Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Kuvassa Sisu SA-150

Masi on tullut jäädäkseen

Puolustusvoimien luotettu maastokuorma-auto, Sisu SA-150 eli tuttavallisemmin Masi on ehtinyt jo 40 vuoden ikään. Iästään huolimatta kotimainen Masi palvelee yhä käyttäjiään niin Puolustusvoimissa kuin siviilissäkin.

Masin tarina alkaa 1970-luvulta, kun Sisu-Auto kehitteli seuraajaa persoonalliselle Sisu A-45 "Proto-Sisulle". Masin ensimmäiset prototyyppimallit valmistuivat vuonna 1979 ja Puolustusvoimien testien jälkeen sarjatuotanto alkoi vuonna 1982. Ensimmäiset autot rekisteröitiin Puolustusvoimille syyskuun lopussa 1982 ja osa näistä on yhä edelleen käytössä. Tykinvetoa varten kehitettiin myöhemmin vielä Masin näköinen, mutta kolmiakselinen ja tehokkaampi Sisu SA-240 eli Rasi. 

Moottorina SA-150 -mallissa on 6,6-litrainen Valmet 611 CSBA -dieselmoottori. Tehoa siitä löytyy mallinimen mukaisesti 150 kilowattia ja vääntöä muhkeat 680 newtonmetriä. Voima välittyy etu- ja taka-akselille alennusvaihteiston sisältävän kuusilovisen vaihteiston avulla. Masin rakenne on maastokäyttöön suunniteltu: etu- ja taka-akselit ovat jäykkiä ja vetäviä, minkä lisäksi Masin runko on kiertyvä ja maavaraa on jopa 40 cm.

Elinkaarensa aikana Masi sai muutamia päivityksiä. 1990 esiteltiin SA-151, jonka merkittävin ero oli leveämpi lava. Isompi päivitys seurasi vuonna 1992, kun esiteltiin uusi SA-130-malli. Uutta oli hieman uudempi Valmet 620 DS -moottori, joka kehitti 130 kilowattia. Muutoksia tehtiin myös akselistoon ja lehtijousiin sekä auton ulkonäköön. 

Kokoisekseen 7,6 tonnia painava Masi on ketterä ja kulkee maastossa vaivatta – kuin vuorikauris konsanaan. Kuva: Onni Pörhölä

Masista on moneksi

Pitkän historiansa aikana Masit ovat taipuneet vaikka mihin. Logistiikkalaitoksen esikunnan mukaan Maseja käytetään nykyään pääasiassa varusmiesten ja tavaran kuljetukseen ja vetotehtäviin. 

Masien käyttö vaihtelee varuskunnittain. Jääkäriprikaatissa palvelevalle jääkäri Atte Rönnille Masin ratti on tullut tutuksi. Hänen mukaansa Jääkäriprikaatissa Maseilla tehdään paljon tavarankuljetusta ja vedetään esimerkiksi puukärryä. Kersantti Oula Lehto Kaartin jääkärirykmentin kuljetuskeskuksesta puolestaan kertoo, että Kaartissa Masit ovat pääasiassa henkilökuljetuksia varten. 

– Sellaisessa "bussikäytössä" nämä ovat. Täällä ei niillä ei ole ihan niin paljoa ajoa, mutta harjoituksissa ja maastoleireillä näillä kyllä ajetaan, Lehto kertoo.

Maastossa Masi kuitenkin näyttää parhaat puolensa. Logistiikkalaitokselta kerrotaan, että Masin vahvuuksia on suuri akselikiertymä ja lyhyiden akseliylitysten mahdollistamat lähestymis- ja ylityskulmat maastossa. Lehto puolestaan kertoo Masin olevan kokoisekseen kevyt ja ketterä. Rönniä miellyttää myös Masin helppokäyttöisyys.
 
– Jos ei ole hirveän pehmeää, niin se menee maastossa melkeinpä mistä vaan ja on aika helppokäyttöinen isoksi kalustoksi. Sen vaihdelaatikko toimii kuitenkin täysin samalla lailla kuin vaikka autossa, kiittelee Rönn. 

Masien kestävyydestä ja suomalaisesta insinööritaidosta kertonee se, että vielä vuosien jälkeenkin ne ovat yhtä käypää tavaraa kuin ennenkin. Masin pitkän iän mahdollistaa edulliset kulut, varaosien hyvä saatavuus sekä laajat peruskunnostukset. Ikääntymisen merkit ovat väistämättömiä, mutta isoja vikoja ei kuitenkaan yleensä esiinny. 

– Onhan nämä vanhoja, vikoja on mutta loppujen lopuksi ne on yleensä helppo korjata, toteaa Lehto.

Näillä näkymin Masien käyttö jatkuukin vielä tovin, mutta huonokuntoisempia yksilöitä poistetaan käytöstä kalliiden korjausten ilmetessä. Masin seuraajana Puolustusvoimilla on muun muassa Mercedes-Benz Zetros 4x4 -maastokuormureita ja Sisun uudempi A2045.

Siviilissäkin suosioita

Masi ei ole ollut pelkästään Puolustusvoimien käytössä, vaan niitä on nähty mm. sähköyhtiöillä, palolaitoksilla ja jopa YK:n käytössä. Masien suosio harrasteautoina on myös lisääntynyt sitä mukaa, kun niitä poistuu  Puolustusvoimien käytöstä. Yksi Masi-harrastajista on elämysmatkailuyritystä pyörittävä Sten Johansson.

– Minulla on elämysmatkailufirma ja kymmenen vuotta me ollaan Masilla ajeltu. Se ei tosin tullut armeijalta, vaan sähköyhtiöltä. Olen sillä ajattanut ihmisiä jotka eivät ole koskaan aikaisemmin kokeilleet. Se on kuin iso mönkijä maastoradalla, Johansson tarinoi.

Johanssonin mukaan ongelmia Masin kanssa on ollut vähän ja ostaessa teetetyn koneremontin jälkeen auto on toiminut hyvin. 

– Varmaan tuhannen eri ihmistä on ajanut sillä ja kaikki pelaa edelleen. Se on kestävä auto, jos käytetään oikein ja annetaan oikeat ohjeet niille jotka ajaa, hän hehkuttaa. 

Innokkaimmat harrastajat ovat ehtineet jo ryhtyä entisöimään Maseja. Armeijan vanhaa kalustoa harrastava Markku Leukkanen entisöi pahasti kolaroidun Masin museorekisteriin saakka. 

– Ostin neljä Masia, joista tein yhden hyvän. Pari vuotta siinä meni, kun tein sen, Leukkanen muistelee.