Ilmavoimien suurimpien alusten järjestelmiä ajantasaistetaan
Siviili-ilmailuun liittyvien järjestelmien modifiointi mahdollistaa kehittyvässä Euroopan ilmatilassa lentämisen jatkossakin.
Puolustusministeri Jussi Niinistö on valtuuttanut puolustusvoimat tekemään hankintasopimuksen C-295M-kuljetuslentokoneiden päivittämisestä.
Lentokoneiden suunnistus- ja tunnistusjärjestelmät modifioidaan niiden valmistajan, Airbus Defence and Space S.A.U:n toimesta vuosina 2018-2020. Tehtävän hankinnan kokonaisarvo on noin 4,2 miljoonaa euroa.
– Modifikaatiot tapahtuvat Suomessa, vakuuttaa puolustusministeriön erityisasiantuntija Tommi Nordberg.
Päivitykset johtuvat EU-komission antamien täytäntöönpanoasetuksen vaatimuksista, joiden pohjalta Euroopan ilmatilan hallinta- ja valvontajärjestelmiä päivitetään. Suomen ilmavoimien kaksi C-295M-lentokonetta päivitetään uusien vaatimuksen mukaisiksi.
– Päivityksillä saavutetaan Single European Sky -kyky, joka mahdollistaa koneella rajoittamattoman operoinnin tulevaisuuden yhteiseurooppalaisessa ilmatilassa, Nordberg perustelee.
Yhteydenpito-, suunnistus- ja tunnistusjärjestelmien päivitykset olivat Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen insinöörin Hannu Pietikäisen mukaan edessä joka tapauksessa.
– Viidestä kymmeneen vuotta on tällaisten suurempien järjestelmien päivityssykli, hän selventää.
Samassa päivityksessä uusitaan myös koneiden turvallisuutta, vaikka EU-komission vaatimukset eivät kyseisiin järjestelmiin liittyneet.
– Ilma- ja maatörmäysjärjestelmien päivitys toteutetaan nyt samalla, Pietikäinen tarkentaa.
Kuudenkymmenen hengen kuljetuskapasiteetillaan espanjalaisvalmisteinen C-295M on ilmavoimien suurin lentokone.
– Alle kymmenen henkeä kuljettavia on meidän muut lentokoneet, Pietikäinen suhteuttaa.
C-295M-lentokoneet toimitettiin ilmavoimille 2007 ja 2011, jolloin ne korvasivat 1980-luvun alkupuolella hankitun saman kokoluokan Fokker F.27 -kaluston. Suuria lentokoneita käytetään lähinnä puolustusvoimien materiaali- ja henkilökuljetuksiin.