Ilmavoimien historian suurin harjoitus: 12 päivää, 11 valtiota, yli 100 konetta
Arctic Challenge Exercise 17, eli lyhyemmin ACE 17 -harjoitus on yksi vuoden suurimmista ilmaharjoituksista Euroopassa. Suomen, Ruotsin ja Norjan ilmavoimien yhdessä järjestämä harjoitus alkoi 22. toukokuuta ja kestää 2. kesäkuuta saakka.
Ranskalainen hävittäjä nousee ilmaan Rovaniemen lentokentältä. Perään lähtee toinen, sitten kolmas. Kiinnostuneita siviilejä on tullut seuraamaan tilannetta Rovaniemen lentokentän parkkipaikalle. Kameran suljin käy kiivasta vauhtia, kun hetkessä ohi lentävästä hävittäjästä tahdotaan kuva muistoksi.
ACE 17 -harjoitus on Suomen, Ruotsin ja Norjan yhdessä suunnittelema ja valmisteltu harvinainen lentotoimintaharjoitus, joka tänä vuonna on yksi Euroopan suurimmista ilmaharjoituksista. Harjoitukseen osallistuu yli sata sotilasilma-alusta ja tuhansia henkilöitä yhteensä yhdestätoista eri maasta.
Lapin lennoston Hävittäjälentolaivue 11:n komentaja, everstiluutnantti Sami Puuperä pitää merkittävänä asiana, että Suomi on ensimmäistä kertaa johtovastuussa ACE:sta. Arctic Challenge Exercise on järjestetty kaksi kertaa aiemmin, vuosina 2013 ja 2015.
– Johtovastuun myötä meillä on mahdollisuus vaikuttaa harjoitukseen ja sen kulkuun, Puuperä kommentoi.
Lentotoimintaharjoitus on jaettu aamuja iltapäivänkierroksiin. Lentotoimintaharjoituksen ilmatila on laaja. Lentotoiminta tapahtuu Suomen, Ruotsin ja Norjan alueelle ulottuvassa ilmatilassa Rovaniemen, Luulajan ja Bodøn tukikohdissa. Yhteensä ilmatilaa tullaan käyttämään jopa 650 kilometrin kertaa 280 kilometrin alueelta iltapäivisin. Aamupäiväkierroksilla käytettävä ilmatila mukaan luettuna harjoitusalue on vielä paljon suurempi.
– Jos käyttämämme ilmatila laitettaisiin keskelle Eurooppaa, huomattaisiin, miten isosta alueesta on kyse, Puuperä selkeyttää.
Hetkessä näin isoa harjoitusta ei kuitenkaan ole järjestetty. Puuperä kertookin, että taustalla on usean vuoden yhteistyöt Ruotsin ja Norjan kanssa.
– Olemme jo usean vuoden ajan melkein viikoittain järjestäneet kansainvälisiä ilmaharjoituksia Ruotsin ja Norjan kanssa. Me tunnemme toisemme ja meillä on yhteystiedot toisistamme. Jokaisen ilmavoimien toimintatavat ovat tuttuja ja tiedämme toisten maiden ilmatilarajoitukset. Jos tyhjästä tällainen harjoitus järjestettäisiin, olisi se liian iso harppaus eikä Suomen ilmavoimat sellaiseen pakosti pystyisi, Puuperä kertoo.
Kansainvälisistä harjoituksista on tullut käytäntö ilmavoimissa. Puuperän mukaan yhteistyötä on monelta eri kantilta.
– Kansainvälisissä harjoituksissa voimme kehittyä muiden maiden kautta. Tietenkään kaikkea ei kerrota, mutta jos nähdään, että teemme jonkin asian paremmin kuin toinen niin neuvomme. Näin meillekin tehdään.
Everstiluutnantti Sami Puuperän mukaan kansainvälisten harjoitusten avulla voidaan paitsi osoittaa omaa osaamista, myös oppia muilta.
Arctic Challenge Exercise kestää 12 päivää ja ohjelma on rungoltaan samanlainen jokaisena päivänä. Aamupäivällä lennetään pienemmillä osastoilla. Nämä lennot käydään pääsääntöisesti Suomen ilmatilassa ja yhteistyönä valtakunnallisen ilmatorjuntaharjoituksen kanssa, joka suoritetaan samaan aikaan Lohtajalla.
– Aamupäivällä voidaan suorittaa pienemmässä osastossa esimerkiksi kaksi plus yksi -lentoja, joissa yksi toimii vastustaja, Puuperä avaa.
Iltapäivän ohjelma vaatii enemmän suunnittelua, joka aloitetaan jo edellisenä päivänä. Iltapäivällä on pääharjoitus, joka on kooltaan suurempi.
– Iltapäivän pääharjoitus kestää kauemmin ja kierrokset lennetään pääsääntöisesti Ruotsin ilmatilassa. Lentotoimintaa on kuitenkin myös Suomen ja Norjan ilmatilassa.
ACE 17 -harjoitukseen osallistuu yksitoista eri kansalaisuutta. Tämä tarkoittaa sitä, että yhteisenä kielenä toimii englanti. Harjoitusalueella voi kuitenkin kuulla toisinaan muitakin kieliä, kuten ranskaa. Rovaniemellä harjoitukseen osallistuu Suomen ilmavoimista noin 200 henkilöä, johon kuuluu niin varusmiehiä kuin kantahenkilökuntaa.
– Esimerkiksi apumekaanikkona varusmiespalvelusta suorittavia varusmiehiä on mukana harjoituksessa, Puuperä sanoo.