Kuka hyötyy, jos varusmiespalvelus siirtää opintoja kahdella vuodella?

Varusmiespalvelus ja opintojen aloittaminen tulisi yhteensovittaa niin, että työelämään siirtyminen voisi tapahtua mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti.

Melko harvalla nuorella on mahdollisuus pukea kurkkusalaatit päälle heti toisen asteen opintojen päätyttyä. Valtaosa kolmessa vuodessa toisen asteen suorittaneista ei pääse aloittamaan asepalvelustaan heinäkuussa, vaan päätyy aikaisintaan seuraavan talven saapumiserään. Kuulun myös itse tähän porukkaan.

Asiassa piilee useita ongelmia, jotka eivät suinkaan vaikuta ainoastaan yksittäiseen nuoreen. Ongelmat kasautuvat loppupeleissä Puolustusvoimille ja koko yhteiskunnalle.

Varusmiespalvelus siirtää jatko-opintoja väkisin, mutta Puolustusvoimien myöntämä välivuosi – tai sen puolikas – lykkää opintojen aloittamista helposti yhdellä lisävuodella.

Valtaosalla ei tietenkään ole opiskelupaikkaa heti toisen asteen päättyessä. Heidänkin näkökulmastaan voisi olla kätevää, jos palveluksen pääsisi suorittamaan heti kesällä.

Korkeakoulujen pääsykokeet pidetään touko-kesäkuussa, jolloin niihin voisi valmistautua syksyn sijaan keväällä. Tämä toki koskisi kuuden tai yhdeksän kuukauden palveluksen suorittajia.

Toisaalta moni haluaa hoitaa tulevan opiskelupaikan valmiiksi odottamaan ennen kuin astuu palvelukseen. Esimerkiksi allekirjoittaneelle oli tärkeää, kun viime syksynä pystyi marssimisen sijaan korottamaan ylioppilaskirjoitusten arvosanoja. Osalle sekin on seikka, joka saattaa sataa Puolustusvoimien laariin mielenrauhana palveluksen aikana.

Samalla yhdeksän kuukauden mittainen palvelus muodostaa oman ongelmansa. Tammikuussa palveluksen aloittavat yhdeksän kuukauden sotilaat kotiutuvat syyskuun puolivälin tienoilla. Kokonainen vuosi opintoja saattaa jälleen siirtyä muutaman viikon takia. 

Ongelmalla on hinta – vaihtoehtoiskustannus. Ensimmäisen vuoden opiskelijat eivät maksa hurjia veroja, mutta nopeammin työelämään päässeet nuoret rahoittavat aikaisemmin hyvinvointivaltiota.

Suomen umpisurkea taloustilanne on jatkunut valitettavan pitkään. Eläkeikää pidennetään ja nuoria kannustetaan siirtymään vauhdilla töihin. Varusmiespalvelus koskee noin puolta jokaisesta ikäluokasta. Varusveijarin sujuvan siirtymän mahdollistaminen kohti veronmaksajaa olisi konkreettinen toimi isänmaan talouden eteen.

Tilanteen aiheuttamat ongelmat eivät rajoitu ainoastaan talouteen. Puolustusvoimat saa kyllä osansa kakusta.

Kun varusmiespalvelukseen ei pääse heti kiinni, moni motivoitunutkin isänmaan puolustaja katsoo palvelusta pitkälti sen pituuden vinkkelistä. Moni pätevä sotilas saattaa pyrkiä lyhyeen palvelusaikaan, koska parin vuoden aukko toisen ja kolmannen asteen opintojen välillä ei houkuta.

Asevelvollisuuteen nojaava maanpuolustus toimii Suomen turvallisuuden takaajana. Sen merkitys on ensiarvoisen suuri etenkin viime vuosina muuttuneessa turvallisuusympäristössä. Samalla Suomen taloustilanne on surullinen, ja talouskasvun puute voi pitkittyessään aiheuttaa lisää turvallisuuspoliittisia ongelmia.

Kaikille parasta olisi, jos sopivimman saapumiserän voisi valita vapaammin. Isänmaan puolustajien soljuvampi siirtymä kohti hyvinvointivaltion rahoittajia hyödyttäisi lopulta kaikkia.