"Olen todella hämmästynyt siitä, mihin tämä pystyy" – Patria odottaa uudesta tela-ajoneuvosta myyntimenestystä
Patrian johtamassa Famous-hankkeessa kehitetään tulevaisuuden panssaroitujen ajoneuvojen teknologioita, suorituskykyjä ja maataisteluvalmiuksia.
Patrian vetämä Common Armoured Vehicle System (CAVS)-hanke on osoittautunut menestykseksi. Hankkeen osana kehitetystä 6x6-panssaroidusta miehistönkuljetusajoneuvosta on tullut yhtiön menestynein vientituote.
Nyt Patria johtaa myös Future Highly Mobile Augmented Armoured System (FAMOUS)-hanketta, jossa se kehittää pohjolan olosuhteisiin innovatiivista ATV (all terrain vehicle) -tela-ajoneuvoa.
Hanke on monikansallinen. Ranskassa kehitetään 4x4 pyöräalustaista kevyttä panssaroitua ajoneuvoa ja Kreikassa taistelupanssarivaunujen tilannetietoisuutta parantavaa järjestelmää.
Patrian tuotehallintajohtaja Mikko Karppisen mukaan FAMOUS-hankeen innovaatiot luovat suorituskykyjä, joita ei ole vielä olemassa.
– Eurooppa ja Nato maat kykenevät vastaamaan niillä kokemaansa uhkaan, hän linjaa.
Yksi hankkeen tavoitteista on mullistaa eurooppalainen suorituskyky arktisella alueella, jolla on kasvava strateginen ja taloudellinen merkitys. Kaluston täytyy kyetä suoriutumaan haastavissa sääolosuhteissa.
Ajoneuvojen vaatimuksissa korostuvat myös droonien torjunta ja digitaalisuus. FAMOUS pyrkii vastaamaan vaatimuksiin, jotka jäsenvaltiot ovat nähteet tarpeellisiksi.
– Kehitetylle suorituskyvylle on todella suurta kysyntää, Karppinen kertoo.
EU-rahoitus vauhdittaa hanketta
Yksi Euroopan puolustusrahaston rahoittaman hankkeen tavoitteista on yritysten verkostoituminen sekä eurooppalaisen puolustusalan ja yhteistyön vahvistaminen.
Mikko Karppinen saapui seuraaman ATV -tela-ajoneuvon testaamista. Kuva: Yankuan Zhang
Patria on kantanut hankkeessa vahvaa roolia, sillä se toimii FAMOUS-teollisuuskonsortion johtavana yrityksenä. Suomi puolestaan hankeen johtavana maana.
– Meille on avautunut uusia mahdollisuuksia ja meitä pyydetään muihin vastaaviin kehityshankkeisiin mukaan, Karppinen kertoo.
Euroopan puolustusrahasto (EDF) tukee hanketta 95 miljoonalla eurolla. Vuodesta 2028 alkava uusi rahoituskausi tuo tukiin valtavan korotuksen.
Telaketjuilla kohti myyntimenestystä
Syyskuussa puolustusalan Lontoossa järjestettävillä DSEI-messuilla lanseerattavasta ATV-tela-ajoneuvosta odotetaan samanlaista myyntimenestystä kuin Patrian 6x6 -ajoneuvosta.
– Sille on selkeä markkinarako, koska se tuo taistelukentälle uudenlaisen innovaation, jota siellä ei ole vielä ollut, sanoo Patrian tuotepäällikkö Kai Eerik-Jukka.
Lanseerattava tuote on vielä prototyyppi. Sarjatuotantovalmius saavutetaan vuoden 2027 aikana.
– Kiinnostuneita on hyvin paljon, Jukka kertoo.
Markkinat sijoittuvat aluksi Eurooppaan, missä tela-ajoneuvolle on tunnistettu selkeä kysyntä ja tarve. Innovaatiolla on toisaalta mahdollisuus menestyä kaupallisesti myös Euroopan ulkopuolella.
Ketteryyttä kaikissa olosuhteissa
Jukan mukaan ATV on ketterä ja monipuolinen miehistönkuljetusvaunu, joka kuljettaa 12 henkisen miehistön läpi suon, metsän ja mäkimaaston.
Liikkuvuus vastaa telakuorma-autoa. Muissa maastotyypeissä ATV:n liikkuvuus on vähintään taistelu- ja rynnäkköpanssarivaunujen tasoa, paikoin jopa parempaa.
Vaivatta yli metrin hangessa kulkeva ATV kaataa tieltään yli 30 senttimetriä paksut puut ja pystyy nousemaan jopa 60 astetta jyrkkiä mäkiä. Ajoneuvo osaa myös uida. Vesistöt ylittyvät neljän kilometrin tuntivauhdilla.
