Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Oskari Aumo

Neljä Hawk-harjoitussuihkukonetta taivaalla

Hawk-suihkuharjoituskoneilla harjoittelun jälkeen pilotti saa nykyisin alleen Hornetin, tulevaisuudessa F-35-monitoimihävittäjän.

Loputkin Hawkit pääsevät jälleen ilmaan

Felix Rahiala

Hawkien lentäminen on piloteille tärkeä askel kohti hävittäjälentokoneiden lentämistä. Lentokiellon purkaminen vapauttaa merkittävän määrän kalustoa käyttöön.

Hawk Mk51 -suihkuharjoituskoneiden lentokielto on purettu. Koneella lennettiin ensimmäinen onnistunut koelento keskiviikkona 22. marraskuuta. Kalusto otetaan käyttöön vähitellen koelentojen jälkeen.

Jokaisen Mk51/51A Hawkin moottori käydään Ilmasotakoulussa läpi ja testataan sekä koekäytetään ennen koneen hyväksymistä takaisin opetuskäyttöön. 

Hävittäjälentolaivue 41:n komentajan, everstiluutnantti Pekka Jyrkösen mukaan koelennot suoritetaan muun muassa normaalia lentotoimintaa tiukemmilla säärajoilla.

– Viime viikkojen syystalvelle tyypilliset sääolosuhteet eivät ole olleet suotuisia moottorien koelentotoiminnan aloittamiselle, jonka seurauksena ensimmäisen Mk51/51A koneen käyttöönotto on viivästynyt näinkin paljon, Jyrkönen harmittelee. 

Uudemman moottorimallin Hawk Mk66 -kaluston lentokielto päättyi jo 22. kesäkuuta.

– Lentokielto koski laajemmin Mk51-kalustoa, joka edustaa noin puolta suihkuharjoituskoneiden kalustosta, Jyrkönen valaisee.

Koulutettavat pilotit pääsevät lentämään vaiheittain erilaisia koneita. Hawk-kaluston jälkeen koulutuksessa siirrytään lentämään hävittäjälentokoneita, eli nykyisin Hornet-kalustoa, ja tulevaisuudessa F-35-kalustoa. 

– Hawk-kalusto on hyvin kriittinen osa lentokoulutusta, jotta saadaan koulutettua tarvittava määrä ohjaajia hävittäjälentokoulutukseen, Jyrkönen korostaa.

Onnettomuuden tutkinta ei vielä päättynyt

Ilmavoimien komentaja asetti Hawk-kalustolle lentokiellon 15. toukokuuta 2023 sattuneen, moottorivauriosta johtuneen lento-onnettomuuden vuoksi. Onnettomuuden tutkintaryhmän johtajana toimii insinöörieverstiluutnantti Juha Vantila.

– Onnettomuuteen johtaneen moottorivaurion todennäköisin syy on löytynyt ja vaurion syntymiseen johtanut merkittävin tekijä on tiedossa, Vantila kommentoi. 

Onnettomuuteen liittyvä tutkinta ei ole vielä päättynyt. Vantilan mukaan tutkinnan oletetaan kestävän vielä muutaman kuukauden, minkä takia tutkintaryhmä ei vielä tarkemmin tiedota onnettomuuden syistä.

– Kaikkia vaurion syntymiseen vaikuttaneita tekijöitä ei toistaiseksi ole tunnistettu, joten tutkinta jatkuu edelleen sekä meillä Ilmavoimissa että myös valmistajan taholla, Vantila avaa.