Kuljettajakoulutus rantautui Upinniemeen
Sotilaskuljettajakoulutus alkoi ensimmäistä kertaa Rannikkoprikaatissa. Jatkossa Merivoimat kouluttaa itse kaikki kuljettajansa.
Merivoimien Rannikkoprikaatin Upinniemen varuskunnassa alkoi helmikuussa joukko-osaston historian ensimmäinen sotilaskuljettajakurssi. Rannikkoprikaatin sotilaskuljettajakurssit on aiemmin järjestetty Maavoimien joukko-osastoissa eri puolilla Etelä-Suomea. Rannikkoprikaatin sotilaskuljettajakurssin suunnittelija Ismo Väisänen kertoo, että ensimmäiset selvitykset kuljettajakurssin järjestämisestä Merivoimissa tehtiin lähes kymmenen vuotta sitten.
Merivoimissa ei kuitenkaan tuolloin löytynyt resursseja koulutuksen järjestämiseen, joten päädyttiin väliaikaisratkaisuun, jossa sotilaskuljettajat koulutettiin neljässä eri Maavoimien joukko-osastossa. Ennen kuljettajakoulutuksen alkamista Merivoimissa tehtiin selvitys järjestetäänkö koulutus Turussa, Tammisaaressa vai Upinniemessä. Lopulta päädyttiin jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Kuljettajakoulutus saatiin polkaistua lopulta käyntiin yhteistyössä yksityisen koulutusyrityksen kanssa.
Kuljettajille koulutetaan ajo-oikeudet ja ammattipätevyys
Rannikkoprikaatissa kuljettajille koulutetaan kolmea eri ajoneuvoluokkaa: kuorma-auto ja kevyet yhdistelmät (BEC1EC), raskaat ajoneuvoyhdistelmät eli tuttavallisemmin rekat (BECE) ja linja-autot (D). Sotilaskuljettajakoulutuksessa oleva tykkimies Palin kertoo tähtäävänsä yhdistelmäajoneuvon (BECE) kuljettajaksi, mikäli häntä ei valita moottorialiupseerikoulutukseen (motoAUK)
– Kuljetusaukissa mukavaa olisi päästä tekemään muutakin kuin autokoulu-asioita, Palin toteaa.
Palin ei todennäköisesti suuntaa varusmiespalveluksen jälkeen suoraan ammattikuljettajaksi, mutta uskoo ajokorteista olevan hyötyä myös muilla aloilla.
Rannikkoprikaatissa koulutukseen valituille varusmiehille koulutetaan ammattipätevyys, joka on edellytys siviilissä ammattikuljettajana toimimiseen. Rannikkoprikaatin varusmiehille koulutetaan joko nopeutettu (140h) tai perustason (280h) ammattipätevyys riippuen suoritettavasta ajokortista. Opetuksen jälkeen varusmiehen tulee vielä suorittaa teoriakoe, jotta ammattipätevyys astuu voimaan.
Suunnittelija Ismo Väisänen ja ylikersantti Roope Suorela kertovat kuljettajakoulutuksesta Ruotuväen toimittaja kaartinjääkäri Akseli Könkäälle (vas.). Kuva: Tuomas Härmä
Merellisyys näkyy koulutuksessa
Puolustusvoimien kuljettajakoulutuksessa noudatetaan kaikissa puolustushaaroissa samoja opetussuunnitelmia ja asetuksia. Suurimmat erot muodostuvatkin vasta ajo-oikeuksien suorittamisen jälkeen kenttäharjoituksissa. Ylikersantti Roope Suorela nostaa esille Merivoimien toimintaympäristön tuomat haasteet:
– Maa- ja Ilmavoimat toimivat pääosin metsissä ja me [Merivoimat] toimimme veden päällä. Kuorma-auto ei kellu, vaan se täytyy jollakin sinne siirtää.
Merelliset olosuhteet tuovat uudenlaisia haasteita ja mahdollisuuksia kuljettajille. Siirrettäessä tavaraa saariin osa matkasta voi taittua ajoneuvon kanssa laivan kyydissä. Tämä vaatii kuljettajilta erityistä kykyä toimia vaativissa satama- ja laivaympäristöissä.