Itsekritiikki on tärkeä osa johtamista

Usein varusmiesjohtaja kompensoi epävarmuutta ja tietämättömyyttään kurinpidollisilla tai kieltävillä menetelmillä.

Kasarmielämän hierarkiassa miehistön tekemisiä valvovat varusmiesjohtajat, vaan kuka valvoo johtajia? Yleinen palvelusohjesääntö toimii ohjenuorana sille kuinka johtajien tulee miehistöään kaitsea, mutta toisinaan tuntuu, että se jättää paljon asioita johtajien itsensä tulkittavaksi.

Esimerkkitapauksena omalla peruskoulutuskaudellani jyllännyt kuume, joka tarttui ennen pitkää lähes puoleen koko yksikön alokasvahvuudesta. Luonnollisesti meidät päästettiin varuskuntasairaalaan, diagnosoitiin asianmukaisesti ja myönnettiin vapautusta ulkopalveluksesta (VUP).

Kuumepotilaana lähes väistämättä joutuu sietämään kuumeen laskiessa yöhikoilua, joka kastelee lakanat niin, että on sekä kylmä nukkua että hankala parantua, jos pöpöjä muhivia petivaatteita ei pääse vaihtamaan. Onneksi varusvaihtoon on mahdollisuus päästä vähintään kerran viikossa. Varusmiesjohtajamme olivat kuitenkin eri mieltä.

Usein varusmiesjohtaja kompensoi epävarmuutta ja tietämättömyyttään kurinpidollisilla tai kieltävillä menetelmillä osoittaakseen korkeamman asemansa miehistöä kohtaan. Tässä tapauksessa alokkaan kysyessä, voisiko varusvaihtoon lähteä muiden mukana vaikka onkin VUP-taistelija, johtaja kielsi sen hetken hiljaisen pohdinnan jälkeen. Alikersantti ajettiin tilanteeseen, jossa hän ei ollut varma kuinka palvelusohjesääntöä tulisi tulkita, eikä tohtinut sitä myöntää vaan hermostuneena päätti hetkessä huonosti. Uskottavuuden säilyttämiseksi johtajat pysyivät kannassaan ja näin meneteltiin useampi viikko.

Vastavanlaisia päätöksiä tehdään paljon hiukan pienemmässä mittakaavassa, eikä suurimmalla osalla niistä taatusti ole yhtä suuria haittavaikutuksia. Siitä huolimatta tulisi huomioida, että varusmiesjohtajatkin vasta opettelevat johtamaan, eikä olisi pahitteeksi valvoa käytäntöjä kantahenkilökunnan toimesta.

Myös syväjohtamisen mukaiset tiimipalaverit tulisi ottaa tosissaan. Tiimipalaveri on oivallinen paikka jakaa rakentavaa kritiikkiä johtajaporukan kesken ja luoda yhteinen, johdonmukainen ja palvelusohjesäännön mukainen linja. Lisäksi alaisilta tulevaan kritiikkiin tulisi suhtautua kunnioittavasti ennen kuin torjuvasti, sillä alaiset näkevät johtajien työskentelyn paremmin kuin kukaan muu.

Johtajan persoona saa toki näkyä johtaessa, mutta se ei voi vaikuttaa palvelusohjesäännön tulkintatapaan.