"Lentäjät ovat todella innoissaan, koska tuuliolosuhteet ja maanpinnan lähestyminen eroavat tavallisesta"
Alankomaiden kuninkaallisten ilmavoimien Air Combat Commandin komentaja, prikaatikenraali Marcel van Egmond sanoo, että jokainen lasku maantielle tekee lentäjistä hieman parempia.
Ilmasta kuuluu jylinää. Valtatie nelonen on suljettu liikenteeltä muutaman kilometrin matkalta Tikkakoskella. Sen lähettyville on kuitenkin kerääntynyt kymmeniä ihmisiä.
Hetken kuluttua Alankomaiden kuninkaallisten ilmavoimien F-35A Lightning II -hävittäjä ilmestyy näkökenttään. Se lähestyy maantietä ja laskeutuu valtatie neloselle infernaalisen melun saattelemana. Savu nousee, kun renkaat poraavat kiinni asfalttiin. Hävittäjä kuitenkin nousee samoilla vauhdeilla vielä takaisin ilmaan. Pian se tekee saman uudelleen.
Hetken kuluttua Ilmavoimat tekee samaa liikkeen F/A-18 Horneteilla. Käynnissä on Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus.
Alankomaat on mukana harjoittelemassa läpilaskuja maantielle pitkästä aikaa.
– Olemme tehneet tätä viimeksi vuonna 1984. Maanantai oli ensimmäinen kerta yli 40 vuoteen, Alankomaiden kuninkaallisten ilmavoimien Air Combat Commandin komentaja, prikaatikenraali Marcel van Egmond kertoo.
Prikaatikenraali Marcel van Egmond huomauttaa, että kukaan Alankomaiden ilmavoimien nykyisistä lentäjistä ei ole aiemmin harjoitellut maantielle laskeutumista. Kuva: Eetu Kolehmainen
Alankomaalaiset tukeutuvat harjoituksen aikana Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohtaan. van Egmondin mukaan Alankomaiden lentäjät ovat olleet harjoituksesta mielissään.
– Lentäjät ovat todella innoissaan, koska tuuliolosuhteet ja maanpinnan lähestyminen eroavat tavallisesta.
van Egmond kertoo, että maantielle laskeutuminen on tavallista kiitotietä haastavampaa. Lähestymisen kulma ja ympäristö eroavat tavallisesta. Maantien lähettyvillä on erilaisia häiriötekijöitä, kuten siltaa ylittäviä rekkoja vain hetkeä ennen laskeutumiskohtaa. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että van Egmond on mielissään näkemästään.
– Näen, että he ovat jokaisella laskulla hieman parempia kuin edellisellä. Tämä on heille loistava kokemus, van Egmond iloitsee.
Suuri kokonaisuus ja yhteistyö sujuu
Baana 25 -harjoituksessa on mukana varusmiehiä, reserviläisiä ja kantahenkilökuntaa. Kokonaisuudessaan harjoituksessa on mukana noin 2 000 henkilöä, satoja ajoneuvoja ja 20 lentokonetta. Suuri kokonaisuus on sujunut hyvin.
– Erittäin hyvin on mennyt ja kelit suosii, harjoituksen johtaja, everstiluutnantti Sami Nenonen toteaa.
Ilmavoimien ensimmäiset F-35-hävittäjät on tarkoitus saada suomeen vuoden 2026 lopulla. Kuva: Eetu Kolehmainen
Nenonen kertoo, että molemmat osallistujat oppivat harjoituksessa. Ilmavoimat ja Alankomaat pääsevät tekemään tärkeää tiedonvaihtoa.
– Alankomaat oppivat meidän konseptista – liikkuvasta taistelutavasta – ja he taas operoivat sillä kalustolla, jolla me operoimme tulevaisuudessa, Nenonen avaa.
van Egmond kertoo, että yhteistyö Ilmavoimien kanssa sujuu mainiosti. Hän korostaa, että yhteistyötä on tehty jo yli 20 vuotta.
– Toiminnan ja taktiikoiden ajattelun suhteen puhumme tavallaan samaa kieltä.