"Pitkäjänteisen työn tulos" – Maanpuolustuskorkeakoululla ja LUT:illa paras maine Suomen yliopistoista
Kaikki Suomen yliopistot olivat mukana tutkimuksessa, ja niiden maine kokonaisuutena on mittauksen mukaan hyvä.
Maanpuolustuskorkeakoulu ja Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto jakavat ensimmäisen sijan T-Median tutkimuksessa, jossa mitattiin suomalaisten yliopistojen mainetta. Kyselyyn vastasivat tavalliset suomalaiset.
Maanpuolustuskorkeakoulu ja LUT saivat mainearvosanan 3,77 (asteikolla 1-5). Näiden takana olivat Jyväskylän yliopisto, Itä-Suomen yliopisto ja viime vuoden tutkimuksesta paljon parantanut Oulun yliopisto.
– Tottakai tulokset lämmittävät mieltä. Olemme vuodesta toiseen olleet korkealla, mutta paalupaikalle pääsy on hieno juttu ja pitkäjänteisen työn tulos, hehkuttaa Maanpuolustuskorkeakoulun viestintäkoordinaattori Helmi Saarela.
Saarela arvioi, että Maanpuolustuskorkeakoulun uniikki asema sotatieteellisenä yliopistona erottaa sen muutenkin muista.
– Antamamme asiantuntijapalvelut esimerkiksi suomalaiselle medialle ja yleisen tietotarpeen täyttö ajavat mainettamme, tarkentaa Saarela.
Saarela huomauttaa, että MPKK:n oppilaat valmistuvat suoraan uralle Puolustusvoimissa tai Rajavartiolaitoksella, joten opintojen aikana syntyvä yhteisöllisyys voi olla pysyvää.
– Maanpuolustuskorkeakoulun maine on monen muuttujan summa. Opiskelijat ovat meidän tuotteemme. He vievät sanaamme joukko-osastoihin ja sitä kautta kohtaamme asevelvolliset.
Yliopistojen keskimääräinen maine kasvoi jokaisella kahdeksasta mitatusta osa-alueesta. Tuotteet ja palvelut -osuus, jonka T-Median tiedotteen mukaan voi katsoa kuvastavan yliopistojen perustehtävää, nousi keskimäärin melkein neljään psteeseen.
– Yliopistojen yleinen mainenousu on tärkeä tulos yliopisto- ja korkeakoulutusta sekä tutkitun tiedon asemaa ja arvostusta ajatellen. Maineen kahdeksasta osatekijästä juuri tuotteet ja palvelut vaikuttaa vahvimmin siihen, miten suomalaiset suhtautuvat ja käyttäytyvät yliopistoja kohtaan. Tämä kuvastaa, että kansalaisten mielestä yliopistot käyttävät verovaroja oikein ja tehokkaasti, sanoo T-Median vanhempi neuvonantaja Nina Laakso.
Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, jossa 15-65-vuotiaat suomalaiset arvioivat yliopistoa kahdeksalta eri osa-alueelta. Tutkimukseen osallistui 2 146 suomalaista. Kaikki 14 yliopistoa olivat mukana tutkimuksessa.