Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Oskar von Essen

Komentaja Catia Pellegrino poseeraa fregatti ITS Luigi Rizzon edessä.

Komentaja Catia Pellegrino vastaa fregatin toiminnasta.

Massiivinen italialaisfregatti herättää huomiota Hernesaaren nokassa

Santeri Kuusela

Ruotuväki pääsi katsomaan, millaista yli 144-metrisen sotalaivan sisällä on.

Italian Merivoimien monitoimifregatti ITS Luigi Rizzo kääntää katseita Hernesaaressa. Laivalla ei järjestetä yleisöesittelyjä, mutta massiivista laivaa on mahdollista ihailla maanantaihin asti.

Bergamini-luokkaan kuuluva alus on 144,6 metriä pitkä ja 19,4 metriä leveä.

Italialainen fregatti saapui maaliskuussa Itämerelle Nato-tehtäviin. Suomeen ja Helsinkiin fregatti saapui viikoksi ystävyysvierailulle.

Toimintoja kuin pienessä kylässä

Fregatin komentaja Catia Pellegrino toivotti Ruotuväen tervetulleeksi aluksen kannelle perjantaina.

Laivan hermokeskus koostuu kolmesta osasta: taistelutiedustelujärjestelmistä, komentosillasta ja ohjauskeskuksesta.

Laivan aivot eli taistelu- ja tiedustelujärjestelmät on sijoitettu pimeään huoneeseen aluksen uumenissa. Sinne ohjataan kaikki luotainten, tutkien ja asejärjestelmien keräämät tiedot, joita huoneen lukuisat tietokoneet seuraavat. Huone on erityinen, koska sieltä voi johtaa koko fregatin toimintaa.

Komentosilta kuvastaa aluksen silmiä. Ikkunoista aukeaa merelle aava näköala. Komennuksella miehistö tähystää ikkunoista ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä.

Pelkkiin silmiin ei tarvitse luottaa, koska miehistöllä on tukenaan modernit tutkat ja navigointilaitteet. Teknologia on hyvä renki, mutta huono isäntä. Miehistö osaa yhä käyttää kynää ja paperikarttaa navigointiin.

Fregatti ei liiku satamasta senttiäkään ilman aluksen sydäntä, eli ohjauskeskusta. Siellä joukko insinöörejä pitää huolta, että aluksen jokainen osa-alue toimii. Näyttöpäätteiltä miehistö varmistaa, että laivalla virtaa vesi, sähkö kulkee ja potkurit pyörivät.

Moderneja laitteita tarvitaan lukemaan osaava miehistö. Fregatti kykenee viettämään vesillä pitkiäkin aikoja, joten on elintärkeää varmistaa, että miehistö pysyy toimintakykyisenä.

Tällä hetkellä ITS Luigi Rizzon kyydissä matkustaa kaikkiaan 201 henkilöä. Näin monesta miehestä huolehtiminen ei ole helppo tehtävä keskellä merta. 

Laivasta löytyy ruokala. Kuntosali pitää tylsistyneimmänkin merikarhun hyväkuntoisena. Aluksella on lisäksi mahdollistettu pääsy lääkärin vastaanotolle. 

Fregatti asuttaa omat palomiehensä, sillä tulipalo on merellä normaalioloissa vaarallisin uhka. Isot ja paksut ovet pitävät miehistön turvassa tulipalojen sattuessa, koska tulipalot pitää saada sammutettua alle viidessä minuutissa.

Fregatin elintoimintojen seuraaminen on vaativaa työtä, joka vaatii joukon koulutettuja ammattilaisia.

Nimi sotasankarin mukaan

Laiva on nimetty Luigi Rizzon mukaan. Rizzo oli ensimmäisen maailmansodan aikainen amiraali ja sotasankari. Jokainen italialainen merivoimien laiva nimetään sotasankarin mukaan.

Lisäksi kaikilla aluksilla on oma motto. Fregatin motto lukee kannella: "hoe nomine victoria", Ote on latinaa ja suomeksi tarkoittaa "Voiton nimissä".

Fregatti on Italian ja Ranskan isninöörien summa. FREMM (Fregata Europea Multi-Missione) sopimuksen puitteissa suunniteltiin uusi fregattiluokka vastaamaan kumppanien tarpeita.

Mittava projekti tuotti moderneja laivoja, jotka kykenevät monipuoliseen toimintaan vesillä. Miehistön turvallisuuden varmistamiseksi nähtiin paljon vaivaa. Fregatin käytävät ovat tilavampia kuin aiemmissa aluksissa ja esimerkiksi helikopterin operoinnissa on otettu huomioon miehistöön kohdistuvat riskit.

IST Luigi Rizzolla on valmiudet kaikenlaiseen vaikuttamiseen. 76 mm:n konetykki ja erilaiset torpedot pitävät huolen, että vihollisen alukset pitävät etäisyytensä. Ilmauhkia vastaan aluksella on kaksi kevyttä konetykkiä.

Alus on varusteltu veneillä sekä hangaarilla, jonka ovien taakse saa piilotettua ison helikopterin. Näin fregatti pystyy suorittamaan monipuolisesti tehtäviä merellä.

Nato-lipun alla

Kun Venäjä aloitti laajan hyökkäyksensä pari vuotta sitten, Puola lahjoitti Ukrainaan ohjuksia. Liittolaisten alukset ovat paikanneet menetettyä Naton iskukykyä Itämerellä.

Italian ja Puolan kahdenvälisen sopimuksen myötä Itämerellä on ollut viime aikoina vuoroperään kolme italialaista alusta turvaamassa Puolan selustaa. Ensimmäinen oli Horizon-luokan hävittäjä ITS Caio Duilio.

Nyt tehtäviä suorittaa niistä kolmas, ITS Luigi Rizzo. Näillä näkymin fregatti palaa kotimaahan kesällä. Aluksen tehtäviin kuuluu muun muassa Puolan rajan puolustaminen ja kriittisen infrastruktuurin turvaaminen.

Suomeen alus saapui ystävyysvierailulle. Laivan saapuminen Suomeen osoittaa Naton yhtenäisyyttä ja rakentaa yhteistä pelotetta.

ITS Luigi Rizzo kuuluu tällä hetkellä Standing Nato Maritime Group 1 -joukkoon. Ryhmä on yksi Naton pysyvistä merivoimien valmiusjoukoista. Sen tehtävänä on tarjota Natolle välitön operatiivinen toimintakyky poikkeusoloissa.