja Petri Hepola uskoo, että Lockheed Martinin luottamus suomalaiseen yhteistyökumppaniin on lujittunut hävittäjäkampanjan aikana.

– Kyseessä on osoitus siitä, että olemme olleet luotettava toimija yhteistyössä ja nykyisen hävittäjäkaluston suhteen. Toisaalta meillä on ollut huollon lisäksi tuotantoa, ja tämä kokonaisuus kertoo siitä, mihin pystymme, Hepola sanoo.

Patrialle on kertynyt paljon osaamista ja ilmailuun liittyviä sertifikaatteja niin helikoptereiden kuin Hornetien ja muiden koneiden huoltamisen parissa.

– Aikoinaan Hornet-hävittäjien loppukokoonpano ja sen jälkeinen laaja huoltotoiminta on yksi osoitus luotettavuudestamme.

Hornet-hävittäjien loppukokoonpano ja huolto sekä yhteistyö Airbusin kanssa vakuuttivat Lockheed Martinin Patrian osaamisesta. KUVA: Patria

Kokoonpanoon ja osavalmistukseen liittyen merkittävänä tekemisenä Hepola pitää vaativien komposiittirakenteiden valmistamista lentokoneisiin. Se voi olla myös tavallista kuluttajaa lähempänä.

– Olemme tehneet Airbusille osia 25 vuoden ajan, ja olemme valmistettujen osien ainoa toimittaja. Jokaiseen Airbusin koneeseen, jolla olette lentäneet, me olemme toimittaneet osia, Hepola paljastaa.

Patria valmistaa Airbusin matkustajalentokoneinakin käytettyjen A320- ja A330-koneiden pyrstöjen kaarirakenteet.

Lisää tekemistä, uusia työpaikkoja

Hepolan mukaan Patrian F-35-hanke etenee tarkan suunnitelman mukaan. Jämsän Halliin rakennetaan parhaillaan uudisrakennusta ja modifioidaan nykyisiä tuotantotiloja, joissa kootaan eturunkoja ja laskutelineluukkuja.

Rakennustöiden on määrä valmistua vuoden 2025 loppupuolella ja toimitusten alkaa vuoden 2026 puolella. Patrian tekemät raamisopimukset Lockheed Martinin kanssa kattavat 400 eturungon ja laskutelineluukun valmistamisen. Suurin osa Hallissa kootuista osista menee siis muiden maiden hävittäjiin.

– Valmiit osat lähetetään Texasiin, missä Lockheed Martin tekee hävittäjien loppukokoonpanon, eli valmistamamme osat liitetään muihin koneen osiin, Hepola kertoo.

Patria alkaa lisäksi koota F-35-hävittäjien käyttämiä F135-moottoreita suorassa teollisessa yhteistyössä yhdysvaltalaisen lentokoneiden moottoreita valmistavan Pratt & Whitney -yrityksen kanssa.

Moottorit kootaan Nokian Linnavuoressa, minne Puolustuskiinteistöt rakennuttaa kokoonpano- ja huoltotilat. Kun tilat valmistuvat ne vuokrataan Patrialle. Linnavuoressa on pitkäaikaista osaamista erilaisten moottoreiden saralla.

Hepola uskoo lisääntyvän liiketoiminnan synnyttävän Hallissa noin 50–100 ja Linnavuoressa noin 50 uutta työpaikkaa hyvin erilaisiin rooleihin. Asiantuntija- ja insinööritehtäviin tarvitaan työvoimaa tuotannon ylösajoa varten. Sen jälkeen tarvitaan suorittavan työn tekijöitä toimipisteille, minkä lisäksi kouluttajillekin riittää tekemistä.

– F-35-työtä kouluttavat henkilöt lähetetään Yhdysvaltoihin oppimaan käytännön tekemistä. Kun he tulevat takaisin Suomeen, heidän päätoiminen tehtävä on toimihenkilöiden ja työntekijöiden kouluttaminen.

F-35A Lighting -monitoimihävittäjä korvaa Ilmavoimissa Hornetin vuosikymmenen loppuun mennessä. KUVA: Lockheed Martin

Vahvistusta kyvyille kriisitilanteissa

Kaikki Suomen tilaamat F-35-hävittäjät saapuvat vuoteen 2030 mennessä. Hornetit poistetaan käytöstä 2030-luvun vaihteessa.

– Kun moottorit Suomen tilaamiin hävittäjiin on saatu tehtyä, Nokian Linnavuoren tilat muutetaan moottoreiden huolto- ja ylläpitotilaksi, Hepola avaa.

Jämsän Halliin on suunnitteilla myös huolto- ja ylläpitotoimintaa pitkään jatkuvan eturunko- ja laskutelineluukkutuotannon rinnalle. Valmistus- ja kokoonpanoprosessit tuovat Patrialle tulevaisuuden kannalta olennaista osaamista.