Kenraali Kivinen tarkasti Ruotuväen
Puolustusvoimain komentaja, kenraali Timo Kivinen tarkasti torstaina 16. helmikuuta viime vuonna 60-vuotisuutta juhlineen Ruotuväen toiminnan lehden toimistolla Helsingissä. Komentaja suorittaa perinteisesti aika ajoin tarkastuksia palveluspaikkoihin ja muun muassa Puolustusvoimien harjoituksiin.
Ruotuväki työskentelee yhdeksän varusmiehen voimin Sörnäisissä Pääesikunnan viestintäosastolla. Toimintaa ohjaavat palkattu viestintäosaston henkilöstö, joihin kuuluvat päätoimittaja, uutispäällikkö, verkkouutispäällikkö ja graafikko.
Ruotuväki kouluttaa varusmiehiä sodan ajan viestinnän kärkitehtäviin. Lehti on toiminut vuodesta 1962, ja ilmestyy nykyään kerran kuukaudessa julkaistavana aikakauslehtenä. Lisäksi lehti tuottaa verkkouutissisältöä, joita maanpuolustuksesta kiinnostuneet pääsevät lukemaan päivittäin Ruotuväen verkkosivuilta.
Tarkastuksen aikana kenraali Kivinen keskusteli Ruotuväen varusmiestoimittajien kanssa palveluksesta Ruotuväessä ja hänelle kerrottiin työn alla olevista juttuhankkeista. Ruotuväessä on lehden historian aikana palvellut noin tuhat varusmiestä.
Toimituksen vanhin, kaartinjääkäri Otto Rantanen johtaa päivittäistä toimitustyötä varusmiesten osalta.
– Minusta oli todella arvostettavaa, että kenraali tarkastaa näinkin pienen varusmiesosaston toimintaa. Se kertoo minusta siitä, että nykyisenkin maailmantilanteen valossa viestintä on tärkeä osa puolustustamme, Rantanen kertoo.
Päätoimittajana toimiva Mikko Ilkko on Ruotuväen pitkäaikaisin luotsi. Hän on omalta osaltaan vastuussa niin lehden sisällöistä kuin varusmiesten koulutuksestakin.
– Ruotuväelle oli kunnia päästä osaksi puolustusvoimain komentajan tarkastusohjelmaa. Esittelimme komentajalle muun muassa nykyistä ja tulevaisuuden Ruotuväkeä sekä sen roolia puolustusvoimien viestinnässä normaali- ja poikkeusoloissa. Kävimme myös aiheesta keskusteluja, Ilkko selvittää.
Päätoimittaja Ilkko kertoi komentajalle, että Ruotuväen vuonna 2020 tekemä lehtiuudistus on otettu hyvin vastaan. Nyt painetun lehden ohella kehitetään Ruotuväen verkkosisältöä ja sosiaalisen median kanavia entistä aktiivisemmin.
Ruotuväen painettu lehti tavoittaa Kansallisen mediatutkimuksen mukaan 94 000 lukijaa ja painos on noin 20 000. Uutispäällikkö Olli Kemppainen huomauttaa, että yhtä lehteä lukee siten keskimäärin noin viisi henkilöä.