Mikkelin päämajamuseoon historiallinen pakohuone
Jatkosodan aikaan perustuvassa Mikkelin päämajamuseon pakohuoneessa voit kesän ajan tutustua viestikeskus Lokin historiaan.
Mikkelin Päämajamuseon vaihtuvan näyttelyn tila on kesän ajaksi muutettu pakohuonepeliksi. Mikkelin päämajamuseo tarjoaa loistavan mahdollisuuden tutustua jatkosodan aikaiseen viestikeskus Lokkiin, niin museokierroksen kuin viihdyttävän pelin myötä.
Pakohuonepeli on pelattavissa Päämajamuseossa 14.6.–18.8.2019 ja se on saanut on saanut avustusta Museovirastolta liittyen Kulttuuriperinnön eurooppalaiseen teemavuoteen 2018.
“On kesäkuu 1944. Neuvostoliiton suurhyökkäys Karjalan kannaksella on ruuhkauttanut päämajan viestikeskus Lokin. Tärkeä viesti on välitettävä rintamalle ennen kuin se murtuu. Ratkaisu on pelaajien käsissä: ehdittekö luoda yhteyden ennen kuin on liian myöhäistä?”
Peliaikaa on annettu 60 minuuttia, jonka aikana pyritään vihjeiden kautta saamaan viestiyhteys rintamalle ja ratkaisu käynnissä olevalle sodalle. Vihjeet ovat monimuotoisia ja aikaansa sitoutuneita. Peli perustuu tositapahtumiin ja se tempaa pelaajan mukaan historian havinaan.
– Olemme pyrkineet luomaan viestikeskus Lokin tunnelmaa, vaikka ei itse luolassa ollakaan, amanuenssi, Rosaliina Koistinen sanoo.
Onnistuessaan pelissä pelaaja kuulee historiallisen keskustelun puhelimen välityksellä. Pelitilassa pelaajat astuvat huoneeseen, johon on luotu viestikeskus Lokin ilmapiiriä, tunnelmaa ja äänimaailmaa. Taustalla kuuluvat sodan aikaiset äänet.
– Pakohuonepelin tarkoituksena on elävöittää mennyttä ja tuoda historiaa esille pelillistämisen kautta.
Pelin yhteydessä voit tutustua näyttelyn avulla viestintäkeskus Lokkiin, ja jopa vierailla kadun toisella puolen alkuperäisessä viestintäkeskuksessa. Pelin yhteydessä näytetään myös video, joka tarkentaa pelin taustaa. Pakohuonepelin on käsikirjoittanut kulttuurintutkija Leena Hangasmaa. Tekniset laitteet on toteuttanut Hacklab Mikkeli ja Kaakkois-Suomen Viestikilta.