Liikkuvuuden suorituskyky vaikeissa olosuhteissa, syvässä lumessa ja esimerkiksi suolla on poikkeuksellista.
– Olen todella hämmästynyt siitä, mihin tämä pystyy, Jukka kertoo.
Valttikorttina monipuolisuus
Tela-ajoneuvossa innovatiivista on sen ketteryys ja monipuolisuus. Se yhdistää niin telakuorma-auton maastoliikkuvuuden kuin pyöräalustaisen panssariajoneuvon tieliikkuvuuden.
Komponenttitasolla ATV:lla ja Patrian 6x6 -ajoneuvolla on paljon yhtäläisyyksiä. Muun muassa valaisimet, kattoluukku ja tuulilasi sekä monet muut komponentit ovat samoja. Lopputuotteet eroavat kuitenkin merkittävästi toisistaan.
Automaattivaihteinen ajoneuvo on rakennettu panssariteräksestä, joka antaa suojan kiväärikaliiperisten aseiden tulelta ja tykistön sirpaleilta.
Suojaustasoltaan se on rynnäkköpanssariajoneuvoa alhaisempi, sillä kevyempi suojaus mahdollistaa pienemmän painon. Tämän myötä ajoneuvo on entistä ketterämpi.
Ohjaaminen tapahtuu ohjaussarvilla, joita käännetään kuin rattia. Jukka ei suostu kertomaan muuta – ohjaamon yksityiskohdat ovat huippusalaisia.
Yli 30-vuotisen uran panssariprikaatissa tehnyt Jukka on panssaroitujen ajoneuvojen kokemuasiantuntija. Hän osaa kokemuksellaan verrata ATV:ta vanhempaan kalustoon.
– Tässä on paras ohjaustuntuma, minkä olen ikinä kokenut, hän sanoo.
ATV rikkoo maailmanennätyksiä
Automaattivaihteinen, seitsemän metriä pitkä ja kolme metriä leveä vaunu kiihtyy parhaimmillaan 80 kilometrin tuntivauhtiin – se on tela-ajoneuvolle maailmanennätystasoa.
Tehoa moottori tuottaa 260 kilowattia eli noin 350 hevosvoiman verran. Tuotetestauksen ollessa kesken ei toimintamatka ole vielä tiedossa. Kesäolosuhteissa vaatimustaso on 600 kilometriä päällystetyllä tiellä.
Kai-Eerik Jukka on tehnyt pitkän uran panssaroitujen ajoneuvojen parissa. Kuva: Yankuan Zhang
Ajoneuvoon voidaan asentaa myös erilaisia lavetteja, jotka voidaan aseistaa niin rynnäkkökivääreillä kuin automaattikanuunalla. FAMOUS-ohjelman osana on kehitteillä miehittämätön, sisältä ohjattava 30 mm:n konetykkitorni.
Kuljetustilan katon takaosassa on kaksi kattoluukkua, joista voidaan tarvittaessa ampua.
Puolustusvoimat mukana yhteistyössä
Puolustusvoimat on ATV:n kehityksessä mukana alusta alkaen määrittämällä siltä vaadittavat ominaisuudet. Ajoneuvolla korvataan käytöstä poistuvaa panssarikalustoa.
Vaatimuksia tarkastetaan tietyllä syklillä. Ensimmäinen testijakso oli kevättalvella ja seuraava on syksyllä. Testeistä saadaan palautetta Puolustusvoimien näkemysten ja kokemusten kautta.
– Puolustusvoimien intressi on arktisessa liikkuvuudessa ja meidän telakuorma-autokalusto varsinkin tuolla pohjoisessa on kriittinen assetti, sanoo Logistiikkalaitoksen insinööriprikaatikenraali Juha-Matti Ylitalo.
Puolustusvoimien asiantuntijat ovat testanneet ja validoineet ATV:n teknisiä ratkaisuja ja olleet mukana niin kansallisissa kuin monikansallisissa testitilaisuuksissa.
– Kun kehitystä tehdään yhteistyössä niin pystymme matkan varrella tuomaan ideoita ja vastaamaan teollisuuden kysymyksiin siitä mikä toimii taistelukentällä.
Tela-ajoneuvon kehitystyössä on huomioitu myös sen yhteensopivuus Eurooppalaisen ja erityisesti pohjoismaalaisen kaluston kanssa.
– CAVS- JA FAMOUS-hankkeiden osana kehitetystä pyörä- ja tela-ajoneuvokalustosta tulee toimiva kokonaisuus, Ylitalo iloitsee.