Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Amos Kautto

Kuvassa on etäohjattava tela-ajoneuvo.

Metropolian ja MPKK:n yhteisprojektin tavoitteena on kehittää täysin autonominen järjestelmä monipuolisiin tehtäviin taistelukentällä.

Kauko-ohjattavat ajoneuvot voivat tulevaisuudessa olla suureksi hyödyksi taistelukentällä

Atte Matilainen

Metropolian ja Maanpuolustuskorkeakoulun kehittämä telakuorma-auto pääsi koeajelulle.

Sisun telakuorma-auto kiihdyttää vauhtiin ja liikkuu sulavasti lumisessa maastossa, mutta kuskin paikka ammottaa tyhjyyttään. Ajoneuvon ohjaaja löytyy viidenkymmenen metrin päästä pieni videopeleistä tutun näköinen ohjain kädessään. 

Uudella kehitteillä olevalla laitteella on tarkoitus vapauttaa sotilaita taistelukentällä muihin tehtäviin. Monikäyttöisyyden ansiosta se voisi sopia useisiin eri tehtäviin.

– Tarkoituksena olisi tehdä autonomisia toimintoja eli tämä voisi sopia esimerkiksi ammuskuljetukseen tai muihin huoltohommiin. Nyt tätä projektia on tehty myös maaliperävaunulla, jolloin sillä saataisiin dynaamisempaa harjoittelua esimerkis pst-miehille, Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelija Hannu Mäkinen kertoo.


Projektin ensimmäisessä vaiheessa ajoneuvo oli vielä miehitetty. Kuva: Amos Kautto

Syksyllä 2023 solmitun yhteistyösopimuksen myötä Metropolia ja Maanpuolustuskorkeakoulun sotatekniikan laitos ovat yhdessä kehittäneet autonomista järjestelmää taistelukentälle maasto-olosuhteisiin.

– Yhteistyö on sujunut ihan hyvin. Loppujen lopuksi aika vähän ollaan oltu konkreettisesti tekemisissä, mutta aina kun on jotain pyytänyt niin se myös hyvin onnistunut, Metropolian opiskelija Rasmus Eckert kommentoi.

Oppilaitosten välinen yhteistyö on näkynyt muun muassa olosuhteiden mahdollistamisena. 

– Ollaan saatu aina kuljetukset laitteelle Puolustusvoimien puolesta ja ollaan tänne Santahaminaan päästy myös vapaasti testailemaan, Eckert kiittelee. 

Ensimmäisessä vaiheessa Metropolian asiantuntijoista, opiskelijoista ja Puolustusvoimien henkilöstöstä koostuva 99 henkilön ryhmä on muokannut jo käytöstä poistetusta Sisu NA-140BT telakuorma-autosta etäohjattavan. Uusi etäohjattava ajoneuvo on projektissa saanut nimekseen KOTKA.


Vasemmalta Rasmus Eckert, Hannu Mäkinen ja Toni Lipponen olivat osana lähes sadan hengen ryhmää projektin kehittämisessä. Kuva: Amos Kautto 

Jatkokehitystä luvassa

Viime helmikuussa aloitetun kehitystyön aikana ajoneuvoa on muokattu kestämään haastavatkin maasto-olosuhteet ja säät. 

– Aikalailla vuosi ollaan tätä nyt kehitetty. Kyllä tämä on pyritty suunnittelemaan kaikissa olosuhteissa toimivaksi. Kaikki laitteet on hankittu ip-luokitukseltaan (toim. huom. sähkölaitteiden ja laitekoteloiden tiiviyden määrittämisen luokitus) niin, että ne kestävät, sähkösuunnittelusta vastuussa ollut Metropolian opiskelija Toni Lipponen kertoo. 

KOTKA-ajoneuvon ensimmäisessä esittelynäytöksessä ajoneuvo oli vielä miehitetty, mutta tulevaisuuden tavoitteena on kehittää täysin autonominen järjestelmä.

– Aikomus olisi lisätä järjestelmään kameroita niin, että laitteella voi tehdä reittejä ja se myös kuvaa missä se on käynyt, Eckert kertoo.

Autonomista järjestelmää voisi tulevaisuudessa käyttää muun muassa taistelukentällä riskien pienentämiseen.

– Näin me saadaan esimerkiksi mahdollisuus lähettää laite kulkemaan ennalta määriteltyä reittiä pitkin jos tiedetään, että jossain saattaa olla vihollisen asettamia miinoja, hän havainnollistaa.

– Projektista on suunniteltu mahdollista jatkoa jo ensi vuodelle, Eckert toteaa lopuksi.