Hyppää sisältöön
Osiot
Valikko

Ruotuväki

Olli Nurminen

Kuvassa Tommi Mäkinen

Toisin kuin Maavoimissa, kaikki Ilmavoimien sotilaskuljettajat valitaan ennen palveluksen alkamista.

Ilmavoimien kuljettajakoulutus esillä Jyväskylän rallissa

Akseli Köngäs

Kuljettajakoulutuksen ja erikoiskurssien esittelyn lisäksi Ilmavoimat näkyi rallilähdön yhteydessä Ilmavoimien Big Bandin ja Midnight Hawks -taitolento-osaston voimin.

Tikkakoskella sijaitseva Ilmasotakoulu esittelee Ilmavoimien kalustoa ja toimintaa Jyväskylässä järjestettävän MM-rallin osakilpailun yhteydessä 2.-5. elokuuta Paviljongin huoltoparkissa. Avointen ovien päivä keskiviikkona veti puoleensa niin varusmiespalveluksesta sotilaskuljettajan tehtävässä, kuin Ilmavoimista laajemminkin kiinnostuneita.

Ilmavoimien alueella toimii myös Luonetjärven sotilaskodin myyntipiste, joka mahdollistaa vierailijoille tilaisuuden nauttia autenttisista sotilaskodin munkeista tapahtuman yhteydessä. 

Kuljettajakoulutusta Ilmavoimilla

Ilmasotakoulussa varusmiespalvelustansa suorittava 1/23 saapumiserän lentosotamies Tommi Mäkinen kertoo viihtyneensä palveluksessaan sotilaskuljettajana. 

– Ihan kivaa tämä on ollut. Aluksi oli perusmuotoista sotilaskoulutusta, ja on sitä nykyäänkin välillä, mutta aika paljon pääsee hyvin itse ajamista harjoittelemaan, Mäkinen kertoo.

Logistiikka-alan perustutkinnon suorittaneelle Mäkiselle kuljettajan tehtävä tuntui luontaiselta vaihtoehdolta. 

Ilmasotakoulussa kuljettajat koulutetaan, joko hallikuljettajaksi tai lentotekniikkalaivueeseen.

–  Hallikuljettajien puolella, missä minäkin olen, kuljetetaan Puolustusvoimien henkilöstöä ja myös [varuste]kontteja harjoituksiin. Tällaista perinteistä kuljettajan hommaa; ruuan hakemista ja sotilaskotiauton ajamista, Mäkinen avaa hallikuljettajien toimintaa.

– Lentotekniikkalaivueen puolella sitten harjataan lentokenttää ja tankataan lentokoneita. Enemmän ollaan lentokoneiden kanssa tekemisissä, Mäkinen luettelee esimerkkejä toisen kuljettajalinjan tehtävistä.

Kaikki kuljettajat saavat Ilmasotakoulussa kuorma- ja yhdistelmäajoneuvojen ajo-oikeuden, sekä ammattipätevyyden. Osa valituista voi suorittaa varusmiespalveluksen aikana myös linja-auton kuljettamiseen oikeuttavan ajo-oikeuden.

Hyväksi puoleksi Mäkinen nostaa tehtävässään sen, että on päässyt tekemään erilaisia tehtäviä, kuten Turku Airshow:ssa ja nyt Jyväskylän rallissa toiminnan esitteleminen

– Ehkä Turku Airshow:n keikka oli paras. Pääsi olemaan viikonlopun lentonäytöksessä ja myös ajamaan pitkääkin matkaa, Mäkinen kehuu. 

Ilmavoimien näyttelyalueella oli paikan päällä muun muassa Ilmasotakoulun pelastusyksikkö, täysperävaunuyhdistelmä (Scania R500 kuorma-auto ja Humbaur täysperälavetti) ja Hitachi ZW180 kauhakuormain. Kuva: Olli Nurminen

Näkyvä toimija

 Rekrytointiviestinnän asiantuntija Laura Kaipainen Ilmasotakoulusta kertoo heidän olevan paikan päällä Jyväskylässä niin kuljettajakoulutuksesta, kuin muistakin mahdollisuuksista kertomassa.

– Jyväskylän varuskunta on yksi suurimmista tämän alueen työnantajista. Meillä on paljon myös muita mielenkiintoisia varusmiespalvelustehtäviä kuljettajakoulutuksen lisäksi. Työpaikkoja on sekä siviileille että sotilaille, Kaipainen valottaa.

Keskiviikkona avointen ovien päivänä oli Kaipaisen mukaan hyvä tilaisuus kohdata ihmisiä:

–  Ylipäätään se, että halutaan tulla tänne ja kohdata tätä väkeä, joka täällä on. Halutaan kertoa täällä meidän ja myös Puolustusvoimien toiminnasta yleisellä tasolla, Kaipainen kuvailee tilaisuutta.

Kiinnostaako kuljettajakoulutus Ilmavoimissa? Saapumiserän 1/24 sotilaskuljettajien haku Ilmavoimiin on meneillään ja päättyy 1.9.2023. Osoitteesta intti.fi löydät lisätietoa Ilmavoimien kuljettajakoulutuksesta ja muista ennen palvelusta haettavista tehtävistä.